Meermaals-49

6 juli 2022

Een kleine week geleden was het feest. Op 30 juni om precies te zijn. Tromgeroffel. Amerikaan Pete Cashmore, die door velen wordt gezien als de internationale expert op het vlak van social media (marketing) heeft 30 juni uitgeroepen tot de ‘Social Media Day’. Namens Mediabureau MEER alsnog van harte gefeliciteerd.

Maar was het maar zo’n feest, want laten we wel wezen. Er is nog niet zoveel veranderd of moet ik zeggen verbeterd als het gaat om social mediagebruik. Het is allemaal heel veel, we willen heel veel, maar het is vaker halfbakken dan goed doordacht.

Biefstuk

En dat brengt mij bij een etentje onlangs. Een besteld biefstuk met de vraag medium of doorbakken. Ik koos voor de medium variant, al heb ik soms het idee dat ik dat meer uit gewoonte doe, dan dat ik culinair onderlegd (wat ik zeker niet ben), fijnmazig wik en weeg. Het was een beetje een etentje van net niet. Heel lang wachten op drinken, dat direct met het eten besteld moest worden, een drankje dat uit de hand geserveerd wordt en nu we toch bezig zijn, de ober met de duim in het eten. En oh ja, de biefstuk was meer rood dan medium. Al met al een flink portie van jammer.

En zo is het ook met social media. De een wil dit, de ander dat. Denk na, kies en prik niet meteen te veel aan je vork. Richt je allereerst op één social mediakanaal en doe dat goed. Serveer wat je klant wil en maak er het allerbeste van, in plaats van dat jij denkt wat goed te verhapstukken is voor de ander.
Ben je een nieuwsjager en wil je daar zijn omdat je klanten daar ook zijn, kies dan voor Twitter. Plaats je veel productfoto’s en denk je meer in beelden, denk dan eens aan Instagram of Pinterest. Wil je op de hoogte blijven van wat je doelgroep dagelijks doet, dan is Facebook wellicht wat. Weet je zeker dat die van jou op TikTok is, ga daar dan voor. En oh ja, veel mensen gebruiken LinkedIn om er zakelijk bij te horen, maar dan moet je er wel wat op, mee en aan doen.

Bedenk überhaupt eerst wat je met je social mediakanaal wilt. Om content te delen, om te volgen en te lezen of wat anders, maar lever kies voor kwaliteit.
Oh ja tip voor nu: steeds exact dezelfde post te delen op meerdere social mediakanalen. Niet doen. Je snijdt jezelf ermee in de koksvingers.

Nog meer hulp nodig? Advies, uitvoering of , Ik duik maar wat graag de social mediakeuken voor je in.

Enjoy your meal!


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf veertien in cijfers: