Meermaals 174

27-11-2024

Ben je ook zo tegen personal branding?

Het is een veelvoorkomende en terugkerende discussie: Hoe persoonlijk word je op LinkedIn? Toevallig had ik er vorige week nog een soort van discussie over met een manager. Nou, discussie. We waren het beiden eens over dat een combi van zwoele blikken, een tranentrekkend verhaal en weinig zakelijke inhoud, niet thuishoort op LinkedIn. 
Alleen, we zien het helemaal verkeerd. Het is namelijk personal branding.

In een rij

Vooropgesteld, iedereen moet het lekker zelf weten. Of die bij elk bericht een foto met wulpse blik plaatst. Opgedoft en wel. Vol met lijf en leden die camera inkijkend. Straks in de lak en pak. Je zondagse kleding aan, zo heette dat vroeger bij ons thuis. 
Youp van ’t Hek zei er ooit iets moois over bij een stel dat op theaterbezoek ging. Iets speciaals en een keer wat anders, waarbij de vrouw praatte over haar doorgaans slonzige echtgenoot: “Deze keer valt het nog wel mee en ruikt die lekker, want hij moet in een rij zitten.”

Onlangs was het weer raak. En ik citeer. “De laatste weken ontvang ik op veel van mijn posts dit soort reacties. Er wordt niet begrepen waarom ik altijd een foto bij mijn bericht moet plaatsen.”
Komt -ie. Een greep uit de reacties, die zij kreeg en ze zelf met ons deelde: ‘Is het aandacht te kort?’ ’Van de inhoud moet ze het niet hebben.’ En ’Denkt ze dat ze op Instagram zit?’ 

Niet kan kiezen

Zij, ik zal haar naam hier niet noemen, gaf zelf blijkbaar het verlossende antwoord. Personal branding. Ik noem het een mix van bovenstaande door haar zelf gegeven opties, waarbij ik niet kan kiezen tussen het antwoord van een schrijnend tekort aan aandacht en een gapend gat als het gaat om de inhoud.
‘Practise what you preach’ is niet iets dat je op LinkedIn vaak nog ziet. Veel foto’s, een les die de lezer te leren heeft, maar ik zie nooit voorbeelden van eigen werk. En dat irriteert mij meer en meer. Net als die foto.

Een ander voorbeeld kwam mij onlangs tegemoet. De zwoele blik op standje tien, schouders recht, borst vooruit en we kregen er een advies bij over bloggen. Doe het goed, op tijd en doelgroepgericht of zoiets. Op haar site was de blogpagina leger dan leeg. Persoonlijke navraag maakte mij veel duidelijk. Ze was er nog niet aan toegekomen…

Knap en sensueel

Ik ben vast niet zo knap als zij en zij en al die andere veel knappere verschijningen, ben niet goed in sensueel in de camera kijken en ik vind het al helemaal niks om bij elke social mediapost te doen alsof ik knap ben of wel heel sensueel in de camera kan kijken. 
Personal branding is meer dan een mooi plaatje.
Het zijn in mijn geval rake teksten, mijn toezeggingen en afspraken wel nakomen en kennis delen. Maar ook woorden omzetten in daden, waar ik voor sta en ga en laten zien wat ik kan betekenen voor iemand met een vraag. 

Elke keer een portretfoto leidt af van de inhoud, laat zien dat je niet heel origineel bent en dat kan wel heel volgers opleveren, maar wat zegt dat nou? Dan vraag ik liever om een Google review. 

Lekker divers

Tot slot, ben ik het wel volmondig eens met haar algemene slotpleidooi. “Houd jij vooral een strategie aan die bij jou past. Dat houd de tijdlijn lekker divers.” 

Een spelfout. Ook dat nog. Inderdaad, van de inhoud moet ze het niet hebben.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijf in cijfers: