11-01-2023
Ik heb een hard hoofd in Hartstad Zwolle
Ik woon tegenwoordig in een Hartstad. Niet dat ik verhuisd ben, maar sinds de nieuwjaarsreceptie bestaat het: Hartstad Zwolle. Dus geen Hanzestad, of hart voor Zwolle – die stichting hebben we al – maar Hartstad Zwolle. Tja. Het kost 6 ton, maar dan heb je ook hart, euh wat.
Er was meteen commentaar. Ik vind er ook wel wat van. Allereerst het geld. Natuurlijk communiceert niemand dat het 6 ton gekost heeft, maar toch is en blijft het veel geld. Nou ja, in Amsterdam streek de schatbewaarder van de gemeente bijna tien jaar geleden gigagul over zijn hart. Een op het oog kleine verandering, de naam Amsterdam zakte een regel, kostte maar liefst 100.000 euro.
Nog een praktijkvoorbeeld, iets dichterbij huis. Bij Unica werd ook het logo aangepast. Het vierkantje op de i werd een punt, of was het nu andersom?
Op zijn kop
De introductie van in dit geval een stadsmerk, is natuurlijk niet alleen maar een nieuw logo of eentje dat anders moet. Want een algemene verandering van merk, naam of beeldmerk betekent nogal wat.
Je hele huisstijl gaat op zijn kop. Van briefpapier tot de belettering op de gevel en wat te denken van je wagenpark? Het is ook het moment om na te denken over een nieuwe website, je kernwaarden en je missie en visie. Je ICT-structuur moet je aanpassen en nieuwe domeinnamen worden vastgelegd. Pers en publiek moet het weten, je social mediakanalen gaan er anders uitzien. Vergeet ook niet de aanpassingen van allerlei gadgets, giveaways en prullaria tot eventuele visitekaartjes en dan heb ik het nog niet eens over gewenning, gebruik en gedrag.
Zelf heb ik twee keer een naamswijziging meegemaakt. Van Regio IJssel Vecht naar GGD IJsselland en Veiligheidsregio IJsselland. Dat was in 2008. Toen ik jaren later bij GGD Nederland kwam, een vereniging met leden, kreeg ik al snel te maken met een vurige wens van diezelfde leden. De component publieke veiligheid moest erin en de naam werd… Tromgeroffel... Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland (PGVN).
Waarvan akte
Onze strategie als communicatieteam: niet meteen een enorme externe campagne voeren, maar de nieuwe naam alleen aan directe partners in het vooruitzicht stellen met een soort van voorbehoud. En dat bleek een meesterzet. Toen de nieuwe directeur aantrad, nam hij meteen stelling tegen die andere naam en sprak uit dat het GGD GHOR Nederland moest zijn. Waarvan akte.
Terug naar Hartstad Zwolle. Ik nam mij voor om er open in te staan. Bovendien was ik benieuwd naar het verhaal er achter. Waarom, wat en hoe? Ik heb het filmpje bekeken, de tekst gelezen, maar mijn hart gaat er niet enthousiast van kloppen. Het doel is ook zo vaag: ‘De komende drie jaar zal de gemeente met alle bedrijven en instellingen in de stad met dit beeldmerk de unieke en onderscheidende kwaliteiten van Zwolle onder ieders aandacht brengen.’
Blauwe cirkelzaag
Wat betekent dat dan voor mij als zzp-er en dus bedrijf? Moet ik iets doen? Krijg ik iets? Afijn, lees het en oordeel zelf. Het meest bijzonder vind ik toch wel het logo of moet ik zeggen logo's? Een dofrood kruis nodigt niet bepaald uit en geeft een no-go aan. De gele lippen rechtsonder blijken geen happende PAC Man 2023 te zijn, maar een gedraaid hartje en die blauwe cirkelzaag? Ik heb geen idee, behalve dat blauw een Zwolse kleur is.
De samenhang ontgaat mij volledig. Sterker nog. Mijn (blauw)vingers jeuken om het logo aan te laten passen en er een goed, duidelijk en bovenal Zwols verhaal van te maken. En dan strijk ik ook nog eens over mijn hart. In mijn Hartstad, dat dan weer wel.
Ik doe het voor minder dan 6 ton.