Meermaals-40

04 mei 2022

Ook ik ben zoals iedereen. We halen onze neus op voor al het shownieuws, maar ondertussen geven we onze ogen de kost als er een smeuïg nieuwtje voorbijkomt. Zo las ik deze week de online nieuwskop: ‘Amber Heard ontslaat pr-team om slechte media-aandacht.’

En natuurlijk ontspon meteen de vraag, wie is Amber Heard. Al dan niet gevolgd met ‘ook alweer?’ Het is de ex van acteur Johnny Depp. De twee vechten elkaar de relatietent uit en geheel volgens Amerikaanse traditie gaat dat met gepaard met een leger aan topadvocaten, invloedrijke donateurs en een machtig mediateam.
Maar mevrouw Depp-Heard is boos. Uiteraard op Johnny, maar helemaal op haar pr-team. ‘De actrice zou ontevreden zijn met de media-aandacht die ze de laatste tijd heeft gehad met haar oude team.’ Dat meldt The New York Post. Mevrouw hield niet van slechte koppen boven de artikelen over haar scheiding en de feiten zouden verdraaid in de media belanden.

Nu is Amerika net zo goed het land van de onmogelijkheden, dus een dergelijke situatie is hier niet zo snel headlinesnews. Ook moet ik mij even inhouden om over mijn eigen situatie te beginnen, want voordat je het weet, worden de feiten weer verdraaid, maar toch. Goede pr is o zo belangrijk. Niet alleen in de media, maar ook in het onderlinge contact. Ik kom bijna dagelijks tegen hoe bedrijven, ondernemers, organisaties en verenigingen daarmee omgaan. En dat is veelal niet best.
Het grootste probleem is het niet kunnen verplaatsen in de bezoeker, de lezer of de gast. Die heeft vaak geen weet van het hoe en wat en botst op een website – toch het eerste contactkanaal – meteen tegen een onvindbare contactmogelijkheid, gedateerde info en dode linkjes of pagina’s.

En het gaat verder, als het eerste contact gelegd wordt. Afspraken worden simpelweg niet nagekomen, bijvoorbeeld als het gaat om een geschreven artikel te checken of het terugbellen of reageren op een telefoontje of mailtje van een journalist. En we ondergaan als zzp’er allemaal het gelaten lot van te late betalingen, terwijl de klant wel allerlei nieuwe verzoeken jouw kant opstuurt.  

Verjaardagen

Slechte pr wordt enorm onderschat. Op het moment dat jij op social media voer bent voor ongunstige berichtgeving, de slechte reviews volgen rap elkaar op en jouw doen en laten zingt vals rond op verjaardagen, netwerkclubjes of waar dan ook, dan ben je gezien. Iedereen kan van alles van jou vinden. Overal en altijd. En we uiten nu eenmaal eerder ons ongenoegen, dan dat we iemand overladen met complimenten.

Ik ben niet gevraagd door Amber Heard om in haar nieuwe pr-team plaats te nemen. Maar ik zou haar adviseren: ‘Behandel de ander zoals ik zelf ook behandeld wil worden.’ Dat zou mijn p(rimaire) r(eactie) zijn.

 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zeven in cijfers: