Meermaals-94

17-05-2023

Maakt het eigenlijk wat uit wanneer je iets post?

Er is geen algemeen antwoord op de vraag: ‘wat is de beste tijd om te posten?’ Maar de inzichten uit dit onderzoek van Sprout Social, geven wel een kijkje in de keuken van 34.000 bedrijven. Zo eindigde maandag het artikel ‘De beste tijden om te posten op Instagram, TikTok, LinkedIn, Facebook en Twitter.’  Was getekend Frankwatching.

Ik heb het weleens eerder geschreven en vaak gezegd. Timing in je communicatie is belangrijk. Weten wanneer je wat op welke manier communiceert. Je haakt in op ad-hoc actualiteit, maar eigenlijk gaat het veel verder. Het kan ook zijn op een gebeurtenis, activiteit of aankondiging. Het draait om ‘zoekt en gij zult het nieuwshaakje vinden.

Onderzoek waard

Terug naar het onderzoek. Zelf ben ik het meeste actief op LinkedIn, Twitter en zijdelings Facebook. Dat laatste is een soort van handig voor de business, omdat ik denk dat mijn klanten daar ook opzitten. Het is een aanname die ik al jaren in standhoud, maar misschien is dat ook een onderzoek waard.

Voor al die social mediakanalen zijn er afzonderlijke best-publish dagen en tijdstippen. Het verschilt, maar er is een hele grote overeenkomst: publiceer je content in de ochtend. Dat schijnt het beste te werken, het meeste resultaat op te leveren en het hoogste te scoren. Eureka! Nou niet dus.

Kortjakje

Je leest nu deze blog Meermaals, die zet ik elke woensdag online. Dat doe ik sinds 4 augustus 2021. Iedere woensdag joh? Ja inderdaad. Geen week overgeslagen, de Kortjakje variant. ‘Altijd een Meermaals in de week. Middenin in de week, maar zondags, maandags, dinsdags, donderdags, vrijdags en zaterdags niet.’

Meestal publiceer ik ook in de ochtend, maar dat komt enkel en alleen omdat het een onderdeel is van mijn opstartritme op de woensdag. Het heeft niets te maken met op dat moment een gebeurtenis, activiteit of aankondiging. Of dat ik denk dat lezers juist die dag ervoor gaan zitten? En wat maakt dat eigenlijk uit? Ik krijg nog weleens een reacties op blogs van weken terug.

Het feit dat ik iedere woensdag publiceer is alleen voor de herkenbaarheid. Die dag een Meermaals. Meer niet. Als de Voetbal International die wekelijks op die dag bezorgd wordt. En wie herkent niet als klein jochie of meisje de spurt naar de deurmat en dan met een soepele vingerbeweging het blad openvouwen en je op de middenpagina vergapen aan de poster?

Roeptoeteren

Maar het gaat mij veel meer dan alleen maar het moment en die herkenning. Je komt betrouwbaar over, je wordt gezien als een harde werker en je levert kwaliteit (lees op LinkedIn maar eens de voorbeelden van enthousiastelingen die roeptoeteren dat ze vanaf nu iedere week een blog gaan schrijven, van Sjaak Afhaak tot Nel Uitstel, ik zie ze wekelijks voorbijkomen, of beter gezegd juist niet).

Dus allemaal leuk die ideale tijd om te posten, maar het gaat naast herkenbaarheid en betrouwbaarheid vooral om kwaliteit. En die ‘teit’ is dus veel belangrijker dan die zogenaamde ideale tijd om je bericht te posten.





Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf dertien in cijfers: