24-09-2025
Sportclubs, zijn we niet iets vergeten?
Het nieuwe sportseizoen is begonnen. In de volle breedte. De materialen zijn nieuw en op orde, de teams bemand en bevrouwd en de eerste klinkende zeges zijn ook al geboekt. Het zou weleens een mooie sportieve en succesvolle jaargang kunnen worden. Maar zijn we niet iets vergeten?
Daarvoor gaan we terug in de tijd. Ik citeer uit mijn blog van 30 juli 2022. ‘De vitrage van de voetbalkantine is gewassen, het onkruid is eindelijk tussen de tegels weg, de dugout heeft een opknapbeurt genoten, de reclameborden hebben een sopje gehad; kortom het sportpark is er helemaal klaar voor, kom maar op met dat nieuwe sportseizoen, maar op de website melden we nog doodleuk als laatste nieuws een update van de coronamaatregelen van 17 mei 2020.’
Achterstallig
Drie jaar geleden schreef ik dit dus al in een van mijn MEERMAALSEN. In coronatijd dus. ‘Ik had het graag anders gezien en vanwege de ‘onderhoudstijd’ tijdens corona er zelfs stiekem op gehoopt, maar wat is er veel achterstallig online-onderhoud zeg. Wat zijn sportclubs toch slordig met hun communicatie-uitingen. Oude berichten, nietszeggende artikelen en vooral ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is er niet’ informatie. Je hebt er in veel gevallen helemaal niks aan, zo’n website. En die glijdende schaal zie ik ook bij veel social mediakanalen. Oud, vertrouwd en vaak fout.’
We leven nu in 2025 en helaas. Het wordt alleen maar erger om eerlijk te zijn. Weg met excuses van geen tijd en geen vrijwilligers. Iedereen vindt dat hij verstand heeft van communicatie. Toch? Komt dat even goed uit. Ga toch een keertje samen zitten voor wat websiteonderhoud. Iedere vereniging heeft oudjes die elke dinsdag klusjes doen, reparaties verrichten, vooral veel koffiedrinken en iedere week dezelfde grijze herinneringen ophalen.
Onderhoudsploeg
Waarom is er geen onderhoudsploeg communicatie? Leden die de website opruimen, weer fris en fruitig maken en de social mediakanalen ook weer onder handen nemen en opknappen. Het scheelt heel veel onduidelijkheid, miscommunicatie en ergernis.
En is die exercitie achter de rug en hebben we de onderhoudssmaak te pakken, dan schakelen we door. Sportclubs zouden zich ook eens wat meer moeten verplaatsen in de media. Er is vraag en vast ook wel aanbod. Het werkt simpelweg twee kanten op. De journalist haalt en als vereniging breng je. Het kan zo maar leiden tot een gaaf artikel of item in de media.
Welke sportclub heeft hier zo over nagedacht? Wie heeft een lijstje gemaakt met boeiende nieuwsonderwerpen en is daarmee actief de mediaboer opgegaan? Wie plaatst regelmatig online nieuws en foto’s, houdt zijn social media levendig en leuk en is een nieuwsbron voor de pers? Vingers?
Scoren
Weet je als bestuurder hoe je als vereniging kunt scoren als je je communicatiezaken op orde hebt? Goed voor de PR, voor potentiële leden, voor sponsors, voor een gemeente, voor de buurt, de gemeenschap, noem het maar op.
Uit eigen Swollenaer ervaring weet ik maar al te goed, hoe blij ik met zulke clubs ben. Natuurlijk grasduin ik als redacteur – ik moet tenslotte pagina’s vullen – volop. Naast de verhalen die ik zelf maak of overdraag aan andere freelancers. Dan is het wel zo prettig dat de sportverenigingen hun website en social media kanalen goed in de etalage hebben staan en niet berichten over de geslaagde kerstkoekenverkoopactie van 2023, een wedstrijdverslag uit maart 2024 opvoeren als nieuws en de oudpapier actie vlak voor de zomer van dit jaar als meest recente Facebookpost voor het voetlicht brengen.
Voltreffer
Kortom, beste sportclubs in Zwolle en vlak daarbuiten. Tip de sportredactie, zorg dat je je communicatiehuis op orde hebt en dan scoor je bijna vanzelf een voltreffer. En dat is toch waar het allemaal om gaat in de sport?