Meermaals 171

06-11-2024

Met deze 5 tips onderhoud jij je website

Ik tik nog weleens een artikeltje hier en daar, houd een interviewtje hier en daar en maak met enige regelmatig ook nog weleens een website. Niet voor de grote jongens, meisjes, maar voor de MKB’er, ZZP’er of HW’er (harde werker). Ik noem een hovenier, een fotograaf, een architect en een KAM-coördinator.

Websiteteksten schrijven vind ik meer dan leuk. Het is dan ook meer dan schrijven. Ik geef klanten ook altijd advies over de layout, vormgeving en gebruikersvriendelijkheid van een website. De site, vaak de eerste indruk van jou als bedrijf, vereniging of organisatie, moet de juiste look and feel hebben.
Dus goede en actuele teksten, die direct aangeven wie je bent en wat je doet. Een gemakkelijke navigatie en het plaatje moet ook aanspreken. En meer is het eigenlijk niet.

Fractie van seconden

Bezoekers komen voor informatie op jouw site en klikken weg als ze niet vinden wat ze zoeken. En dat in een fractie van seconden. En wat ze willen weten is vaak simpel. Sportverenigingen zijn slechte voorbeelden, realiseer ik mij nu ik dit opschrijf, want die blinken veelal uit in achterstallig online-onderhoud. 

Oude berichten (de oud papieractie van 16 mei 2023 gaat niet door!!!!!) op de homepage, nietszeggende artikelen (denk aan het mondkapje als je de kantine binnenkomt en houd te allen tijde 1,5 meter afstand) en vooral ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is er niet’ informatie (is het misschien een idee om op de contactpagina contactgegevens te plaatsen?) 
Nou dat dus. Je hebt er in veel gevallen helemaal niks aan, aan zo’n website, terwijl het bijna altijd het eerste contactmoment en kennismaking met is. 

Levendig houden

Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is. Ik geef je 5 tips die mij in ieder geval helpen met het onderhoud en levendig houden van mijn eigen website.

1.    Zorg voor regelmatige verandering. Dat is meer dan alleen af en toe je portfolio bijwerken met een nieuwe naam per jaar. Ik doe dat overigens per vier nieuwe opdrachtgevers. Dat heeft met de layout te maken van mijn pagina.
2.    En wat pak je dan aan? Nou begin bij het begin. Ik dacht ik gooi er maar even een cliche in. 😉 Lees je homepagetekst weer eens een keer grondig door, of je wie of wat pagina. Zeker je homepage is je visitekaart, daar gebeurt het allemaal en wordt logischerwijs het meest bezocht. ‘Jee na al die jaren nog steeds dezelfde tekst en foto’s? Dat wil je toch niet horen of lezen? En klopt het feitelijk nog wel wat er staat? Afscheid genomen van bepaalde klussen? Of ben je juist wat nieuws begonnen? Of….? Zorg dat je je niet anders uit dan dat je terug te lezen bent. 
3.    Stel vragen die toegespitst zijn op je klant. ‘Dat herken jij toch ook’? Kortom, maak ze deelgenoot van de behoefte of het probleem en toon empathie. Op papier én in de praktijk. 
4.    Wat mij opvalt is dat ik vaak dezelfde woorden in een of twee alinea’s teruglees. Of dezelfde beginwoorden. Twee keer dat, ook of en. Het is een beetje een persoonlijke gruwel, maar mijn tip is: doe het niet. Het komt zo clichématig over.  
5.    Verander eens een inleiding, een tussenkop of hak die zinnen nou eens in mootjes. Maak een pagina eens anders op. Kies voor een logische kleur of een andere, aansprekende foto. 

Kom je er niet uit? Lukt het maar niet om de tekst op papier, laat staan op je scherm te krijgen of heb je überhaupt geen kaas gegeten van wat de lezer wil lezen, laat mij er dan de tanden inzetten en klik op contact met Mediabureau MEER. 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf negen in cijfers: