Meermaals-165

25-09-2024

Waarom kiezen voor een onbetaalbare website die maanden op zich laat wachten?

Vorige week had ik op neutraal terrein een afspraak over een te maken website. Een zzp’er wilde goede, leeswaardige, onderscheidende, aantrekkelijke, opvallende, vakinhoudelijke en klantvriendelijke teksten voor zijn eigen onderneming. En dat niet alleen. Hij wilde ook weten wie ik ben, wat ik zoal doe en vooral wat ik voor hem kan betekenen. Persoonlijk contact dus. Maar hoe anders iedere klant ook is, in zijn doen, laten en wensen, mijn advies is altijd hetzelfde.

Ik schrijf veel teksten voor websites. Voor Landstede Hammers, Zwolle Sport en voor klanten. Voor een sportmasseuse, een hovenier of een in grijs verleden voor een veiligheidsbureau. Dat stond toen net op eigen benen en amper in de kinderschoenen en had vooral behoefte aan basisteksten en iemand die dat wel kon.

Kluiten gewassen

Tegenwoordig hoef ik daar niet meer aan te kloppen. Het kindeke is een uit de kluiten gewassen – of beter gezegd gegroeid – volwassen nationale en belangrijke speler op het gebied van openbare orde en veiligheid, maar toen was het een mooie samenwerking. Strakke lijnen, korte overleggen en doorrrr: ‘Tekstschrijvers klaar? Schrijven maar.’
Binnen een paar weken had de vormgever zijn werk gedaan, was ik klaar en was de website opgeleverd. Voor een nieuw bedrijf een prima communicatiemiddel. Iedereen blij.

Saillant detail. Voor onze samenwerking hadden ze een peperduur fancy communicatiebureau in de arm genomen, dat werkelijk een exorbitant hoog aantal schrijfuren had geoffreerd, maar daar kreeg je dan wel een tekstschrijver op locatie bij. Voordat ik het wist floepte het ‘ik doe het voor de helft en twee keer zo snel’ eruit en kreeg ik de websiteopdracht. Ik blij, het communicatiebureau niet en ook de opdrachtgever in eerste instantie niet, want de andere overeenkomst moest worden afgekocht.

Meer is het eigenlijk niet

Waarom tik ik dit? Websiteteksten schrijven vind ik meer dan leuk. Het is dan ook meer dan schrijven. Ik geef klanten ook altijd advies over de layout, vormgeving en gebruikersvriendelijkheid van een website. De site, vaak de eerste indruk van jou als bedrijf, vereniging of organisatie, moet de juiste look and feel hebben. Dus goede en actuele teksten, die direct aangeven wie je bent en wat je doet. Een gemakkelijke navigatie en het plaatje moet ook aanspreken. En meer is het eigenlijk niet.

Bezoekers komen voor informatie op jouw site en klikken weg als ze niet vinden wat ze zoeken. En dat in een fractie van seconden. En wat ze willen weten is vaak simpel. Sportverenigingen zijn slechte voorbeelden, realiseer ik mij nu ik dit opschrijf, want die blinken veelal uit in achterstallig online-onderhoud.
Oude berichten (de oud papieractie van 16 mei 2023 gaat niet door!!!!!) op de homepage, nietszeggende artikelen (denk aan het mondkapje als je de kantine binnenkomt en houd te allen tijde 1,5 meter afstand) en vooral ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is er niet’ informatie (is het misschien een idee om op de contactpagina contactgegevens te plaatsen?) Nou dat dus. Je hebt er in veel gevallen helemaal niks aan, aan zo’n website, terwijl het bijna altijd het eerste contactmoment en kennismaking met is.

Gezellige clubfeest

Terug naar de simpele informatiebehoefte. Wat bezoekers vaak willen weten is hoe laat de jongste jeugd speelt, wie de voorzitter is en vooral hoe hij, zij of het te bereiken is en even door wat foto’s scrollen van dat toch wel gezellige clubfeest. Een contactpersoon voor de wedstrijdzaken, de routebeschrijving of de uitslagen, ook dat is allemaal handig en leuk tegelijk.
Verder moet het fris ogen, hoeft al die poeha niet – ja een keer is leuk – en het moet vooral niet te ingewikkeld zijn. Niet te veel tekst, weinig menuknoppen en veel witruimtes voor de leesbaarheid op wat voor scherm dan ook.

Alles draait om de eenvoud

En dat is nu exact mijn advies. Kijk wat erbij je past, weet wat je wilt en ga voor simpel. Zorg dat je teksten niet alleen lekker weglezen en aanspreken, maar ook doen wat ze moeten doen: informatie verschaffen. Met een passende afbeelding en een korte corporate video van mijn part. Knoppen als wie, diensten of producten, tarieven, over mij/ons en contact. Nou dan ben je al een heel eind hoor. En nog een voordeel: hoe eenvoudiger, hoe sneller je site in de lucht is en hoe betaalbaarder het is en blijft.

De criticasters zullen zo hun bedenkingen hebben van mijn betoog. Dat het zo niet werkt en bovenal dat ik veel te simpel denk.

Inderdaad. Dat doe ik. Alles draait om de eenvoud.


 

.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: