Tent

Blog 225 – 16 juni 2020

Waarom is het persbericht belangrijker dan ooit?

Laatst had ik Bas Tietema aan de lijn. De jonge, olijke Zwolse wielrenner timmert behoorlijk aan de weg met zijn Tour de Tietema. Geweldige en gedurfde video’s, gekke sportdingen en dat allemaal onder de noemer ‘we zetten voor jou de sportwereld op zijn kop.’
Zijn meest recente stunt was het wereldrecord in je achtertuin fietsen. Hij nam het op tegen Niek Kimmann, een zeer succesvolle BMX’er uit Dedemsvaart. Ik heb vrij weinig tijd en ook vaak zin, om video’s helemaal te bekijken (waarmee ik ook wel wat vind van de opkomst van video), maar deze keek ik van a tot z, oftewel van aanvang tot zeer geslaagde uitvoering.

Voor communicatieadvies over video’s hoef ik bij Bas, die ook nog eens geweldig werk doet voor het gehandicaptenfonds, natuurlijk niet aan te kloppen. Maar er is meer. Video is vluchtig, snel en raakt al gauw uit het zicht. Een soort van natuurlijke tegenhanger, een rustmoment in de vele communicatie, is dan niet verkeerd. Alles terugzien, wat hebben we ook alweer allemaal gemaakt, want niet iedereen consumeert de communicatiemiddelen op het moment en in die mate die jij misschien voor ogen hebt.

En zo kwam ik met hem in contact. Geheel vrijblijvend en ook nog eens gewoon gezellig. Over een keer een lang interview voor een magazine, het maken van een digitale nieuwsbrief of een nieuwsaankondiging in geschreven en nu eens niet in gespreken woorden. Met de afspraak contact te houden, eindigde het gesprek. Wie weet schrijf ik binnenkort wel een persbericht voor hem…

Het is een beetje een lange blogaanloop, met een korte boodschap: een persbericht is nog steeds waardevol. Geschreven tekst. Zeker nu. We zijn beetje coronabeu, we willen weleens wat anders lezen. Sinds deze week zijn de vakantiegrenzen open, maar de verwachting is dat we massaal in eigen land blijven. In een duurzame ecolodge op de glamping, in een retro pipowagen of in een Mongoolse Yurt. Of in een tent, stacaravan of chalet. Dat betekent simpelweg meer bereik, want ons mobieltje of tablet zijn niet ver weg. En vergeet niet, de komkommertijd nadert weer. Straks is ook de politiek met reces, nog minder nieuws, dus sla nu toe met je boodschap. Maak een persbericht.

Om te beginnen, wat is een persbericht ook alweer? Het is een kant-en-klaar verhaal over iets nieuws (dus ook echt nieuws) dat je naar de media stuurt. Dat kunnen vakbladen zijn, maar ook kranten of radio- en televisieprogramma’s. En natuurlijk online. Media kunnen de tekst één op één overnemen, journalisten kunnen het herschrijven. Ze gebruiken het als basis voor hun eigen verhaal of verwerken het in een groter artikel.

1) Waar bestaat een persbericht uit?

Een antwoord op de 5 W’s. Oftewel: wie, wat, waar, wanneer en waarom/hoe. Schrijf je persbericht aan de hand van die antwoorden. Zet het allerbelangrijkste bovenaan. De term een oprolbaar persbericht klinkt ouderwets, maar is nog steeds actueel.

Verplaats je eens in de journalist, die krijgt zoveel mail in de mailbox. Dat betekent veel en kort lezen, scannen en door. Als na het bekijken van de eerste paar regels, er letterlijk niets nieuws te lezen is, dan gaat het bericht aan de kant. Zorg dus dat het nieuws bovenin staat. Het mag best nog wel een keer herhaald worden, want als de journalist dan de helft schrapt (=oprolbaar), blijft het nieuws toch bovenaan staan.

2) De persoonlijke perslijst

Je kunt een persbericht met een schot hagel de perslucht inschieten. Met ‘beste redactie’ als aanhef, alleen dat is allesbehalve persoonlijk. Ken je een journalist persoonlijk, benader hem of haar. Stuur een appje met de aankondiging dat je een persbericht stuurt. Overdreven? Tijden van primeurs, exclusiviteit en embargo’s liggen achter ons, maar zie het als service en extra aandacht. Als jij moeite doet, iemand persoonlijk aanspreekt en je afspraken nakomt, dan sta je er goed op in medialand. Dan heb je ook kans dat een journalist je bericht overneemt en later nog een keer bij je terugkomt.

3) Hoe shorter hoe succesvoller

Maak persberichten niet te lang. We willen vaak zoveel mogelijk vertellen. En toen en toen en ooh dat moet er ook in. De regel maximaal A4 is geen must, want het nodigt ook weer uit om het langer te maken als je met de helft al klaar bent, maar hoe langer hoe slechter. Er wordt niet veel meer gelezen. Beperk je, houd je in en geef niet alles weg. Hoe korter, hoe meer interesse en hoe groter de kans dat er wat mee gedaan wordt.

4) Alles draait om de eenvoud

Slimmeriken denken vaak als een persbericht voorzien wordt van allerlei kleuren, kadertjes en leuk en ludiek opgetuigd wordt, je dan opvalt. En dat dan de kans op aandacht van de media ook groter is. Helaas. Door het grote aanbod en steeds minder tijd, moet een persbericht juist zo kant en klaar mogelijk aangeleverd worden.

Dus plak de broodtekst (de kale tekst) in de mail. Zodat kopiëren zo gemakkelijk mogelijk is. Je mag het bericht ook in een bijlage meesturen, maar doe het wel allebei. Een journalist maakt geen tijd om zich te vergapen en te verlekkeren aan een prachtig opgemaakt persbericht. Hoe langer het duurt om alle opmaaktierelantijnen om te zetten in het redactiesysteem, hoe minder kans op succes.

5) Ode aan het onderscheid

Tot slot, het medialandschap is enorm veranderd. Een nietszeggend bericht wat vroeger toch wel gepubliceerd werd, omdat jij van een bekend bedrijf, organisatie of vereniging was, is nu absoluut geen garantie voor plaatsing. Je moet je echt onderscheiden, opvallen en eruit springen. Denk dus heel goed na over wat het echte nieuws is. Stel jezelf de vraag: waarom moet de media hier wat mee doen? Je vraagt iets van een journalist, een gratis gunst. Free publicity. Dan mag je ook wel moeite doen toch?

Meer weten over alles wat te maken heeft met het persbericht. Dan heb ik nieuws voor je. Ik kan je ermee helpen. Bel, app of mail mij gerust op www.mediabureaumeer.nl/contact.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf dertien in cijfers: