20 april 2022
Sinds maart ben ik de coördinator van de sport van De Swollenaer. Dat is een gratis huis aan huis blad in de gemeente Zwolle. De oplage is 53.000 en de verschijning is woensdag. Tenminste zo zou het moeten zijn. Want ook de bezorgerskwaal teistert de Swollenaer. Er zijn er domweg te weinig. Dat was al een reden om van de maandag naar de woensdag te gaan en de uitgave De Peperbus in te lijven. Zakelijk een te billijken besluit, maar voor de sport is het te vergelijken met een onbevredigende invalbeurt zonder balcontact.
Het betekent ook een andere manier van journalistiek bedrijven. Op woensdagmiddag kun je niet volstaan met alleen maar een wedstrijdverslag van het weekend. Dat is op social media al gelezen of gezien en voor anderen is hun bron de sportbijlage van de Stentor van maandag. Dat betekent dat ik niet alleen één hele en twee halve sportpagina’s moet aanleveren, het houdt ook een bepaald vorm van creatief denken in. Meer analyserend, voorbeschouwend en om je toch nog wat te onderscheiden, ook het online en offline weergeven van uiteenlopende sporten.
Grasduin
Daarnaast zijn de sportclubs ook aan zet. Ze kunnen zelf online nieuws en foto’s plaatsen. Wel zo handig als de redactie geen ruimte heeft of een andere journalistieke afweging maakt. Natuurlijk grasduin ik als redacteur – ik moet tenslotte pagina’s vullen – volop. Naast de verhalen die ik zelf maak of overdraag aan andere freelancers. Dan is het wel zo prettig dat de sportverenigingen hun website en social media kanalen goed in de etalage hebben staan.
Ik had het graag anders gezien en misschien vanwege de ‘onderhoudstijd’ tijdens corona stiekem zelfs op gehoopt, maar wat is er veel achterstallig online-onderhoud zeg. Wat zijn sportclubs toch slordig met hun communicatie-uitingen. Oude berichten, nietszeggende artikelen en vooral ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is er niet’ informatie. Je hebt er in veel gevallen helemaal niks aan, zo’n website. En die glijdende schaal zie ik ook bij veel social mediakanalen. Oud, vertrouwd en vaak fout.
Sportverenigingen zouden zich ook eens wat meer moeten verplaatsen in de media. Er is vraag en vast ook wel aanbod. Het werkt simpelweg twee kanten op. De journalist haalt en als vereniging breng je. Het kan zo maar leiden tot een voltreffer in de media. Welke sportclub heeft hier zo over nagedacht? Wie heeft een lijstje gemaakt met boeiende nieuwsonderwerpen en is daarmee actief de mediaboer opgegaan?
Kortom, beste sportclubs in Zwolle en vlak daarbuiten. Tip de sportredactie, zorg dat je je communicatiehuis op orde hebt en dan scoor je bijna vanzelf een voltreffer. En dat is toch waar het allemaal om gaat in de sport?