Pistool

Blog 136 – 13 augustus 2019

Beste clubbestuurder, help de media eens een klein beetje

Deze week begonnen eerstejaars studenten in een aantal grote steden aan hun introductie. In Leiden, Utrecht en Groningen bijvoorbeeld. Het deed mij denken aan mijn eigen introductieweek op Windesheim als eerstejaars student Hoger Informatie Communicatie Onderwijs (HICO), na een jaar omgedoopt in Faculteit Journalistiek en Communicatie. Die was er namelijk niet.

Althans niet voor mij. Ik had er gewoon niet zoveel trek in, denk ik. Ik associeer het toch te vaak met te veel drank, verplicht samen leuk doen en een programma ondergaan, dat niet het mijne is. Maar goed, ieder zijn ding. Het mijne is deze periode het bezig zijn met voetbalkranten, dan wel bijlagen, die voor of soms tijdens het voetbalseizoen verschijnen.

Het mooie vind ik dat eenieder, dus van een gerenommeerde hoofdklasser tot aan een nog immer gedreven vijfdeklasser zo vol goede moed is. Er is vertrouwen, hoop en zin in het nieuwe seizoen. Het wordt beter, leuker en anders. Er zit nog niemand in zak en as. De een is realist en hoopvol, de ander uit zich met bravoure en spreekt zich stoer uit.

Het is de kunst om tijdens het bedenken van onderwerpen en geïnterviewden, uit te komen op originele invalshoeken en praatpersonen. Teksten als we ‘gaan voor het linkerrijtje’, ‘als we ons handhaven dan hebben we een wereldprestatie geleverd’ en wat te denken van ‘stilletjes hopen we op een periode’, wil je niet horen, laat staan opschrijven.

Ik vind het ook een taak van een journalist om daar werk van te maken. Het is vaak te gemakkelijk om maar weer de trainer te bevragen over zijn voetbalvisie. Ik ben de eerste om toe te geven dat je daar vaak ook niet aan ontkomt. De coach maakt een opmerkelijke transfer, ziet zijn sterspelers met lede ogen het sportpark verlaten of is als trainer simpelweg een stabiele succesfactor. Dan heeft hij vast wel zijn woordje klaar.
Ook de aanvoerder is een gewild interviewobject. Dat is eigenlijk overal zo. Kijk naar PEC Zwolle en neem Bram van Polen. Bram voert het woord na iedere wedstrijd, Bram opent glimlachend winkels, Bram staat stoer op de middenstip, Bram laat zijn olijke gezicht tijdens een maatschappelijke activiteit, kortom Bram is altijd en overal.

Maar wat blijft erover dan? De trainer niet, de aanvoerder niet, wie dan wel? De voorzitter? Mwah, dat is ook niet altijd een garantie voor succes. Het lijkt mij nog gevaarlijk ook, zo’n met een pistoolzwaaiende preses, die een kritische vraag moet beantwoorden. Andere voorzitters zijn er wel, maar je hoort ze niet. Zitten uit clubliefde op die post, maar willen liever vandaag dan morgen de luwte weer in of hebben simpelweg te weinig tijd en kennis van de eigen vereniging.

Ik ben gevraagd om uiteindelijk twaalf interviews te houden voor de voetbalkrant Zuidwest Drenthe en Noordwest Overijssel. Het enige dat vaststaat is de deadline: donderdag 29 augustus. Voor de rest de verenigingen. Ik kreeg SVBS’77, Ruinen, Ruinerwold, Giethoorn, Blankenham, Blokzijl, Oranje Zwart, VENO en VHK toebedeeld. Ga er maar aanstaan. Gevolgd door de drie Meppeler voetbalclubs: MSC, Alcides en FC Meppel.

En toen begon het grote denken, zoeken en vinden. Helaas moet je het dan nog steeds niet hebben van de communicatie van de meeste voetbalclubs. Ik heb het weleens vaker gezegd en gebezigd. Pleeg onderhoud aan je website en social mediakanalen. We hebben onderhoudsdagen zodat het sportpark ook klaargemaakt wordt voor het nieuwe seizoen. We komen met allerlei nieuwe spelregels, andere afspraken en afgestofte protocollen, maar we hebben geen aandacht voor de communicatie-uitingen. Zo jammer, want daardoor gaat er ook veel informatie verloren.

Als journalist kun je niet de laatste stand van zaken van al die clubs weten. Juist daarom is het zo belangrijk om je informatievoorziening op orde te hebben. Het laatste nieuws, opvallende zaken en ook bereikbaarheid. Kijk op de beneden gemiddelde website maar eens onder contact. Hoe bruikbaar zijn die gegevens?

Clubs laten hier echt redactionele kansen voor open goal liggen. Hoe beter jij de communicatie voor elkaar hebt, hoe vaker en gemakkelijker je wordt benaderd door de media en hoe meer je in het nieuws komt. Gevalletje van simpel scoren.

Dus beste bestuurders, het seizoen is amper gestart. Nu is de tijd nog voldoende om even met je communicatiekanalen aan de slag te gaan. En kom je er niet uit, bel, app, DM of Messenger mij gerust voor advies en uitvoering. Oh ja, waarom zou je als voetbalclub niet zelf eens de media benaderen met suggesties? Iemand die communicatie in zijn beheer heeft, mag best wat pro-actiever worden hoor. Denk mee en draag aan, want dat valt bijna altijd goed bij het journaille.

Terug naar het nu en de voetbalkrant. Het voert te ver om iedereen die ik benaderd hebt, hier op te voeren.  Ook heb ik nog niet alle hopelijk spraakmakende interviews kunnen houden. Deze speler al wel. Al weet ik niet of ik zijn eerste woord als welbespraakt moet zien…


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zes in cijfers: