20-11-2024
Hoeveel last heb jij eigenlijk van een gelijksoortig logo?
Heel Ajax kraait sinds zondag victorie. Want de Amsterdamse club kiest weer voor het oude logo en dat na 34 jaar. Vanaf het nieuwe seizoen voert Ajax dat overal in door. Nou en dat betekent nogal wat.
Je hele huisstijl gaat op zijn kop. Van briefpapier tot de belettering op allerlei gebouwen en van koffiekopjes (nee GEEN plastic bekertjes!!!) tot wagenpark. En wat te denken van hesjes, shirts, trainingspakken, coachjassen, tassen en wat al niet meer. Pers en publiek moet het weten, je social mediakanalen gaan er anders uitzien. Vergeet ook niet de aanpassingen van allerlei gadgets, giveaways en prullaria tot eventuele visitekaartjes en dan heb ik het nog niet eens over gewenning, gebruik en gedrag.
En het is misschien ook het moment om na te denken over een nieuwe website, je branding, kernwaarden en zelfs over je missie en visie.
Tromgeroffel
Zelf heb ik twee keer een naamswijziging meegemaakt. Van Regio IJssel Vecht naar GGD IJsselland en Veiligheidsregio IJsselland. Dat was in 2008. Een moetje. Toen ik jaren later bij GGD Nederland, een vereniging met leden, ging werken kreeg ik al snel te maken met een vurige wens van diezelfde leden. De component publieke veiligheid moest erin en de naam werd… Tromgeroffel... Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland (PGVN).
Onze strategie als communicatieteam was vanaf dat moment suprême: niet meteen een enorme externe campagne voeren en alles op zijn aanpassingskop zetten, maar de nieuwe naam alleen aan directe partners in het vooruitzicht stellen met een soort van voorbehoud. En dat bleek een meesterzet. Toen de nieuwe directeur aantrad nam hij meteen stelling tegen die andere naam en sprak uit dat het GGD GHOR Nederland moest zijn en blijven. Inclusief logo. Waarvan akte.
Verguld
Met Mediabureau MEER heb ik een logo dat bestaat uit de kleuren zwart, rood en wit. Het is ontworpen door Bureau Hanze uit Elburg en na zeven jaar – dus nog lang geen 34 – ben ik er nog steeds verguld mee. Ook omdat ik nog geen gelijkend logo heb ontdekt wat mij in de ondernemerswielen zou rijden. Eerder andersom. Als ik het BNN-VARA logo aanschouw, dan denk ik meteen aan MEER.
Waar ik veel meer last mee dacht te krijgen was een gelijknamig MEER bureau, notabene in Zwolle. Terug naar 2019. Het kwam van een aantal k(l)anten. Ik kreeg het volgende voorbeeld aangereikt: ‘Nieuwe frisse huisstijl ontworpen voor MEER Consultancy.’ #Design #logo #huisstijl. Het was afkomstig van een senior creative director van een ontwerpstudio uit Zwolle. En het ging over MEER Consultancy + Advies. Een eenmanszaak die op 14 juni 2018 werd opgericht. Dat is ruim een maand na mij, want Mediabureau MEER is van 1 mei 2018.
Het lukte mij niet om een naam van MEER Consultancy + Advies te vinden, dus contact was wat lastig. Als ik de beide huisstijlen en logo’s naast elkaar legde, dan gebruikten we allebei MEER met hoofdletters, alleen verschilden de kleuren wel weer. Aan de andere kant, twee keer MEER in Zwolle is best veel, zeker als het in beide gevallen ook nog om onder andere advieswerk gaat.
Teun en schilderen
Ik ging op onderzoek uit. Het meest opvallende vond ik een zoektocht in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als je dan bijvoorbeeld Meer+advies+Zwolle intikte, dan kreeg je 34 hits. MEER Consultancy + Advies dus, maar ook Teun meer (!) dan schilderen, Sense for Value (?) en diverse advieskantoren die het woord meer alleen in hun omschrijving hebben staan en dus niet in hun naam. Wat mij ook opviel, was dat MEER Consultancy + Advies als enige de naam MEER ‘apart’ gebruikte. En dat deed en ik doe ik ook. Mediabureau MEER. Maar is dat verwarrend?
Voor mij niet. Toen niet, nu niet en nooit niet (denk ik). Wat wel handig is: verdiep je er een keer in. Zeker als het gaat om meer dan alleen maar het laten registreren van je naam. Bijvoorbeeld door je bedrijfs- of handelsnaam ook vast te leggen als merk. Andere bedrijven mogen jouw bedrijfsnaam en gelijkend logo (!) dan nu niet en nooit niet gebruiken.