Meermaals 177

18-12-2024

Val op, het beste goede voornemen van het jaar

Ongemerkt maakte ik in 2024 heel veel kilometers. En daardoor reed ik er vaak langs en las ik het. Johannes 3:16: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat eenieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.” 
Nee deze MEERMAALS is geen preek – eerlijk gezegd hoop ik dat bij geen enkele aflevering – maar een beetje automobilist in de buurt van Zwolle weet meteen wat ik bedoel. 

Marco van Basten

Rijd je op de A28 richting het westen en noorden, zeg maar de kant op van Amersfoort en Arnhem, dan prijkt een groot bord met die stichtelijke tekst zielsalleen in een weiland. Elke keer als ik er langsrijd – in het verleden was dat zelfs bijna elke dag – triggert het mij bovenmatig. Het doet mijn gedachten afdwalen naar het hoe en waarom.  En naar Marco van Basten om eerlijk te zijn, die het tijdens het EK 1988 maar mooi voor elkaar kreeg. Twee spandoeken. Deze bijbeltekst en het al even religieuze: ‘Op de achtste dag schiep God Marco.’

Maar even terug naar die boer, die landeigenaar. Hoe werkt zoiets? Zo’n bord in de voortuin. Gaat op een dag de bel en staat er dan een soort Jehovagetuige op de deel? Met een geweldig aanbo(r)d? Heeft hij een catalogus bij zich met andere voorbeelden? En dan zegt die boer van ‘ja is goed, doe die maar’. 
Wat is dan de looptijd van zo’n overeenkomst? Ik zou denken dat zo’n uiting het eeuwige leven heeft, maar ik heb geen idee. 
Staat de locatie vast, middenin de grazige geweide? Of zet maar ergens neer, zolang de koeien er maar van afblijven en geiten het bord niet opeten. En natuurlijk… wat brengt het op? Barmhartigheid vanuit de boer zijn geloofsovertuiging, is het handjeklapruilhandel of moet de Senior Bijbeltekst-op-een-bordverkoper diep in de buidel tasten? 

Wonder boven wonder

Nou dat vraag ik mij dus allemaal af als ik langs Johannes 3:16 rijd met helaas nog steeds 100 kilometer per uur. En zo zijn er tig voorbeelden te vinden van weilandreclame. Op de A50 staat ergens een bord met Radio NL met daarboven een of andere plaatselijk sloperij (?). 
Dat laatste weet ik overigens niet zeker, maar het staat mij zo bij. Wel handig als je al draaiend aan de knoppen op zoek was naar Radio NL, niet oplet en vol op je voorganger knalt. Zelf kom je er wonder boven wonder ongedeerd van af, maar je auto... Die kan naar de sloop, alleen waar vind je die?
Of het toegestaan is om langs een snelweg of provinciale weg in een weiland reclame te maken, hangt overigens af van het reclamebeleid van de provincie of gemeente. Alleen ik snap de commerciële beweegreden niet. Aan zoiets verkwist je je marketingbudget toch niet? Zou zo’n uiting massaal nieuwe luisteraars opleveren, typen voorbijrazende automobilisten met liefde het vaak onhandige webadres op hun mobiel in? Zijn zij dan de reden voor de onverklaarbare torenhoge omzet? 

Pornoactrice

Ach, misschien denk ik te veel en te ver. Het gaat enkel en alleen om attentie en aandacht. Check alleen maar dit bericht over De Efteling en pornoactrice Sweetie Fox (wie kent haar niet). Het maakt niet uit wat, wie en hoe als er maar over geluld wordt. Als ik even terugga naar het tekstbord met Johannes 3:16. Wat dan? Beland je door het lezen in de biechtstoel en beken je dat je het licht hebt gezien toen je op de A28 reed? Pak je thuis de bijbel en begin je er met al je vrije dagen op komst plotsklaps fanatiek in te lezen? Of ga je met Kerst ineens wel naar de kerk? 

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken. De tekst doet mij niet heel veel, maar wel dat het zien en lezen mij één ding leert. Dat onderscheiden, anders zijn en opvallen met Mediabureau MEER ook in 2025 weer een van mijn belangrijkste goede voornemens is.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijftien in cijfers: