Meermaals 205

02-07-2025

Ruim baan voor een goede vacaturetekst(schrijver)

Deze MEERMAALS gaat over het schrijven van vacatureteksten. Een mooi onderwerp voor de naderende zomervakantie, waarin we plechtig beloven het na the break nu eens echt allemaal, helemaal en totaal anders te gaan doen. Misschien wel een nieuwe baan!

Deze tekst schreef ik exact twee jaar geleden. Vervolgens noemde ik een paar trends, die nog steeds actueel zijn. Daar is natuurlijk AI bijgekomen. Persoonlijk betekende dat ik op de stand-by list kwam te staan als vacaturetekstschrijver van Deltion. Dat is mij allemaal open en eerlijk verteld en ik sluit zeker mijn digitale ogen niet voor de huidige werkelijkheid, maar daarover straks meer.

Dikverdiende duiten

Wat speelde er toen en wat speelt er zeker nu nog? Allereerst dat je als werkgever echt niet meer aan kunt komen met een passende vergoeding, marktconform salaris of welke bedompte term je er ook maar voor bedenkt. Gewoon benoemen die keiharde pegels, die zuurverdiende centen en dikverdiende duiten.  Over de hoogte ervan, liet ik mij eerder al uit.

Een andere trend valt ook op: we doen werkelijk alles om de werknemer binnen te halen. Een teken- of aanmeldbonus, een elektrische auto of hotelovernachting met korting. Ondernemingen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om personeel aan te trekken én te behouden.

Secretaresse of stagiaire

Allemaal leuk en aardig, maar het staat of valt met maar één trigger: een briljante vacaturetekst. En die maken is zeker in deze tijd – net als twee jaar geleden - niet voor iedereen weggelegd, terwijl het juist vaak op de werkstapel van de baas, de secretaresse of stagiaire terechtkomt. Daar waar het niet hoort.

Ik zeg toch niks geks met dit praktijkvoorbeeld?
Er is een vacature en er moet een tekst komen. De oude tekst wordt opgerakeld, afgestoft, aangepast en gelanceerd, het besef dat het anders moet is er, maar ja geen tijd en zelf een tekst schrijven is best lastig. Intern wegzetten. Huh, een bureau inhuren? Das veel te duur, jammer dat er niets anders is of wat tussenin zit. Gevolg: een geprakte standaard, oerdegelijke en totaal niet onderscheidende vacaturetekst. Nee hè. Er reageren maar bar weinig, laat staan goede kandidaten.

Passie

Natuurlijk is het schrijven van vacatureteksten een vak. Het is wel een vak apart. Sorry voor het vreselijke cliché. En clichés wil je dus niet teruglezen in je vacatureteksten. Dus geen passie voor de baan, ook niet die enthousiaste, zelfstandige teamplayer en laat staan die 9 tot 5 uur mentaliteit, die uitdaging en de dynamische omgeving ook maar zitten.

We lachen er met zijn allen om, maar we weten ook dat het dagelijks voorkomt. En ja ook in ons bedrijf. Die lappen en lellen aan tekst, het dus niet melden van het salaris en de contactpersonen die er net niet zijn, wanneer jij belt of mailt.

Geen lullig baantje

Twee jaar geleden. Ik weet het nog heel goed. De functie secretaris-directeur bij Regio Zwolle. Geen lullig baantje, maar die tekst…Meer dan 1300 woorden, 6 minuten leestijd en naast werkelijk nietszeggende zinnen en complete alinea’s, allerlei stijl- en taalfouten.

Ik deed navraag bij Regio Zwolle. De tekst was uitbesteed aan een groot en gelouterd communicatiebureau. Alleen de afdeling schrijven had (hopelijk) een opfriscursus en was niet beschikbaar. Ik heb er werkelijk geen (vacaturetekst)woorden voor, behalve op LinkedIn, waar ik in een post mijn verbijstering uitsprak en zag dat het niet goed was. En ik was niet de enige, aan de 11.000 views van die post te zien.

We hebben toch AI?

Het hele vacaturetekstschrijfproces is bij veel organisaties nog een dikke vette punt van aandacht. Nogmaals, het begint met een kneiter van een tekst. Voor dat besef is geen hogere wiskunde nodig. Om zo’n tekst te laten schrijven en dus uit te besteden aan een externe vacaturetekstschrijver, ook niet. Maar we hebben toch AI? Zolang het letterlijk werkt. Ik heb de laatste tijd meerdere vacatureteksten gescreend en vergeleken en het is ook geen hogere wiskunde om de verschillen op te merken.

Het verfrissende, het anders durven schrijven, de onvoorspelbaarheid, het opvallende en bovenal het persoonlijke, ik zie het AI niet doen. Geef mij dan maar een copywriter die onderscheidend schrijft, die op de hoogte is van wet- en regelgeving en die levert, maakt dat 1 + 1 inderdaad 3 is.

En het werkt

Dus kom maar door met die ideeën, concepten of gedateerde teksten. Durf jij het (b)aan? Ik ga er graag mee aan het werk! Mail gerust naar Mediabureau MEER. En het werkt: ’Hoi Erik, we hebben iemand kunnen aannemen van het gewenste niveau met de perfecte achtergrond! Mede door de goede tekst.’


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf negen in cijfers: