16-10-2024
Hoe simpel kan communicatie zijn?
Communiceren is informeren. Kent u de uitdrukking? Communiceren is informeren. Ik moest er laatst aan denken toen…. Nou ja wanneer niet eigenlijk?
We communiceren er wat af zeg en wat gaat het vaak fout. Sterker nog, vaker fout dan goed, denk ik weleens. Terwijl het inderdaad simpel is, want communiceren is voor 99 procent informeren. Dinsdagavond was ik bij een avond met scheidsrechter Bas Nijhuis, die tussen de grappen, grollen en geintjes, arbiters terugfloot die communicatie niet op één hebben staan.
Externe afleiders
Toch las ik niet zo lang geleden dit op LinkedIn: ‘Communiceren? Dat is een te groot woord.’ Een betoog van Bert Samson, een gerenommeerde basketbalcoach. “Op het veld, in de zaal is communicatie in mijn en vele andere sporten, een sleutelfactor. De hectiek, de oneindige vele interne en externe afleiders, de verschillende nationaliteiten zoals in hedendaagse topteams maken dat er een gemeenschappelijke taal gevonden moet worden die wijzelf direct begrijpen.”
“Daarbij gaat het om kort en krachtig. Communiceren bijvoorbeeld is een veel te lang woord. We zoeken naar woorden met één lettergreep. Makkelijk uit te roepen en herhaalbaar”, aldus Samson. “Het tweede is wat roepen tegenstanders? Dat roepen wij dus niet. En als derde ging het om tactiek, dan ging het vooral om eigen woorden.”
Bus
Dat scheelde volgens de basketbalcoach tijd en time-outs. Een voorbeeldje om tijd te winnen - als zijn ploeg ruim voorstond – nou dan klonk de kreet ‘Bus’. Met de bus doe je er lang over en dat hield lange aanvallen spelen in en zorgen dat de tegenstander die dan ook moet spelen. ‘Jail’ was het sein om persoonlijke fouten uit te lokken bij het andere team.
Bijkomend voordeel van je eigen taal, met onverklaarbare woorden is dat het een belangrijk middel is om de eigen teamcultuur te versterken. Het maakt de onderlinge band tussen de spelers en staf alleen maar sterker, zo luidde de slotconclusie van Samson.
Oké, de vraag is of zijn basketbalfilosofie over communicatie toepasbaar in de alledaagse praktijk. Wat dat betreft kijk ik altijd rond in mijn eigen kringetje. Hoe informeer en communiceer ik met anderen, maar ook hoe doen anderen dat?
Ga door
Vorige week plofte er een mail van NRC in mijn box. De nieuwsbrief een blik achter de schermen om precies te zijn. “Iedere drie maanden brengen we u op de hoogte van hoe de redactie en uitgeverij te werk gaan en melden we nieuwtjes over onze werkwijze of nieuwe producten voor onze abonnees.”
Heel goed, ga door. Communiceren is weten, leren en informeren. “U kent ongetwijfeld een aantal redacteuren van naam, maar lang niet alle collega’s van NRC staan vaak met hun naam bij producties op de website of in de krant. In iedere nieuwsbrief zetten we een afdeling in het zonnetje.”
Vrolijk van
Nou ja zeg, ik werd er bijna vrolijk van. Een afdeling in het zonnetje zetten. Kom er maar eens op. Wat volgde was een luchtig en leesbaar verhaal over allerlei redacteuren met naam, toenaam en portefeuille (al dan niet nieuwe). Over de eindredacteuren wanneer ze werken, hoe en wie ze zijn.
En dat de NRC in september de verslaggeverij oprichtte. Journalisten die inzetbaar zijn voor elk actueel onderwerp, dat maakt ook de binnenlandverslaggeving sterker en op die wijze combineert de krant dossierkennis met wendbaarheid, zo informeerde NRC mij.
Het mooiste komt nog: “In elke kwartaalmail vertellen we over taalgebruik en schrijfwijzen. Dit wordt door jullie als lezer erg gewaardeerd.” Die laatste zin, dat wil je toch als communicator?
Gewoon communiceren. Tekst en uitleg geven. Informeren. Iemand moet het doen en goed doen. Bas Nijhuis deed het.
1. Houd het simpel.
2. Herhaal de boodschap.
3. Zoek, benoem of word een voortrekker.
Communiceren. Het is toch zo simpel!