Sok

Gakpo heeft na de wissel een briefje met aanwijzingen gekregen. En Malen brengt een briefje naar Gakpo, die moet zo ook weer doorgegeven worden’. Het was het voetbalweekend van de briefjes, althans bij Heerenveen tegen PSV.

FC Update bracht het nieuws in telegramstijl en ook op televisie was het zien. Toch lijkt het tegenwoordig niet meer bijzonder. Er werd namelijk niet veel over doorgepraat, er was geen gelukkige fan die het veld afstruinde en het briefje vond (dat kon ook niet, want Gakpo stopte het ene briefje keurig in zijn sok. Waar het andere briefje bleef? We zullen het nooit weten) en de briefjes zullen ook niet geveild worden, zoals dat met het ‘Lodeweges Oranje’ briefje wel het geval was.

Voetbalbriefjes. Met een tactische variant, een andere opstelling of een andere aanwijzing. Schreeuwen vanaf de kant dient geen doel, een papiertje wel. Universele tekst. Voetbaltaal. Dat begrijpt iedereen.

Diezelfde dag zag ik op Twitter ook de nodige voetbalbriefjes voorbijkomen. Niet met tactische trainersstof, maar met opstellingen. Gefotografeerd en gedeeld door regionale voetbalverslaggevers, om de trouwe volgers te verwittigen van de elf namen van hun favoriete cluppie.

De voetbalverslaglegging is tegenwoordig veranderd. Nou, eigenlijk al jaren en de tijd van romantische wedstrijdverslagen van minuut 1 tot 90, ligt lichtjaren achter ons. Dat kan gewoonweg niet meer. Wat is er dan allemaal anders? Door social media en online communicatie, is eenieder tijdens en rap na afloop al op de hoogte van de verrichtingen van de hoofdmacht. Dan heeft het geen enkel nut om twee dagen later nog met een uitgebreid wedstrijdverslag aan te komen.

Wat dan wel? Verdieping, een opmerkelijk feit, achtergrond of andere creativiteit die de uitslag en een heel korte terugblik, weliswaar kunnen bevatten, maar niet meer dan dat. Ik had dat zondag ook nog. Steenwijkerwold-Udiros. Zondag 5e klasse. Mijn twitterverslag nam de geïnteresseerden mee in het wedstrijdverloop, compleet met video’s en foto’s. Direct na afloop een kort wedstrijdverslag op internet over de ontmoeting. Mijn weergave in de krant ging helemaal over de voetbalvete tussen trainer en club. (Helaas is er geen online linkje beschikbaar)

Ik moet zeggen. Steenwijkerwold is een club die de voorlichting, PR en communicatie goed voor elkaar heeft. Hulde. De club met toch zo’n 600 leden, geeft nog een programmaboekje uit, beschikt over een enthousiaste speaker en als de media komt, is de ontvangst altijd hartelijk en de geprinte opstelling ligt al klaar. En de oud-voorzitter loopt zo zijn rondje om het veld en schiet de mensen van de pers iedere keer nog even vriendelijk aan.

In Steenwijkerwold geen hanenpoterige opstellingsbriefjes. Hoe lager de club speelt, hoe vaker dat voorkomt. Je kunt zeggen van het heeft zo zijn aaibare charme. Het is lekker kneuterig, past bij de vereniging en ach, wat geeft het? Toch weerspiegelt het meer. Blijkbaar voelt niemand zich geroepen om er werk van te maken – het gaat immers al jaren zo – en er is ook niemand die zich er druk om maakt. De printer is al een tijdje kapot, het papier is op en er zijn toch belangrijke zaken dan de pers te faciliteren?

Dat zal allemaal best wel, maar het symboliseert ook hoe zo’n vereniging bezig is met communicatie. Het besef dat er steeds minder ruimte is in kranten, dat online ook zo tegen de grenzen aanloopt en het aanbod sportkopij alleen maar kwantitatief toeneemt, moet hen toch ook aan het denken zetten? Je moet als club toch iets doen aan je uitstraling, je profilering en positionering?

Als het gaat om (leden)communicatie wordt video enorm belangrijk. In de verre toekomst? Nou, nee hoor. De kenners verwachten dat in 2019 maar liefst 80% van alle content op social media uit video bestaat. Zet dat eens af tegen de zelfgeschreven briefjes met opstellingen. Als de basis er al niet eens is, als een website gedateerd is en de social mediakanalen amper bestaansrecht hebben, hoe moeten (sport)verenigingen dan in vredesnaam met hun tijd meegaan?
En dat laatste moeten ze, want anders overleven ze niet. Want wie niet gehoord, gelezen of in dit geval gezien wordt, bestaat gewoonweg niet. Nu misschien nog wel, straks niet meer.

Ik sluit af met een aantal aanbevelingen die ik onlangs deed en deelde op LinkedIn. Ik reageerde op dit SportNext artikel over hoe American Football vaste voet op Hollandse bodem wil krijgen.

“Heel, heel en nog eens heel interessant artikel! En wel hierom. Ik citeer: "Ze hebben de communicatie op de schop genomen." Veel kleine sporten klagen over desinteresse en gebrek aan aandacht in en van de media. Maar als je jezelf niet profileert, als simpele dingen als bijvoorbeeld een competitieprogramma en contactinfo onvindbaar zijn en je online (socials en website) niet bijbent, dan houdt alles op. Je moet zelf ook wat doen.”

“Zet er een communicatieprofessional op en je wint vertrouwen en krijgt die aandacht die je hoe dan ook nodig hebt.”

Over doorpraten? Nagaan wat ik namens Mediabureau MEER voor jouw (sport)vereniging kan doen? Vragen of meer informatie? Kijk op www.mediabureaumeer.nl/contact en zoek gerust een keer contact.


                                                                                                                               

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf veertien in cijfers: