15-03-2023
De papieren krant mag gewoonweg niet verdwijnen
Het is zeker geen slechte Belgenmop. Sterker nog, ik schrok er wel een beetje van. Al kwam het ook weer niet totaal uit de lucht donderen. Maar toch hè? Ik hoor er verder niemand over. Op straat niet, in mijn appgroepen blijft het stil en bij de praatkassa bij de Jumbo legt iedereen zwijgend zijn als maar duurder wordende boodschappen op de band.
Het einde van papieren krant is dichterbij dan we dachten. Dat zegt de Belgische CEO van uitgever Mediahuis, Gert Ysebaert, tegenover de Vlaamse zakenkrant De Tijd. In Nederland is Mediahuis onder andere uitgever van NRC, De Telegraaf en ja zelfs van de Meppeler en Steenwijker Courant waarvoor ik regelmatig verslagen en interviews schrijf.
Leesbrilletje op
Ik krijg de handen wel op elkaar voor dit idyllische plaatje toch? In het weekend aan de keukentafel een of twee kranten voor de neus (met desnoods een leesbrilletje erop), de geur van koffie en...Abonnees klaar? Lezen maar! Ik mag het nog steeds graag doen. Alleen hoe lang nog?
“Sinds corona is het zeer moeilijk geworden om nog mensen te vinden die vroeg uit hun bed willen komen om kranten te bezorgen”, aldus Ysebaert. “We zien het aantal opzeggingen stijgen." Ook zijn de kosten van de bezorging fors toegenomen door het gebrek aan bezorgers en rijst de papierprijs de pan uit.
Laatst was ik bij een bijeenkomst van De Stentor, waarvoor ik ook regelmatig schrijf. Het ging over de sport. Zo’n 90 procent van de lezers leest de sportverhalen online, op zijn of haar mobiel. Dat is best heul veel. En daar ligt volgens mij wel de oplossing. Online moet niet alleen leidend zijn, het mag ook best wel wat kosten. De mogelijkheden zijn enorm en worden als maar groter.
Stramienkeurslijf
Om maar een simpel voorbeeld te noemen. Voor De Swollenaer maak ik de wedstrijdverslagen van PEC Zwolle. Thuis en uit. Na een wedstrijd kan ik online mijn gang gaan, terwijl ik in de papieren krant in een stramienkeurslijf wordt geperst van een vaststaand aantal woorden en tekens.
Plus je de tarieven aan de online k(r)ant op, min ze dan aan de offline kant. Want naast de moeizame bezorging en de hoge prijs van papier, is er voor de lezer nog een reden om geen krantenabonnement meer te nemen: de krant is ongelooflijk duur.
In het verleden is de papieren krant al meerdere malen doodverklaard. We stonden met zijn allen aan de rand van het graf en met schep met aarde in de hand. Laat het niet zover komen. Maak de papieren krant goedkoper, toegankelijker en als de krant niet naar jou toekomt, dan kom jij toch (met korting) naar de krant. Een ophaalproef van DPG Media (onder andere uitgever van De Stentor) was een succes, maar wordt jammer genoeg en onbegrijpelijk niet voortgezet.
Waarde
“We zijn vandaag een digitaal bedrijf, dat print erbij doet. Zolang we waarde uit de papieren krant kunnen halen, zullen we dat ook doen”, zei Ysebaert ook nog op villamedia.nl (is daar ook een papieren versie van?)
Ken je die Belgenmop van die papieren krant die doodging? Nou, dat ging die niet.