10-07-2024
Hoe waardevol is het lezen van een ouderwetse krant?
Nu vanavond Oranje hopelijk glorieert in de halve finale van het EK, wil ik het graag even hebben over lezen. Want dat is namelijk de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking. Het krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken en radio luisteren. Tenminste dat meldt de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van een representatief onderzoek dat Panel Inzicht uitvoerde onder 1000 respondenten. Nou, dan weet je het wel.
Wie nu denkt dat vanavond meer Nederlanders een boek pakken dan naar een oranje getint televisiescherm turen heeft het mis. Televisie staat hoger op de populariteitslijst dan lezen.
Kwelling
De best bekeken Oranje wedstrijd ooit was de halve finale van het WK in 2014 tegen Argentinië, met 9,1 miljoen kijkende fans (en een kwelling van een wedstrijd). Afgelopen zaterdag was Nederland tegen Turkije met 6,3 miljoen kijkers het meeste populaire Oranje EK-duel tot nu toe. Televisiekijken is net als films/series, reizen, muziek en vrienden meer in trek dan lezen. Die bezigheid staat gemiddeld op plek zes. Bij de oudste generatie (50-70 jaar) niettemin op nummer drie. Bij jongeren (20-34 jaar) eindigt lezen op de tiende plaats.
Oke, dus, ergo? Ik sluit deze alinea maar af met een citaat van een van mijn favoriete filosofen Confucius: “Het is beter een mijl te reizen dan om duizend boeken te lezen.”
Best blij
Wat ik veel interessanter vind is, is een andere conclusie van de MMA. Ik citeer: ‘Daarnaast hecht 43% van de Nederlanders meer waarde aan wat men op papier leest dan wat ze online vernemen.’
Of dat betekent dat meer dan de helft – in dit geval 57 procent – alleen online consumeert, wordt mij niet duidelijk, maar het maakt mij best blij, ondanks dat ik veel meer online werk verstouw dan offline.
Laatst was ik bij een freelancebijeenkomst van de Stentor. In dit geval ging het om medewerkers van de sportredactie. Op de vraag hoeveel lezers lezen de sportverhalen online, gokte ik 90 procent. Het percentage lag iets lager, namelijk op 85 procent. Daaruit blijkt overduidelijk dat als je de online weg niet ingeslagen bent, je struikelend een doodlopende straat inslaat en dus keihard je kop stoot. Maar toch.
Het papier is niet dood. Sterker nog, leve het papier. Het vertrouwen in papier versus digital – met een mooi woord waardebeleving genoemd – is bij de groep van 34-70-jarigen het sterkst (45%), terwijl bij jongeren (20-34 jaar) dit verschil iets minder aanwezig is (38%), volgens het MMA.
Vieze vingers
Mijn gedachten gaan even uit naar het onlangs door Flip Vellinga en mij gemaakte en door ZPress uitgebrachte Voetbaljournaal in Noord-Overijssel en Zuidwest Drenthe. Een complete offline uitgave. Old skool. Een krant. Om in te zien, door te bladeren, vieze vingers van te krijgen, weg te leggen, erbij te pakken, nog een keer te lezen, in de kattenbak te doen of te archiveren.
Het maakt mij allemaal niet uit. Ik ben blij met de dat de krant er is en als communicatiemiddel blijft bestaan. Maar ik ben vooral blij met de reacties die eigenlijk allemaal positief waren en stiekem ook dat niemand heeft gezegd van ‘is er een online versie en stuur mij ff de link.’
Oh ja, wil je nog een exemplaar op papier ontvangen, geef het dan gerust aan, dan regel ik het. En wees gerust. Ik heb geen kattenbak.