Meermaals 223

05-11-2025

Wie een crisiscommunicatieplan paraat heeft, steekt zijn vinger op

We zijn het bijna alweer vergeten, maar twee weken geleden was het voetbalwedstrijd Kozakken Boys tegen Spakenburg landelijk nieuws, omdat zich na dat duel van alles afspeelde op de parkeerplaats in Werkendam.

Kort samengevat en ik citeer: “Oververhitte randdebielen die het op de spits van Spakenburg hadden gemunt.’ In dit geval Ahmed El Azzouti, die eerder bij Kozakken Boys en nu bij Spakenburg speelt.

Rookbommen

Van rookbommen tot rake klappen die uitgedeeld werden en van de spelersbus die klemgereden zou worden tot het onder politiebegeleiding uitgeleide doen van diezelfde spelersbus. Google gerust. Het levert genoeg lees- en nadenkstof op.

Wat ik altijd interessant vind, in hoeverre overvalt het een - in dit geval gerenommeerde - voetbalclub. Belangrijk detail: het gaat hier over het derde niveau van Nederland, de tweede divisie. Dit is crisiscommunicatie op ‘top’niveau.

Dit gaat over een crisis bij een sportclub en hoe je daar zo goed en kwaad het beste mee omgaat. Nee, niet met zomaar een boze ouder, of een diefstal van een portemonnee of de lijnen die niet goed gekalkt zijn.
Het gaat over racisme, mishandeling en vernieling. Over dat heel Nederland er schande van spreekt, het NOS journaal dat langskomt (ontzettend slecht item zeg, maar dit geheel terzijde), over de KNVB die er wat van gaat vinden, over de politie, het OM, want wordt er nu wel of geen aangifte gedaan, over de supportersverenigingen, de besturen en hoe het toch in vredesnaam rustig blijft als de return zich op zaterdag 21 maart aandient.

Tijdlijn

Philip de Haan, opgevoerd als clubicoon zei onlangs iets interessants: “Ik zei: Dick, we moeten een tijdlijn maken van de gebeurtenissen.” En Dick is Dick Hoogendoorn, de huidige voorzitter van Kozakken Boys, die gewoon met zijn 06 nummer online te vinden is. Goed zo!

Een tijdlijn is handig, maar nog beter is om een crisisplannetje te hebben. Wel iets meer dan een bierviltje, maar een lijvig rapport is ook weer niet nodig. Bij een calamiteit, crisis of ramp, pak je ‘m erbij. Wat staat erin?

Aanspreekpunt

Allereerst, je benoemt een aanspreekpunt en zorgt dat iedereen intern dat ook weet, want de media gaan contactjes aanboren, bekenden bellen en zeker niet de gangbare wegen bewandelen. Dat zo’n clubicoon nu al uitgebreid zijn zegje doet – zie de link hierboven – is volgens mij niet de bedoeling.
Het tweede dat je doet is een kort statement maken. Daarin zeg je wat je wilt zeggen en probeer je eventueel antwoorden te geven op vragen die er leven. Je kunt er altijd voor kiezen om procescommunicatie te geven. Wat gaat er gebeuren? Wie ga je eerst spreken? Waarom kun je nu nog niks zeggen?

Statement

Dat draag je uit en dat geldt voor iedereen, waarbij je ervoor kunt kiezen om dat actief te melden door dat statement op de website te zetten en of via social media te delen. Wees je er wel van bewust dat er geen weg meer terug is, als je op de verzendknop hebt gedrukt. En dat is en blijft een spagaat in gevallen van oproer. Er wordt snel info van je verwacht, maar zorgvuldigheid blijft net een tikkie belangrijker.
Dat verwijzen naar dat statement is essentieel. Het voorkomt dat mensen in de vereniging toch gaan reageren, dat moet je dus wel duidelijk intern communiceren. Hangen media alias spuit 11 alsnog aan de lijn? Journalisten klaar = verwijzen maar.

Bereikbaar

Wat verder nog van belang is, zeg nooit ‘geen commentaar.’ Verder moet je als contactpersoon altijd bereikbaar zijn en ja dat gaat waarschijnlijk op dat moment ten koste van je werk en vrije tijd.
En als laatste tip. Je moet ook wat te zeggen hebben. Desnoods over het proces en wat er ongeveer staat te gebeuren. Denk aan werkwijze, voorschriften en protocollen. Wik en weeg zorgvuldig af, stem af, sorteer voor, roeptoeter niet, maar kom met een geluid.

Brand

En save the best for last. Snap hoe het werkt als de wereld in brand staat. Denk mee met de journalist, regel wat en kom niet aan met dat er echt pas volgende week een reactie gegeven kan worden. Dat kan al helemaal niet in deze tijd.

Wil je dat er iemand meedenkt over het vullen van zo’n lijst? Door iemand die zowel de voorlichtingsbelangen behartigt, maar ook denkt en doet als journalist, ook in de sportwereld? Ik ben je namens Mediabureau MEER graag van dienst. En oh ja. Bij deze ben ik jouw contactpersoon.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf negen in cijfers: