Meermaals-23

05 januari 2022

Het is 2022. Hiep, hiep, hoera. Nou was het maar zo’n feest. Het zicht op vooruitgang is troebel. Nog steeds in lockdown. Snoepwinkels mogen open zijn, sportparken niet. Nog even door de zure appel heen bijten dan maar. Of zoals ChristenUnie Gertjan Segers in 2021 zei: ‘Een meloen doorslikken.’  Ja 2021… Laten we het daar eens over hebben.

Ik pluk maar meteen laag fruit. We moeten in het nieuwe jaar aardiger voor elkaar worden, zijn en blijven. Wat is het geval? Het chagrijn viel mij afgelopen jaar meer en meer op. En dan bedoel ik niet in de snoepwinkel, in de kerk of waar je nog wel mag komen. Overigens was er in deze supermarkt sprake van een wel heel mooie uitzondering.

Ik bedoel in de communicatie. In mails met name. Ik leg het uit.

Poot

Iedereen kent het. We openen een mail en direct valt op dat de strekking vaak negatief is. Het begint vaak met ‘ik.’ En vervolgens wordt onmiddellijk het ongenoegen duidelijk. Bam! Die gestrekte poot gaat er vol in. Meteen dat negatieve, de frustraties en de verwijten.

Het is iets dat ik zelf ook weleens meemaak. Ik heb een tekst gemaakt, die ik keurig volgens afspraak aanlever. Gevolgd door het bedanken voor het verhaal, de tijd en de hoop dat de geïnterviewde tevreden is. Vervolgens wat spelregels over de feedback, het vervolg en een vriendelijke afsluiting. Kortom, mijn tone of voice zingt positief rond.

De primaire reactie? Niks geen dank je wel. De tekst is niet zoals ik het wil en daar moet nu wat aangedaan worden! Spelregels of niet. Het klopt niet en zo kan het niet gepubliceerd worden. Als dat maar duidelijk is. Met wat eisen en vaak alleen met de naam wordt zo’n mailbericht kil afgesloten.

Mijn tip voor een goed voornemen is doe eens aardig, wees complimenteus en begin anders. Wat ik ook voor mijn kiezen krijg en tandenknarsend lees, mijn begin is altijd positief. ‘Bedankt voor je mail, fijn dat je het artikel volgens afspraak gemaild hebt. Helaas klopt het toch niet helemaal.’ En daarna volgen de mitsen, de maren en de oplossingen.

Ik vind kritische feedback goed. Een kwestie van betrokkenheid, moeite willen doen en zorgdragen voor uiteindelijk het beste resultaat. Dat is mij een compliment waard.

Maar een oprecht online schouderklopje geven? We doen het nog veel te weinig. Begin letterlijk in het nieuwe jaar je mails gewoon wat vriendelijker, liever en vollediger. Start simpelweg met een compliment. Iedere dag, iedere moment en iedere mail die zich daarvoor leent. Wacht niet tot 1 maart. Want dan is het (inter)nationale complimentendag.

“De diepst menselijke emotionele behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden”, aldus William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910).

Het jaar 2022. Niet nog een jaar van de c van de corona en het chagrijn. Wel van de c van compliment.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijftien in cijfers: