17-09-2025
Hartstad Zwolle is hartstikke mislukt
Ik woon nu 2 jaar, 9 maanden en 13 dagen in Hartstad Zwolle. Tja en dan kan ik wel zeggen, wie kent het niet, maar dat is nou net het probleem. Niemand. Behalve burgemeester Snijders van Zwolle en een handjevol ambtenaren. Sinds de nieuwjaarsreceptie van 4 januari 2023 bestaat het: Hartstad Zwolle. Dus geen Hanzestad, of hart voor Zwolle – die stichting hebben we al – maar Hartstad Zwolle. En laten we wel wezen: het is hartstikke mislukt.
‘Van de Zwollenaren noemt 1 procent ‘hart voor de stad’ wanneer hen wordt gevraagd welke woorden bij de stad passen. Na een jarenlange campagne om van Zwolle een ‘hartstad’ te maken, is de gemeente van plan er opnieuw geld voor vrij te maken’, aldus De Stentor vorige week. En dan te bedenken dat de hele campagne al ruim 8 ton heeft gekost, voegde Zwolle.nu daaraan toe.
Schatbewaarder
Natuurlijk was er meteen commentaar. In 2023, vorig jaar en nu nog steeds. Ik vind er ook wel wat van. Allereerst het geld. Natuurlijk communiceert niemand officieel dat het 8 ton gekost heeft, maar toch is en blijft het veel geld. Nou ja, in Amsterdam streek de schatbewaarder van de gemeente bijna tien jaar geleden gigagul over zijn hart. Een op het oog kleine logoverandering, de naam Amsterdam zakte een regel, kostte maar liefst 100.000 euro.
Gadgets en giveaways
De introductie van in dit geval een stadsmerk, is natuurlijk niet alleen maar een nieuw logo of eentje dat anders moet. Want een algemene verandering van merk, naam of beeldmerk betekent nogal wat.
Je hele huisstijl gaat op zijn kop. Van briefpapier tot de belettering op de gevel en wat te denken van je wagenpark? Het is ook het moment om na te denken over een nieuwe website, je branding, kernwaarden en missie en visie. Je ICT-structuur moet je aanpassen en nieuwe domeinnamen moeten worden vastgelegd. Pers en publiek moeten het weten, je social mediakanalen gaan er anders uitzien. Vergeet ook niet de aanpassingen van allerlei gadgets, giveaways en prullaria tot eventuele old skool visitekaartjes en dan heb ik het nog niet eens over gewenning, gebruik en gedrag.
Hartstad Zwolle. Ik heb wat filmpjes gezien (de meest recente is 8 maanden oud), allerhande teksten gelezen, de website bekeken waar enorm gedateerde info opstaat (Fiets Hart voor Serious Request op de homepage) en op Facebook, rondgestruind (idem), maar mijn hart gaat er niet enthousiast van kloppen.
Vaag
Het doel is ook zo vaag: ‘De komende drie jaar zal de gemeente met alle bedrijven en instellingen in de stad met dit beeldmerk de unieke en onderscheidende kwaliteiten van Zwolle onder ieders aandacht brengen.’
Dat was 2023. Nu zijn we bijna 3 jaar verder en ik merk er (nog) niks van. Wat betekent dat dan voor mij als zzp'er en dus bedrijf? Moet ik iets doen? Krijg ik iets? What’s in it for me, maar dan op zijn Zwols?
Het meest bijzonder vind ik toch wel het logo of moet ik inmiddels zeggen logo’s? Een dofrood kruis nodigt niet bepaald uit en geeft een no-go aan. De gele lippen rechtsonder blijken geen happende PAC Man 2023 of 2024 te zijn, maar een gedraaid hartje en die blauwe cirkelzaag? Ik heb geen idee, behalve dat blauw een Zwolse kleur is. Of is het logo nu definitief getransformeerd tot een bleek rood hartje met blauwe achtergrond?
Gratis slogan
De samenhang ontgaat mij volledig. Sterker nog. Mijn (blauw)vingers jeuken om het logo aan te laten passen en er een goed, duidelijk en bovenal Zwols verhaal van te maken. En dan strijk ik ook nog eens over mijn hart. Ik doe het voor minder dan 8 ton en dan krijg je er een gratis slogan bij: ‘Zonder dolle, wat is Hartstad Zwolle?’
Ook de politiek is er klaar mee, de burgerij ook. Een polletje van de Stentor wees uit dat 85 procent vindt dat de gemeente moet kappen met Zwolle Hartstad. En oh ja. Woorden als Blauwvinger, Hanzestad en Peperbus scoren beter. Dus gemeente Zwolle, doorboor en breek Zwolle Hartstad en ga over tot de orde van de dag. Alleen dan kan de Blauwmiddelvinger weer een duimpje omhoog worden.