Sleutel

Nog voor mijn fulltime tijd als eigenaar van Mediabureau MEER, was ik al actief als sportcorrespondent voor de Meppeler Courant. Al jarenlang. Met name op de zondag. Veel voetbalwedstrijdjes verslaan en zo.

Mijn band met de krant dateert al uit 1995. In het derde studiejaar van de Faculteit Journalistiek en Communicatie, liep ik er stage. De Meppeler Courant, ondergebracht bij Boom Pers Courantenuitgeverij Meppel was toen nog gevestigd aan de Kromme Elleboog in hartje Meppel. De krant behoorde aan de familie Boom. Vanuit die geschiedenis had het bedrijf en dus ook de krant een innige verhouding met de Meppeler samenleving. Diepgeworteld noemen ze dat.
Mijn hoogtepunten van die bijzondere tijd, waren kampioen Meppeler bedrijfsvoetbal, de winst op het landelijk toernooi van Grafische Bedrijven op de velden van Wacker in De Wijk, mijn eigen rubriek ‘En Passant’ in de krant en mijn stagecijfer van een 8 dat door mijn docent opgewaardeerd werd tot een 9.

Het was ook een bijzondere tijd. Mijn eerste wedstrijdverslag betrof een uitduel van Alcides tegen Weerdinge. Ik had amper ervaring, had in een opwelling geroepen dat ik wel een keer verslag wilde doen en bij Boom deden ze niet zo moeilijk. Leren door te doen. Kortom, ik toog op zomaar een zondag naar Weerdinge. De bedoeling was 500 woorden. Dat moest lukken. Toch?
Het bleef 0-0 en er gebeurde tijdens de wedstrijd totaal niets. Wat een vreselijk vak, dacht ik. Het angstzweet gutste over mijn hoofd, want hoe moest ik in vredesnaam aan zoveel woorden komen? Met ietwat fantasie, een te lang betoog door de trainer en de sporadische momentjes opkloppen tot een verhaal, tikte ik mijn verslag. Dat deed ik ook weleens op de redactie, alleen Boom hanteerde daarin een bijzonder beleid.
Als stageloper mocht je namelijk met elk feest mee, met een volle bus naar een nationale nieuwsbladpersprijsuitreiking tot een doldwaze Donderdag Meppeldag en van etentjes, fietstochten onder leiding van de oude heer Boom tot aan onbeperkt spareribs eten bij Café De Beurs.
Maar om je werk goed te kunnen doen, kreeg je niets. Laat staan een sleutel. Dat betekende dat om binnen te komen – er was toen nog geen mobiele telefoon en op de redactie mocht nog gewoon achter het bureau gerookt worden – je steentjes moest gooien tegen de ruiten van het redactielokaal. En dan tweeledig hoop hebben en houden. Dat je er niet doorheen gooide en dat er iemand was die het hoorde en naar beneden liep om de deur te openen en snel weer te sluiten.

Na mijn afstudeertijd, ging ik werken voor vast bij de Elburger Courant, ook onderdeel van Boom Pers Courantenuitgeverij. Daarna diende ik andere werkgevers, maar tot op de dag van vandaag ben ik sportcorrespondent voor de Meppeler en tegenwoordig ook Steenwijker Courant. En ik doe het nog steeds met plezier. Het gekke is, dat ik mij in al die jaren geen bijeenkomst kan herinneren van sportcorrespondenten. Tot afgelopen dinsdag. Ik had er zelf oppas voor geregeld. En meer, waaronder de stellingen en een sportquiz.

Redactiecoördinator Flip Vellinga wijdde in de kolommen van de woensdagkrant, zelfs zijn column Kantlijn geheel aan de bijeenkomst. Bij deze citeer ik hem:

Gisteravond een constructieve bijeenkomst gehad met de sportmedewerkers van de Meppeler Courant. Het was goed om elkaar in een ontspannen sfeer te ontmoeten en aan de hand van een aantal stellingen te discussiëren over actuele zaken in medialand.

Heeft het krantenverslag van een sportwedstrijd zijn langste tijd gehad? Moet er meer redactionele aandacht komen voor relatief kleine sporten? Moeten verslaggevers bij sportwedstrijden standaard twitteren? Is video voor de regionale sportjournalistiek de toekomst? Het was zomaar een aantal stellingen dat voorbijkwam en waarover uitgebreid van gedachten werd gewisseld.

Het zijn lastige tijden voor uitgevers. Doordat de interesse van de jeugd voor print steeds verder afneemt, moeten nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld. Het motto ‘online first’ is al vele jaren van kracht op de redactie van deze krant. De krantenprimeur is al geruime tijd niet heilig meer. Alles gaat eerst online. Via onze socials bedienen we een nieuwe doelgroep en wordt gericht gekeken naar welke artikelen we delen via Facebook, Instagram en Twitter.

Sinds de reorganisatie in 2012 bij de vorige werkgever Boom Uitgevers is er sowieso veel veranderd in de werkwijze. Veel collega’s hebben de kans gekregen om een zelfstandig bestaan op te bouwen, waardoor een grote flexibele schil is gecreëerd. De collega’s die zijn gebleven, schaken elke dag op meerdere borden. Daar is, na de overname door NDC Mediagroep, ook nog de pagina-opmaak bij gekomen.

Het spreekt voor zich dat die wijzigingen de nodige aanpassingen in de sportploeg teweeg hebben gebracht. De regie is in de vertrouwde handen van Rob Striethouldt en we hebben het afgelopen jaar een aantal jonge, enthousiaste collega’s weten vast te leggen, zowel voor de verslaggeving als voor de assistentie op zondagavond.

Sander Dekker, Robert Jansema en Barry de Vries zijn nieuwe namen in het team dat steeds beter op elkaar raakt ingespeeld. Voeg daaraan toe alleskunner Stefan Klomp, die als een controlerende middenvelder de balans bewaakt, en het moge duidelijk zijn dat de nieuwe ploeg steeds meer een smoel krijgt.

We prijzen ons uiteraard gelukkig dat ‘oudgedienden’ als Jeroen Katerberg, Erik Mensink, Erik Riemens, Dirk Jan van der Meulen, Menno Mollema, Anne Maarten Bruins, Ruud Scheper, Arend Waaijer en Martijn Visscher er elk weekend weer met frisse moed tegenaan gaan. Alexander Drost, Erwin Dijk en Lo Dijkstra krijgen misschien wat minder speeltijd, maar dat is op hun eigen verzoek. Wanneer we ze nodig hebben, staan ze er. Met Bianca Compagner (paardensport) en Aranka Mussche (vrouwenvoetbal) beschikken we bovendien over twee getalenteerde dames op sportgebied.

We proberen u, als lezer, elke week weer te verrassen en hebben voldoende ideeën over hoe we dat kunnen doen. Maar mocht u tips hebben: schroom niet en laat het ons weten. We gaan graag samen met u een mooie en lezenswaardige toekomst tegemoet. Reacties kunt u mailen naar meppelercourant@ndcmediagroep.nl


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zes in cijfers: