Meermaals-17

24 november 2021

Dat het vrouwenvoetbal zich in een opgaande spiraal bevindt, is geen nieuws. Het is wel gewoon een goede zaak. Live uitzendingen op televisie. Meer aandacht in de landelijke media en volle tribunes. Ik heb het over de Eredivisie Vrouwen, waar PEC Zwolle al ruim tien seizoenen deel van uitmaakt. Ik mocht aan het begin staan en was de allereerste teammanager.

Als er niks is, moet je alles doen. En dat deed ik. Natuurlijk niet alleen. Samen met een leidster, zij regelde de materialen voor en na de wedstrijd en kon na afloop zo de kleedkamer inbanjeren. Ik hield mij met andere zaken bezig. Van wedstrijdorganisatie tot huisvesting en van alle PR en communicatie tot contacten met de KNVB. En met mediatraining.

Deze week berichtte één van de communicatiemedewerkers van PEC Zwolle over de vlucht voorwaarts van de PEC Zwolle Vrouwen. “Naast de veld- en krachttraining kreeg de selectie van PEC Zwolle Vrouwen afgelopen week ook een heuse mediatraining. En wie kan nu beter een mediatraining verzorgen dan NOS-commentator Frank Wielaard, die tevens vaste volger is van de Oranje Leeuwinnen en de Pure Energie Eredivisie Vrouwen.”
“In een twee uur durende workshop vertelde Frank alles over de verschillende soorten interviews en media, het beantwoorden van vragen, het aannemen van een goede houding en nog veel meer. Uiteraard werd er ook met camera en microfoon geoefend voor de hele groep. Best spannend, al was dit alleen nog maar voor teamgenoten.”

Toen ik het las was ik toch een beetje teleurgesteld. Moet je voor zoiets nu weer een landelijke bekende commentator benaderen? Kijk eens rond in het Zwolse. Dit was prima te doen voor de vele Zwolse mediamensen, die meer dan een band hebben met PEC? En zeg nou zelf, kun je het als communicatiespecialisten van een betaald voetbalclub niet gewoon zelf? Want zo moeilijk is het niet.

Borstel

Alle opgesomde elementen zijn waardevol, maar de beste les is wees jezelf. Denk de camera weg en ga het gesprek aan. In mijn tijd had RTV Oost nog de mensen en middelen om iedere wedstrijd van de Zwolse Vrouwen te verslaan. Inclusief vraaggesprekjes pal na de wedstrijd. Ik wees altijd iemand aan, had een voorgesprekje, liep mee en bleef er bij tot het einde. Netjes met een jas aan van de sponsor, kauwgom uit en nog even een borstel door de haren. En zo wist ik al snel wie het kon, wie er goed in was en vooral wie wilde.
Dat was 2010, we zijn nu in 2021. Goed dat PEC Zwolle er nog steeds aandacht voor heeft en aan geeft, jammer dat de expertise blijkbaar van ver moet komen.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: