Rups

Blog 126 – 9 juli 2019

Ik wil een nieuwe website en wat nu? 5 tips

‘Landelijke website over eikenprocessierups in twee dagen uit de grond gestampt’, kopte RTV Drenthe de afgelopen week op de website. Als ik vraag welk woord je het meeste bijblijft bij het lezen van die nieuwskop, dan gok ik dat dat eikenprocessierups is. Ik blijf hangen bij de hele zin en dan vooral het nieuws dat er een website gemaakt is in twee dagen. Is dat zo bijzonder? Het is eigenlijk toch niet meer dan allerlei bestaande informatie verzamelen en weergeven? En als je nog verder denkt, waarom is die website er nu pas?

Websites maken.

Dat is één van mijn bezigheden namens Mediabureau MEER. Deze week rond ik een grote opdracht af, wel zo lekker net voor mijn vakantie. Ik kijk er tevreden op terug. In eerste plaats omdat de opdrachtgever dat ook is. Daarnaast omdat het onderwerp veiligheidsdomein mij echt enorm aanspreekt. En als derde omdat ik vanaf het begin tot eind mijn eigen expertise kon inbrengen, snel kon schakelen en we er steeds samen uitkwamen.
Ook nu weer was er een belangrijke rol weggelegd voor procescommunicatie. Ik had één contactpersoon en daarmee had ik contact. Ik tikte meerdere malen: ‘ik neem je even mee in het proces.’ Vervolgens gaf ik aan wat ik aan het doen was, wat ik van de opdrachtgever verwachtte en wat er op stapel stond.

Ik snap heel goed dat aan de andere kant, de focus niet constant op de website ligt. Op het moment dat ik aangeef wat ik doe en ik geef aan wat ik nodig heb (jij bent de opdrachtgever, dus jij beslist. Dan kan ik daarna verder), dan vergroot ik zijn betrokkenheid en verantwoordelijkheid. En niet te vergeten, afspraak is afspraak. Als ik beloof om op een bepaalde dag iets op te leveren, dan deed ik dat.  

Waar moet je nu opletten als je een website wilt laten maken?

Ben je een geweldige online tekstschrijver, heb je veel verstand van hoe je je website als strategisch communicatiemiddel inzet en heb je alle tijd om nieuwe teksten te schrijven en te herschrijven, dan adviseer ik je om het zelf te doen. Dan komt het vast helemaal goed.
Maar in de praktijk zie ik dat bedrijven, organisaties en instellingen, niet zo goed raad weten wat met hun website te doen. Vooropgesteld, je website is je visitekaartje van je bedrijf. Als je iets zoekt, dan google je je naar de website. Die eerste indruk moet goed zijn. Professioneel, overeenkomend met wat je wil uitstralen als bedrijf is belangrijk. Actueel zijn hoeft niet, maar wees in ieder geval niet gedateerd. Te vaak zie ik nog dat bedrijven allerlei kunsten uithalen om actueel te zijn. Als dat niet bij je past, doe het dan niet. Het niet hebben van een nieuwsknop is altijd nog beter dan ‘actuele’ nieuwsberichten van jaren geleden.

Een andere valkuil is de content van de website. In het tijdperk waarin de aardverschuiving van offline naar online plaatsvond, werden websites gezien als online bibliotheken. Werkelijk alles wat het bedrijf gedaan had, mee bezig was en ging doen, moest op de site. Dikke jaarverslagen, nog dikkere beleidsplannen, beleidsstukken, jaarprogramma’s etc. Het kon niet op. Alles moest onder het mom transparantie te vinden en te lezen zijn. Alleen dat laatste gebeurde niet.
Bezoekers gingen geen pillen lezen van het scherm. Wat ze wel deden was verdwalen in het woud van webpagina’s en afhaken als het ging om niet bijgehouden content, dode linkjes en oude berichtgeving.

Ik denk dat dit afbreukrisico – het is een eerste eigen indruk – enorm wordt onderschat. Als de informatie zo slecht weergegeven en onderhouden is, dan zegt dat veel over je. Ben je als onderneming nog wel bij de tijd? Ben je met de rest ook zo nalatend? En ben je vernieuwend of juist heel conservatief?

Zorg dat je je website op orde hebt. Of dat je er überhaupt eentje hebt. Daarom op een rijtje, de Mediabureau MEER top 5 aandachtspunten als het gaat om een website.

1. Wat wil ik met mijn website? Is het puur een informatiekanaal, wil ik er omzet uithalen of heb ik een ander doel? Heb ik dagelijks iets te melden of moet alleen de basis op orde zijn? Afhankelijk daarvan, richt je je website in.

2. Content = king. Besteed ik de inhoud uit, of schrijf en herschrijf ik het allemaal zelf? En wat schrijf ik precies? Is het vooral statische informatie of heb ik dagelijks nieuws te melden? Of lever ik input aan een externe tekstschrijver en laat ik het werk over aan zijn of haar expertise?

3. Hoe moet mijn website eruitzien? Wat past er bij mijn bedrijf? Moet ik ook met video’s werken? Wat doe ik met beeldmateriaal? En wat wil ik uitstralen? Gemiddeld kijkt een bezoeker maar een paar seconden op je site. Daarna volgt het besluit: blijven of afhaken.

4. Pretest een eerste ontwerp op je collega’s, je buren en je partner. Komt wat je ziet en leest overeen met welk beeld je hebt van het bedrijf? Snap je de menustructuur? Als je op een paar pagina’s klikt, heb je dan nog enig idee waar je je bevindt op de site?

5. Budget. Wat heb je over voor je website? Het kan gek en dus duur genoeg, maar dat hoeft echt niet. Wat van belang is: wat doe je zelf en wat niet? Ook nu weer, je website is je visitekaartje. Oftewel de eerste indruk. Doe het goed of laat het goed doen.
Meer weten over websites (niet over rupsen)? Neem contact met mij op via mijn website. Lukt wel toch?


 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf elf in cijfers: