6 april 2022
How can I help? Iedere medewerker van het New Yorker ziekenhuis New Amsterdam, kent dat ene zinnetje uit zijn hoofd en gebruikt het als openingszin. Bedacht door Max Goodwin, de medisch directeur. Iedere dinsdagaflevering weer. Natte haartjes voor de televisie. Ook ik moet toegeven dat ik het niet uit mijn kop krijg. Hoe kan ik helpen?
Wordt u al geholpen? Een geflopt SBS-programma van Mr. Frank Visser, maar ook de doldwaze Engelse comedy van weleer. Lachen geblazen, maar wanneer werd je nu voor het laatst echt geholpen? Oftewel het Coolblue credo: ‘alles voor een glimlach.’ Of verging je dat lachen juist? Ben je onlangs nog supertevreden geweest over een bedrijf dat de spreekwoordelijke kosten noch moeite heeft gespaard en dat allemaal enkel en alleen voor jou?
Sloffen
En wanneer had je eigenlijk het idee dat een ander zijn, haar of het vuur uit de sloffen gelopen heeft, andermaal voor jou? En heb jezelf eigenlijk wel eens alles opzijgezet om die ene klant, collega of wie dan ook, daadwerkelijk te helpen?
Mijn credo is Mediabureau MEER: tekst, media-organisatie en… meer. Dat van die teksten en dat van meer, snapt iedereen nog wel. Maar media-organisatie? Dat is het antwoord op de volgende vraag: wat doen mkb-bedrijven, organisaties, instellingen en verenigingen om in de (sociale) media te komen?
Gebeurt dat adhoc? Of is er een heus mediabeleid, dat bestaat uit een actieve (social) mediabenadering, woordvoerderslijn en andere media-afspraken. Denk aan relatiebeheer met de media (is het al bibberend ‘helppppp een journalistttttttt’ of ‘help een journalist’), een uitvoerig mediabestand opbouwen en onder meer webcare. En wanneer er sprake is van negatieve media-aandacht, is er dan één en ander geregeld? Of doen we dan maar wat, duiken we weg of hebben we juist hulp nodig?
Daarom mijn algemene hulpaanbod, namens Mediabureau MEER.
H - Je wilt je website voorzien van nieuwe teksten of de bestaande redigeren.
O - Je wilt gaan bloggen, maar weet niet hoe, wat en waarover.
W- Je wilt bestaande blogteksten uit naam van een ander door mij laten schrijven.
C- Je wilt de juiste publiciteit, lokaal, regionaal of landelijk.
A- Je wilt je social mediakanalen actueel houden, voorzien van creatieve content en dat structureel.
N- Je wilt een eenvoudige tekst laten maken van een taai en niet echt toegankelijk onderwerp.
I- Je wilt dat ik een uitnodigende vacaturetekst voor je schrijf.
H- Je wilt dat ik een A4’tje mediabeleid voor jouw organisatie maak.
E- Je wilt dat ik spreekwoordelijk je handje vasthoud tijdens een media-optreden.
L- Je wilt dat ik jouw perschef speel tijdens een groot (sport)evenement.
P- Je wil iets met communicatie, journalistiek of allebei, kortom: je hebt een hulpvraag en ik hopelijk een hulpaanbod.
Inderdaad, how can I help?