Meermaals-50

13 juli 2022

Als zzp’er is het zaak om jezelf te verkopen, om te doen wat je doelgroep graag wil en om te zorgen dat je betrouwbaar bent en kwaliteit levert. Tenminste zo zie ik mijn bestaan als tekstschrijver, copywriter en auteur. Deze MEERMAALS gaat over het schrijven van vacatureteksten. Een mooi onderwerp voor de naderende zomervakantie, waarin we plechtig beloven het na the break nu eens echt allemaal anders te gaan doen. Misschien wel een nieuwe baan!

Hotelovernachting

‘Een enorme lijst eisen in #vacatures is niet meer van deze tijd. Wij zijn voorstander van een schaap met drie in plaats van vijf poten’. Dit was de uitkomst van de uitzending van Spraakmakers, maandag op Radio 1. Afgelopen week ging het in het nieuws regelmatig over ‘andersom solliciteren’, waarbij het bedrijf naar de kandidaat stapt. En een teken- of aanmeldbonus, een elektrische auto of hotelovernachting met korting. Ondernemingen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om personeel aan te trekken én te behouden.

Allemaal leuk en aardig, maar het staat of valt met maar één trigger: een briljante vacaturetekst. En die maken is zeker in deze tijd niet voor iedereen weggelegd, terwijl het juist vaak op de werkstapel van de baas, de secretaresse of stagiaire terechtkomt. Daar waar het niet hoort. Ik zeg niks geks met dit praktijkvoorbeeld:
Er is een vacature en er moet een tekst komen. De oude tekst wordt opgerakeld, afgestoft, aangepast en gelanceerd, het besef dat het anders moet is er, maar ja geen tijd en zelf een tekst schrijven is best lastig. Intern wegzetten. Huh, een bureau inhuren? Das veel te duur, jammer dat er niets anders is of wat tussenin zit. Gevolg: een geprakte standaard, oerdegelijke en totaal niet onderscheidende vacaturetekst. Nee hè. Er reageren maar bar weinig, laat staan goede kandidaten.

Passie

Natuurlijk is het schrijven van vacatureteksten een vak. Het is wel een vak apart. Sorry voor het vreselijke cliché. En clichés wil je dus niet teruglezen in je vacatureteksten. Dus geen passie voor de baan, ook niet die enthousiaste, zelfstandige teamplayer en laat die 9 tot 5 uur mentaliteit, die uitdaging en dynamische omgeving ook maar zitten.

We lachen er met zijn allen om, maar we weten ook dat het dagelijks voorkomt. En ja ook in ons bedrijf. Die lappen en lellen aan tekst, het niet melden van het salaris en de contactpersonen die er net niet zijn, wanneer jij belt of mailt.

Het hele HR-proces is bij veel ondernemingen nog steeds drie keer niks. Nogmaals, het begint met een kneiter van een vacaturetekst. Voor dat besef is geen hogere wiskunde nodig. Om zo’n tekst te laten schrijven en dus uit te besteden aan een externe vacaturetekstschrijver, ook niet. Sterker nog. Een copywriter die onderscheidend schrijft, die op de hoogte is van wet- en regelgeving en die levert, maakt dat 1 + 1 inderdaad 3 is.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijftien in cijfers: