Blog 266 – 6 november 2020
Erger jij je ook groen en geel aan je website?
Deze week viel mijn oog op een kleurrijk artikel in de nieuwsbrief van Frankwatching. Je weet wel de online-community met 450.000 volgers. Frankwatching is dé plek voor iedereen die zich bezighoudt met of interesse heeft in marketing, communicatie, social media en tech, zeggen ze zelf.
Zij van Frankwatching hebben er nogal een handje van om heel veel vaktermen te gebruiken en die ook nog eens in één alinea te proppen. Soms heb je teksten die je pas na een paar keer lezen, begint te snappen. Bij Frankwatching lukt dat niet altijd. Ik doe echt mijn best, maar soms blijf ik mij maar afvragen wat er nu staat, wat er bedoeld wordt en vooral hoe het anders opgeschreven kan worden. Een voorbeeld uit bovenstaand artikel:
Waardoor bestellingen touchless stromen, zowel van eindklant naar reseller als naar de distributeur en/of fabrikant? Dan zijn de ideale gebruikers van jouw e-commerceplatform hoogstwaarschijnlijk b2b-organisaties. Om het nog wat specifieker te maken: resellers, groothandelsbedrijven, distributeurs en fabrikanten met spareparts-distributie zijn de partijen waar je écht iets voor kunt betekenen.
Hallo? Als ik dit zo lees, krijg ik rode vlekken in mijn nek. En dat brengt mij weer bij de kleuren, want daar gaat het artikel over. Kleuren en communicatie hebben namelijk van alles met elkaar te maken. Je ziet kleuren en je hebt een associatie. Soms meteen en letterlijk. Neem Coolblue. Maar wat zeggen die kleuren ons?
We kennen allemaal wel het DISC model of hebben ervan gehoord. De letters DISC geven persoonlijkheidsstijlen weer, die gebaseerd zijn op gedrag. Hierbij wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen mensen die de taak vooropstellen en degenen die de mens centraal stellen. Verder wordt onderscheid gemaakt tussen mensen die snel handelen en anderen die rustig reageren. Voor het gemak zijn aan verschillende types ook nog kleuren toegevoegd.
De 4 persoonlijkheidstypes zijn:
1. Daadkrachtig en direct (rood)
2. Interactief en inspirerend (geel)
3. Stabiel en sociaal (groen)
4. Conformerend en correct (blauw)
Ik weet van mezelf dat ik rood ben, maar daarover straks meer. Het is ook interessant om te weten hoe ondernemingen hier mee omgaan in hun doen en laten. Rood staat voor dynamiek en risicobereidheid en past uitstekend bij avontuurlijke merken als Red Bull of GoPro.
Ergens op internet las ik dit over de kleur rood: rood is een zeer fysieke kleur die de hartslag versnelt en urgentie aanduidt. Rood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Doordat rood de eigenschap heeft dichterbij te lijken dan de kleur daadwerkelijk is, weet deze kleur onze aandacht te grijpen (dit vind ik dan weer een onbegrijpelijke zin).
Bovendien heeft rood een fysiek effect: het verhoogt onze hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Hierdoor worden we gestimuleerd om sneller actie te ondernemen. Het doet mij meteen denken aan een stier en de kleur rood. Wat overigens een fabel is, want stieren zien helemaal geen kleuren, alleen licht of donker.
Zwart is een krachtige kleur en staat voor wijsheid en efficiëntie. Bovendien heeft zwart associaties met veiligheid en aantrekkingskracht. Zwart is een combinatie van alle kleuren. Het is een kleur die helderheid en veiligheid communiceert. Ook is zwart een kleur die gevoelens van energie en ernst met zich meebrengt.
Wit is een kleur die staat voor hygiëne, helderheid, zuiverheid en eenvoud. Ook wordt wit geassocieerd met verfijning en efficiëntie. Wit zorgt bovendien voor een verhoogde perceptie van ruimte. Wit kan er dan ook voor zorgen dat je website er fris en verzorgd uitziet.
En over dat laatste wil ik het hebben, want wit, zwart en rood zijn de drie kleuren van mijn website www.mediabureaumeer.nl. Uiteraard een bewuste keuze. Ik wil heel graag een verzorgde en eenvoudige website. Je wilt meteen weten wat je kunt krijgen en halen bij mij. Niet te veel tekst, maar weinig menuknoppen en veel witruimtes. Vandaar het witte.
De link met zwart, is nu ook weer helderheid, maar ook wijsheid en efficiëntie. Zo wil ik ook werken: met kennis van zaken, klanten adviseren, op weg helpen en klussen klaren. Het liefst zo efficiënt mogelijk, weten waar je wanneer aan toe bent (procescommunicatie!) en geen verrassingen. Laat staan onverwachte.
Tenslotte rood. Rood is actie, er moet wel wat gebeuren, dus ook op de website. Dat betekent twee keer per week een blog, zodat de website nieuw bloed krijgt. De link met urgentie snap ik en leg ik voor mezelf uit, dat er iedere dag wel iets interessants is om te schrijven. Vandaar ook dat het nog steeds lukt om elke dinsdag en vrijdag een blog te maken en te publiceren, al ruim 2,5 jaar.
Ik maak vooral teksten voor websites. Dat vind ik meer dan leuk, maar ik geef klanten ook altijd advies over de layout, vormgeving en gebruikersvriendelijkheid van een website. De site, vaak de eerste indruk van jou als bedrijf, vereniging of organisatie, moet de juiste look and feel hebben. Dus goede en actuele teksten, die direct aangeven wie je bent en wat je doet. Een gemakkelijke navigatie en het plaatje moet ook aanspreken.
Laten we wel wezen: De website hangt er bij veel ondernemingen maar een beetje bij. Er zijn tal van checklists op het internet te vinden over wanneer je onderhoud moet plegen aan je website. Kleurrijke en donkere websites, 3D- en schaduweffecten zijn helemaal passé. Clean en strak met veel witruimte, grote titels en liefst iets minder tekst is tegenwoordig de enige juiste keuze, aldus marketinglink.be. Sta ik er met Mediabureau MEER toch goed op…
Wil jij je ook niet meer groen en geel ergeren aan je website? Nieuwe teksten nodig? Advies over de menustructuur, gebruikersvriendelijk en lay-out? Ga dan gerust naar mijn website: www.mediabureaumeer.nl/contact.