Steen

Blog 275 – 8 december 2020

Make Sportclub Communicatie great!

Vanavond is het zover. Ik doe mee aan de webinar communicatie: Juist nu! Maar hoe? Het wordt gegeven door de NOC*NSF Academie voor Sportkader. Inderdaad, ik ben ook wel benieuwd naar het hoe en het doet mij gelijk denken aan Sportclub Communicatie, maar daarover straks meer.

Tijdens de webinar wordt jouw vereniging, samen met een aantal andere verenigingen, concreet op weg geholpen om communicatie optimaal in te zetten in tijden van corona. De webinar bevat vele praktijkgerichte handvatten en voldoende ruimte voor vragen, zodat je na jouw deelname meteen aan de slag kunt voor jouw vereniging.

We krijgen onder meer te horen wat het belang is van blijven communicatie tijdens verschillende omstandigheden, hoe je moet communiceren in crisistijd en er is een zoektocht naar een communicatieaanpak, waarmee we onze doelgroepen op een aantrekkelijke manier kunnen blijven betrekken.

Communicatie-onderwijs is en blijft nodig. Want laten we even duidelijk zijn: de meeste communicatie bij sportclubs is gewoon ondermaats. Te weinig handen en voeten, geen tijd en door corona ook gewoonweg minder zin, puf en energie. Kijk maar eens naar je social mediakanalen, de communicatiekanalen en het gemor op de teamapp. Terwijl communicatie juist nu van wezenlijk belang is. Saamhorigheid, betrokkenheid en ledenbehoud. Daar gaat het juist nu om. Dat boks je beetje voor beetje met communicatie voor elkaar.

Communicatie is niet alleen een speeltje van het bestuur, zoals nog zo ouderwets wordt gedacht en geredeneerd. Wie dat nog denkt, heeft onder een beste steen geleefd. Misschien wel het belangrijkste en de grootste verandering is toch wel dat iedereen tegenwoordig communiceert namens de club.
Een eigen bericht op je social mediakanaal, een verslag van je team online of een persoonlijke reactie op een artikel. Je bent niet meer alleen een ontvanger maar ook afzender. Dus dat je een cursus volgt, webinar bekijkt of meedoet aan een basistraining communicatie, is niet zo gek.

Veranderende wetgeving leidt vaak tot trainingen voor de financiële man van de club, of de kantinebaas wordt vanwege strengere eisen weer op cursus gestuurd, maar op het gebied van communicatie is dat gek genoeg helemaal niet het geval. Welk bestuurslid van welke sportvereniging is recent naar een educatieve communicatiebijeenkomst geweest? Vingers?

Ik ben al een tijdje bezig met het ontwikkelen bezig van zo’n basistraining communicatie. Inderdaad Sportclub Communicatie. Wie weet het nog? Ik schreef er al meerdere blogs over. Ik heb wat met sport, ik heb wat met communicatie en ik heb zeker ook wat met sportcommunicatie. Ik weet waar de sportverenigingen tegen aanlopen, waar ze mee worstelen en wat ze maar niet voor elkaar krijgen.

De belangrijkste issues bij iedere club zijn grofweg hetzelfde. Ledencommunicatie, een actuele website en de optimalisatie van de social mediakanalen. Daar gaat mijn training over. Een basistraining communicatie voor sportclubs. Praktisch, herkenbaar en uitvoerbaar.

‘Het is niet de bedoeling om van de cursisten volwaardige communicatieprofessionals te maken. We gaan dus geen communicatiestrategie bedenken en/of communicatieplan maken. Wel is het een kennismaking met de inhoud, omvang en het belang van juiste communicatie. Met die kennis van zaken hoop ik dat cursisten aandacht vragen (en krijgen!) voor communicatie bij hun vereniging, maar ook dat ze zelf enthousiast worden om communicatietaken op te pakken’, zo luidt mijn inleiding.

Ik wil die cursisten – dat kunnen ook bestuursleden zijn, zelfs communicatiebestuursleden communicatie – op voorhand graag wat meegeven. Een aantal basisvaardigheden en het antwoord op deze handvol vragen.

-Wat komt er allemaal kijken bij het communiceren in je vereniging en daarbuiten?

-Waarom is goede communicatie zo belangrijk voor jouw vereniging?

-Wat gebeurt als je dat niet goed doet? Oftewel wat zijn de gevolgen van slechte communicatie?

-Waar sta je voor als vereniging en hoe kan je je onderscheiden als vereniging?

-Hoe kan je anders leren denken en doen als het gaat om communicatie binnen je vereniging?

Ik probeer in die training zoveel mogelijk antwoord te geven op die vragen. Aan de hand van interactie, voorbeelden en zaken waar je echt wat aan hebt. Het instapniveau is laagdrempelig, omdat ik uit ervaring weet dat maar heel weinig sportverenigingen voltreffers scoren met hun communicatie. Wat ik ze mee wil geven, zijn deze algemene regels. Corona of niet.

-Communiceren is voor 90 procent informeren. Als je iets niet kunt (dat woordje ‘kunt’ is heel belangrijk) weten, ontstaat er vaak miscommunicatie.

-Doe iets goed of doe het niet. Het communicatiegras bij de buren is niet altijd groener.

-Leer en leen van andere verenigingen.

-Procescommunicatie: zeggen hoe iets gaat plaatsvinden, kan altijd.

-Maak gebruik van algemene kennisinstituten voor allerlei communicatiemiddelen.

Mijn training bestaat uit vier blokken. En alles komt ter sprake. De belangrijkste vraag: hoe is de communicatie nu belegd binnen de club? Taakomschrijving? Of wie beheert de portefeuille communicatie in het bestuur?
Verder leden- en wervingscommunicatie en van sponsorcommunicatie tot communicatiemiddelen en social mediatools. Maar ook hoe actueel is de website (nog steeds je eerste ingang en contactmoment!), wat is de status en hoe is de inrichting en beheer? En wat te denken van mediacommunicatie en perszaken?
Tot slot: privacy (AVG, foto’s, ongewenst onlinegedrag, gedragsregels, VOG). Hoe gaat de vereniging hiermee om? Wat is het beleid? En heel belangrijk, hoe wordt dat gecommuniceerd?

Eigenlijk heb ik mij voor dinsdag alleen aangemeld om na te gaan of ik er nog wat van kan opsteken voor Sportclub Communicatie. Alle hulp is welkom. Ik stel bij deze ook een vraag aan trainers in mijn netwerk, sportbestuurders die door de wol in de clubkleuren geverfd zijn en andere belangstellenden. Dekt deze training de lading, voorziet het in de behoefte of is het onvolledig, niet goed genoeg en moet ik rap terug naar de tekentafel?
En wat ook speelt: krijg je de verenigingsman of -vrouw van communicatie in beweging en warm voor deze training? Tenslotte, heb je hier als vereniging ook nog een paar centen voor over?

Laat gerust weten wat je er allemaal van vindt. Dat kan hieronder, maar mailen op erik@mediabureaumeer.nl mag ook.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: