Meermaals 169

23-10-2024

Kunnen we ook verlost worden van deze ongewenste benadering?

Het is vandaag precies viert weken geleden. Sinds woensdag 25 september is het feest in ZZP-land. Ook bij Mediabureau MEER. Want de Kamer van Koophandel (KvK) schermt sinds die dag telefoonnummers af in het Handelsregister. ‘De stap moet zzp'ers en andere ondernemers beschermen tegen ongewenste telefonische benadering.’

Officieel mocht het al niet meer sinds… 2021. In de praktijk blijkt dat dus veelal te worden genegeerd, zo schreef Villlamedia.nl. Dat heb ik ook gemerkt, ik heb in die zes jaar Mediabureau MEER meer dan honderden geblokkeerde nummers verzameld. En het kan nog gekker. Dan gaat het niet alleen om acquisitie of ongewenste commerciële aanbiedingen, maar soms ook om intimidatie na een publicatie.

Meerwaarde

Van dat laatste heb ik gelukkig geen last. Tenminste tot nu toe en ik denk ook niet dat het gaat gebeuren dat ik na het schrijven van een artikel voor De Swollenaer, Zwolle Sport of de Darmspecialist een boze beller in de hoorn hoor blazen.
Kortom, ik ondervind eindelijk de meerwaarde van de KvK! Maar was het maar zo’n feest, maar daarover zometeen meer.

Als zzp’er heb je zelf de taak om niet alleen brood op de plank te krijgen, maar als het kan het ook nog eens te beleggen, Het liefst dik. Dat heet acquisitie. En dat kan kil en koud, maar ook loeiheet of kies je voor de lauwe benadering. Het vertrekpunt is voor mij altijd je niet anders voordoen dan je bent, waarmaken wat je belooft en duidelijk maken wat je kunt, hoe je werkt en wie je bent. En dat laatste wordt steeds belangrijker.

Luchtkastelen

Even iets persoonlijks over jezelf vertellen, wordt al snel gezien als dat je er ook écht moeite voor doet. Maar sla in alles vooral niet door, beloof geen onbereikbare luchtkastelen en wees in alles duidelijk. En wat mij weleens helpt, zijn reviews op Google. Oftewel wat anderen van en over je vinden. Een duwtje in de rug werkt nog altijd beter dan een eigenhandige borstklopperij.

En misschien vergeet ik het allerbelangrijkste nog wel. Je moet durven laten volgen door daadwerkelijk doen. Het is letterlijk een kwestie van niets te verliezen en alles te winnen, maar kies ook het goede moment.  En dat doe je jouw oplossing aan te bieden op het moment dat je een probleem signaleert.

Het is alweer even geleden, in ieder geval ruim voor 25 september, maar dit plofte laatst in mijn LinkedIn postvak inbox. Wat ik zei, was het maar zo’n feest. Over ongewenste benadering gesproken.

Beste Erik,

In plaats van een standaard sales mailtje, laten we je brein eens prikkelen:

"Ik wacht geduldig bij de deur, stil en trouw, dag na dag. Ik spring op van vreugde bij je thuiskomst, maar spreek nooit een woord. Wat ben ik?"

Een lastige, hè? Het antwoord is... je deurmat!

Nu, denk aan de eerste stappen van een nieuwe collega bij Mediabureau MEER. Net zoals die deurmat is [naam bedrijf] daar om nieuwe medewerkers te verwelkomen, ze het gevoel te geven dat ze thuiskomen. Het maakt de drempel lager, voegt wat fun toe en zorgt ervoor dat iedereen zich direct deel van de 'familie' voelt.

Zullen we samen de warme en uitnodigende wereld van [naam bedrijf] verkennen? Waar onboarding voelt als thuiskomen?

Vuilnisman

Met zo’n mail, veeg ik niet alleen mijn voeten af… Het is er echt eentje in de categorie: ‘Vuilnisman, mag deze zak ook mee?’ Oftewel: kunnen we ook verlost worden van deze ongewenste social mediabenadering?


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf dertien in cijfers: