01-10-2025
Wanneer verbrand jij je contacten eigenlijk?
In mijn werkbare leven probeer ik clichés zoveel mogelijk te verwijderen. Bij de politie hadden we als het ging om wijkagenten ‘kennen en gekend worden, daar gaat het om.’ Je zou er meteen een bekeuring voor uitschrijven. Een goede tweede is ‘netwerken is net werken, daar moet je wel wat voor doen.’
Op dat netwerken wil ik wat dieper ingaan. Deze blog behandelt niet de kunst van uitmuntend netwerken. De reden is heel simpel. Bestaat zoiets? Of vult eenieder het in, zoals hij of zij denkt het te moeten invullen?
Daarnaast zijn er duizenden netwerkjongens en -meisjes die dat veel beter kunnen dan ik en daar ontelbare boekwerken, websites en blogs over hebben geschreven.
Heel veel
Wat ik belangrijk vind – en het is een communicatiewijsheid en ook een cliché– is what’s in it for me? Wat heb ik eraan, wat brengt het mij en wat levert het mij letterlijk op? Ik ben tenslotte ondernemer. Wat je erin stopt aan geld, moet ook geld opleveren.
In mijn beginperiode ging ik met Mediabureau MEER op zoek naar netwerkclubs. Dat is niet zo moeilijk, want het zijn er veel. Heel veel. Zo ook in Zwolle. Eerlijk gezegd geraakte ik een beetje netwerkmoe en was het dan ook lang geleden dat ik mij had ingelaten met een dergelijk initiatief. Tot twee weken geleden op een dinsdag. De Kunst van het netwerken in het fraaie Voorst. Bij Out of the Office. Een prachtige locatie.
Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door Out of the Office. Nou, dat gaat wat ver, maar toch. Wat een (foto)plaatje!
Wat ik ervan vond? Eerst even terug naar mijn eerdere ervaringen met netwerkbijeenkomsten.
Ongekende hoogtes
De allereerste die ik ooit bezocht was BNI Zwolle, op een dinsdagochtend om 6.45 uur (!) in Hotel Mercure. BNI is een beetje Amerikaans. Je geeft elkaar aanbevelingen, je gunt elkaar wat en samen stuw je de wekelijkse omzet naar ongekende hoogtes. Een lidmaatschap is bepaald niet goedkoop, in zijn geheel niet vrijblijvend en er is sprake van branchebescherming. Best wel wat voorwaarden dus, maar toch.
Ook was ik meerdere malen te gast bij Business Open Zwolle. Eenmaal in de twee weken op de vrijdagochtend, een uurtje later en op de Golfclub te Zwolle. Iets losser, vrijer en wat anders. Net zoals BNI houd je een pitch en er wordt gewerkt met zoekvragen. Ook hier is een lidmaatschap voor een ZZP’er best aan de prijs. Verder geldt ook hier geen vrijblijvendheid en wel branchebescherming.
Geduld en gunnen
In beide gevallen wordt gepredikt dat je geduld moet hebben, je vertrouwen moet zien te realiseren en de ander wat moet gunnen, zonder subiet je hand op te houden. Ik citeer: ‘Bedenk liever hoe jij nieuwe en bestaande contacten van dienst kan zijn en biedt je aan als helpende hand. Niet alleen op professioneel gebied, maar ook op persoonlijk vlak. Laat zien dat je oprecht begaan bent met je contacten, daar zijn mensen in tijden van crisis extra gevoelig voor.’
Ik ben mij eens wat meer gaan verdiepen in netwerken en kwam dit artikel tegen uit 2008 (!). Punt drie sprong er voor mij uit: Aan netwerken zit geen enkele verplichting vast. Niemand moet iets, in de contacten die je legt. Als je te resultaatgericht te werk gaat, verbrand je de contacten.
Dat zijn nog eens teksten. En om eerlijk te zijn, ik ben er niet uit. De Kunst van het Netwerken was interessant, afwisselend en gezellig, maar ik merk ook meteen daarna van ‘we gaan weer over tot de orde van de werkdag.’
Volle bak
Kan ik niet bestaan zonder de BNI’s, de Business Opens en de Kunsten van Netwerken? Ken ik toch weinig mensen, moet ik mijn Mediabureau MEER lot in handen leggen van netwerkclubs en ga ik wel volle bak voor boter bij de vis? Ik mag de factuur namelijk niet indienen bij de baas. Iets dat volgens mij nog weleens vergeten wordt.
Wat ik wel weet is: ik wil nergens aan vastzitten, verplicht leveren en steeds maar moeten. Ik vind dat ik een sterk netwerk heb en kan dat ook met andere methoden uitbreiden, verstevigen en behouden. Door mijn eigen contacten, mijn manier van communiceren en het wel degelijk iets (terug)geven. Daar doe ik mijn voordeel mee.
Of gaat het toch om kennen en gekend worden, net werken en netwerken?
(Foto: Robert Modderkolk)