Blog 169 - 3 december 2019
Omgaan met de media is geen kinderspel
'De medewerkers van KidsPlaza mogen niet op het incident reageren. De manager is niet bereikbaar. Wel is het speelparadijs voor kinderen ontruimd en vroegtijdig gesloten.' Drie zinnen, maar welke hoort niet thuis in dit blog? Even ouderwets Wie van de Drie.
Waar gaat dit überhaupt over? Afgelopen zaterdag in Vught, moest de politie met drie eenheden ter plaatse. Niet omdat er in een gespannen situatie was in de plaatselijke gevangenis of omdat spelers van Vught Vooruit 3 weer eens op de vuist gingen met die van Real Lunet 2, maar ergens anders. Het kinderspeelparadijs KidsPlaza aan de Maarten Trompstraat in Vught. Daar was een kinderpartijtje en dat liep een beetje uit de hand. Aanleiding voor al dat tumult was omdat een moeder een kind van een ander sloeg. Vervolgens sloeg ook nog eens de vlam in de pan.
Je wilt veel als kinderspeelparadijs. Je wilt dat kinderen daar een meer dan leuke tijd hebben en dat ouders hun kroost in de gaten kunnen houden. En dat het er veilig is. Jij zorgt voor goede wifi, zet de thermostaat een graadje hoger zodat er vanwege de warmte extra veel gedronken wordt en verder hoop je op een dag zoals andere dagen. Een kind kan de was doen.
Zaterdag was alles anders. Het speelparadijs werd ontruimd en vroegtijdig gesloten. (Die zin hoort niet thuis in mijn blog). Vanwege de commotie mochten alle kinderen een cadeautje uitkiezen uit de schatkist. En de rust keerde weder, al kun je in een druk overdekt speelparadijs met gillende, springende, huilende, smerende, rennende, vallende en vervelende kinderen niet echt spreken over rust.
De medewerkers van KidsPlaza mogen niet op het incident reageren. De manager is niet bereikbaar. Ik zie het helemaal voor mij. De matpartij is ongetwijfeld gefilmd en subiet op social media gezet. De media is meteen op de hoogte en wil een reactie. De pers rukt ook met drie eenheden uit. Wie kan er een reactie geven? Waar is de manager? Komt dit vaker voor? Wat is er precies gebeurd? Wat gaat of kunt u hier tegendoen? Maar de manager, was er niet, is er niet en komt niet. Hij heeft geen zin in dat mediacircus. Bovendien is hij net een dagje vrij en komt hij voor dit gedoe echt niet terug. Het enige wat hij doet, is zijn personeel een spreekverbod opleggen. Niks zeggen tegen niemand. Niet reageren voor de camera en sta een journalist niet te woord. Voor de zekerheid, want het zal wel niet in het nieuws komen. Toch?
Het is zo jammer. Onnodig ook. En zeer schadelijk voor je reputatie. Natuurlijk, dat er zo’n ongeregeld zooitje met elkaar op de vuist gaan, waar hun kinderen getuige van zijn, is niet in te schatten en verwacht je niet. Maar ik schat ook in, dat KidsPlaza op geen enkele wijze iets geregeld heeft als het gaat om de pers. Wie staat de pers te woord bij calamiteiten? Hoe communiceren we wat en vooral wanneer? Hebben we onze social mediakanalen een beetje op orde? En als er vragen zijn, wat doen we dan?
Wat overdreven zeg. Moet je je als overdekt speelparadijs daar nu ook al druk overmaken? Je moet al zoveel. Oh ja wanneer vindt er nou zoiets plaats? En toch niet bij ons?
Denk er toch maar eens over na. Maak een A4'tje met afspraken. Wat daarin moet staan als de media op de stoep staat, omdat je onverwachts negatief in het nieuws bent, is allereerst wie is het aanspreekpunt. De manager? Logisch en prima, maar dan moet hij ook beschikbaar zijn en ruimte en tijd vrijmaken voor de journalisten. Misschien niet leuk, maar het moet.
Wat er ook in moet staan, is of het raadzaam is om een communicatiekanaal te benoemen voor meer informatie. Wordt dat Facebook of toch de website? Bij de eerste keuze, is het goed om de reacties te monitoren en te reageren op serieuze opmerkingen. Als er gekozen wordt voor de website, is het wel handig om af en toe nieuwe info te plaatsen.
Wat zeker ook besproken moet worden, is de snelheid van handelen. Zaterdagmiddag was het matten, dan moet er diezelfde avond ook een reactie klaar staan. “We betreuren het wat er vanmiddag gebeurd is (empathie). Bij ons (niet de eigen naam noemen) staat speelplezier voorop. Voor de kinderen en ook voor ouders willen wij een prettige en veilige plek zijn om te verblijven. We hebben geprobeerd om de ruzie nog te sussen (zelf ook iets gedaan), maar toen de politie arriveerde, hebben we het verder aan hen over gelaten. Nogmaals heel triest dat zo’n mooie middag zo vervelend moest eindigen. We doen er alles aan om dit op een zo’n goed mogelijk manier op te lossen, maar u zult begrijpen, we weten nu nog niet precies hoe en wat (actiebereidheid en vragen om begrip).”
Zoiets dus. Damage control. Ik ken de ins en outs van de situatie niet, dus er zullen best nog wel details aan toegevoegd kunnen worden, maar met zo’n reactie kun je wel even vooruit. Het is natuurlijk altijd beter dan je kop in het speelzand steken, niet en nergens op reageren en je personeel een spreekverbod opleggen.
Zelf denk ik weleens zo moeilijk kan het toch niet zijn. Je weet toch dat in deze tijd nieuws nieuws is of hoe dan ook wordt. Kwestie van nadenken en een kind dat de was kan doen. Toch? Of is omgaan met de media allesbehalve kinderspel?