Meermaals 184

05-02-2025

Wat staat er allemaal in jouw hoofdschud top 5?

“Ruim 1 op de 3 Nederlanders is klaar met de persoonlijke juichverhalen op LinkedIn.” Adformatie opende vorige week de nieuwsbrief met deze kop en artikel. Een bijna even grote groep vindt dat het zakelijke karakter van LinkedIn verdwijnt en het platform te persoonlijk wordt. 

Bovenstaande komt zeker in mijn sociale media hoofdschud top 5. Op 5. Ik trek ‘m dus nog breder. En dat is bepaald geen juichverhaal. Het persoonlijke dat gedeeld wordt. Moet worden lijkt het wel.

Grasduinen

“Lang heb ik getwijfeld of ik dit persoonlijke bericht op LinkedIn moet plaatsen. Besloten om het ook gewoon niet te doen. #ikworderzomoevan #altijdhetzelfde.” Aan deze post uit augustus 2022 (!) op LinkedIn, moest ik denken. En dat niet alleen. Na wat grasduinen vond ik hem nog terug. De schrijver – ene Tom Spierings – kreeg toen zo’n 4500 likes. Die duimpjes zijn steunbetuigingen voor zijn punt en dat punt maak ik ook graag. 
Het persoonlijke verhaal, louter ellende op LinkedIn en dan het liefst met een expressieve emo-profielfoto, waar het leed vanaf druipt. Over een beste burn-out, een paar balen te veel hooi op de vork, een weemoedige blik in de spiegel, plots zelfreflecterend vermogen, een back-to-basics move of een volg-je-hart-gevoel-want-dat-klopt-toch-altijd uitkomst. Eureka, de nieuwe ik en ik doe vanaf nu wat ik wil en kies voor mezelf, praat. 

Cadeautip

We zijn al halverwege deze MEERMAALS en dat was dus punt 4. Punt 3 mensen die zichzelf online feliciteren met hun verjaardag. Dat je het bent, daar kun je niet onderuit, maar zelf vragen om feestelijke likes, dat getuigt niet echt van volwassen gedrag toch? Cadeautip? Een lege enveloppe voor straf.
En dat brengt mij bij het volgende punt. De social mediakanalen tuimelen over elkaar. Wil je dat een beetje bijhouden en ook nog goed, nou ga d’r maar aanstaan. Voor ieder kanaal waar je op ronddobbert een aparte post, iets aansprekends, creatiefs en opvallends. Dat valt om de drommel niet mee. Maak je toch gewoon één bericht en post je dat op Facebook, Instagram, Tik Tok, You Tube, Tumblr, Bluesky, Snap Chat, Twitter en LinkedIn? In de app, als verhaal, als story, of waar dan ook? Dus 1 bericht voor alle social mediakanalen, staat zeker in mijn top 5, ik zet ‘m op 2. 

Blogpagina

En ik sluit af met punt 1. De klappperrrr van de week. Practice what you preach, iets dat je op LinkedIn veel niet ziet. Veel foto’s, een les die de lezer te leren heeft, maar ik zie nooit voorbeelden van eigen werk. En dat irriteert mij meer en meer.  Ik zal haar niet noemen, maar laatst kwam ik weer een post van deze jonge dame tegen. De zwoele blik op standje tien en een advies over bloggen. Doe het goed, op tijd en doelgroepgericht of zoiets. 
Op haar site was de blogpagina leger dan leeg. Persoonlijke navraag maakte mij veel duidelijk. Ze was er nog niet aan toegekomen….
Ik ben vast niet zo knap als zij, ben niet goed in sensueel in de camera kijken en ik vind het al helemaal niks om bij elke social mediapost te doen alsof ik knap ben of wel heel sensueel in de camera kan kijken. 

Mona

Dat kom ik dagelijks tegen op LinkedIn. Waarom? LinkedIn is een zakelijk platform, maar het lijkt wel de Vraag het Mona rubriek van weleer. Natuurlijk kun je persoonlijke zaken, ingekapseld en keurig verpakt weleens delen, ook op LinkedIn. Maar houd het zakelijk, beperk het en denk ook aan je ontvanger. Zit die te wachten op 47 regels over dat je op dit moment niet zo lekker in je vel zit en je werk niet kunt uitvoeren zoals je wilt? 
Waarvoor ik LinkedIn gebruik? Om kennis binnen te harken en uit te strooien, vacatures te bekijken en mij blijvend verbazen over vacatureteksten. En vooral om veel te netwerken en hopelijk nog meer genetwerkt worden. Kortom, gebruik je social mediakanalen waarvoor ze op aard zijn. Ik snap dat dat niet altijd meevalt.

Hulp nodig? Stuur mij gerust een berichtje. Mag gerust via LinkedIn hoor of contact mij via de mail of telefoon.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf negen in cijfers: