03-07-2024
Nog steeds ruim baan voor een goede vacaturetekst
Deze MEERMAALS gaat over het schrijven van vacatureteksten. Alweer? Ja, want het moet mensen. Ik zie het als zendingswerk en ook als een actueel, aansprekend en ook dankbaar onderwerp voor de naderende zomervakantie, waarin we plechtig beloven het na the break nu eens echt allemaal, helemaal en totaal anders te gaan doen. Wat heet. Misschien gaan we wel voor een nieuwe baan!
Even de zaken op een rijtje. Allereerst dat je als werkgever echt niet meer aan kunt komen met een passende vergoeding, marktconform salaris of welke bedompte term je er ook maar voor bedenkt. Gewoon benoemen die keiharde pegels, die dikverdiende duiten en its’s all about the money.
Chique hotelovernachting
Een andere trend valt ook op: we doen werkelijk alles om de werknemer binnen te halen. Een teken- of aanmeldbonus, ik las ergens een elektrische auto of een chique hotelovernachting met korting. Ondernemingen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om personeel aan te trekken én te behouden. En dan heb ik het nog niet eens over een opleidingsbudget, overwerkuren, bonussen, dertiende maand, onkostenvergoedingen, reiskosten, winstuitkeringen en ga zo maar door.
Allemaal leuk en aardig, maar het staat of valt met maar één trigger. Vind ik. Namelijk een briljante vacaturetekst. En die maken is zeker in deze tijd niet voor iedereen weggelegd, terwijl het juist vaak op de werkstapel van de baas, de secretaresse of stagiaire terechtkomt. Daar waar het absoluut niet hoort.
Ik zeg toch niks geks met dit praktijkvoorbeeld?
Er is een vacature en er moet een tekst komen. De oude tekst wordt opgerakeld, afgestoft, aangepast en gelanceerd, het besef dat het anders moet is er, maar ja geen tijd en zelf een tekst schrijven is best lastig. Intern wegzetten. Huh, een bureau inhuren? Das veel te duur, jammer dat er niets anders is of wat tussenin zit. Gevolg: een geprakte standaard, oerdegelijke en totaal niet onderscheidende vacaturetekst. Nee hè. Er reageren maar bar weinig, laat staan goede kandidaten. Hoe dan????!!!!
Passie voor de baan
Natuurlijk is het schrijven van vacatureteksten een vak. Maar het is wel een vak apart. Sorry voor het vreselijke cliché. En clichés wil je dus niet teruglezen in je vacatureteksten. Dus geen passie voor de baan, ook niet die enthousiaste, zelfstandige teamplayer, die pro-actief, flexibel is en geen 9 tot 5 mentaliteit heeft. Oh ja laat die uitdaging, geen dag is hetzelfde en die ongetwijfeld dynamische omgeving ook maar zitten.
We lachen er met zijn allen om, maar we weten ook duvels goed dat het dagelijks voorkomt. En ja ook in ons bedrijf. Die lappen en lellen aan tekst, het niet melden van het onderscheidende van de eigen organisatie (vul maar een willekeurige andere naam in) en de contactpersonen die er net niet zijn, wanneer jij belt of mailt.
Het hele vacaturetekstschrijfproces is bij veel organisaties nog een dikke vette punt van aandacht. Nogmaals, het begint met een dot van een tekst. Voor dat besef is geen hogere wiskunde nodig. Om zo’n tekst te laten schrijven en dus uit te besteden aan een externe vacaturetekstschrijver, ook niet. Sterker nog. Een copywriter die onderscheidend schrijft, die op de hoogte is van wat er wel en niet in een vacaturetekst en die levert, maakt dat 1 + 1 inderdaad 3 is.
En het werkt
Dus kom maar door met die ideeën, concepten of gedateerde teksten. Ik ga er graag mee aan het werk! Mail gerust naar Mediabureau MEER. En het werkt… Dit ontving ik een poosje geleden: ’Hoi Erik, we hebben iemand kunnen aannemen van het gewenste niveau met de perfecte achtergrond! Mede door de goede tekst.’