Meermaals-7

15 september 2021

Toen de boys vrijdag allebei vroeg vrij waren van school – de juf had een bruiloft elders – ging ik met ze lunchen. De eerste echte schoolweek zat erop, die van gewenning en uitval aan elkaar hing. Het was mooi weer en een paar uurtjes later gingen ze weer naar hun moeder. Ik ging voor een bekende plek waar ik de auto gemakkelijk kwijt kon, waar we lekker buiten konden zitten en waar in ieder geval altijd plek was.

Eenmaal aangekomen, verbaasde ik mij over het geringe aanbod. Het was echt primetime lunchtijd, me ducht. Aah, een man met de bedrijfsblouse uit de broek die met een container door de zaak sjeesde. De bijvuller van dienst. Alleen werd het mij niet duidelijk wat hij juist op dat moment aan het doen was.

Steen

We namen wat drinken en maar hetzelfde eenvoudige broodje. Ik betaalde meer dan 30 euro... Buiten was het prima te doen en na een poosje stapten de jongens op de fiets en ik in mijn auto. Er schoot mij van alles door het hoofd. Die klaagzang van de horeca in het kwadraat. Geen personeel, alleen toegang met de QR-code, Coronapas of met een negatieve test. Het ligt de horecamensen blijkbaar als een steen op de maag. Waarom?

In Twitterland was het uiteraard voer voor discussie. ‘Dat gemekker van de horeca in Nederland is verbijsterend, hun collega’s in buurlanden doen het gewoon, blij met de kans weer volop gasten te ontvangen en ‘t loopt gesmeerd’, las ik maandag.

Afgelopen zaterdag ging ik naar PEC Zwolle tegen Ajax. Een QR-code, ID en een seizoenkaart. Al het goede komt in drieën, is het niet? Meer had ik niet nodig, PEC had het deze keer geweldig geregeld en ik voelde mij allesbehalve geketend door het tijdslot. Waarom kan dit niet in de horeca? Van waar die dolende discussies? Ideaal is anders, maar het werkt. 

PEC Zwolle stelde zaterdag verschillende ingangen open, had meer personeel verzameld dan de twee paniekerige meiskes van weleer met rode vlekken op de wangen en in de nek. En er klonk geen weerklank.

Dus hup horeca, doe eens wat. Zorg dat je aanbod allereerst op orde is, maak er wat van zodat je ook weer aantrekkelijk wordt voor personeel, houd op met die belachelijke prijzen en sta vooral open voor een systeem dat doet wat het moet doen. En wat ook nog eens tijdelijk is.

Proost!

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: