Begin een complexe meting met een voorbereidings-story, zodat de implementatietaak of -story weinig vragen oplevert en goed kan worden gespecificeerd en ingeschat bij een refinement.
Bent u er nog?
Dit las ik onlangs in een nieuwsbrief van Frankwatching. Een onine-community met 450.000 volgers. Frankwatching is dé plek voor iedereen die zich bezighoudt met of interesse heeft in marketing, communicatie, social media en tech. Ze hebben er nogal een handje van om heel veel vaktermen te gebruiken en die ook nog eens in één alinea te proppen. Soms heb je teksten die je pas na een paar keer lezen, begint te snappen. Bij Frankwatching lukt dat niet altijd. Ik doe echt mijn best, maar soms blijf ik mij maar afvragen wat er nu staat, wat er bedoeld wordt en vooral hoe het anders opgeschreven kan worden.
Frankwatching had ook wel wat dingen actueler kunnen opschrijven. Dat idee krijg ik als ik op hun site de ‘overpagina’ lees. Uiterst pront wordt daar verwittiging gedaan van komende events in 2018 en 2019, die echter al lang plaatsgevonden hebben.
Deze week berichtte Frankwatching over zes tips over hoe je met je persbericht wel de massa bereikt. Ach, het good-old persbericht. Toen ik in 1992 begon te studeren op het HICO (Hoger Informatie Communicatie Onderwijs) op Windesheim, was het persbericht bijkans het enige communicatiemiddel om de media te voorzien van nieuws. Van blogs, social media en online berichtgeving, hadden wij aankomende journalisten nog nooit gehoord.
Ik weet het nog precies. Het vak geschreven pers. In die richting ben ik trouwens ook afgestudeerd, toen de opleiding inmiddels omgedoopt was in Faculteit Journalistiek en Communicatie. De allereerste les was het maken van een politiepersbericht. Eén of andere diefstal in de supermarkt, die gepleegd was door een aantal mannen van Turkse afkomst en waarbij alleen wat snoep (in het bericht stond exact beschreven wat) was ontvreemd.
De opdracht was om daar meteen een journalistiek bericht van te maken. Dat moest in het klaslokaal en wie dacht dat er laptops, notebooks of tablets tevoorschijn kwamen, moet ik even terugnemen in de tijd van de typemachine. Ja inderdaad, de schrijfmachine.
Met een uiterste krachtinspanning werden er meer dan twintig electrische typemachines op tafel geslingerd. Stekker erin en tikken maar. Een lawaai van heb ik jou daar. Toen de laatste leerling ook klaar was, keerde de rust weer terug. De typemachines en de snoeren konden terug de koffer in en we wachten geduldig tot de volgende les om te horen wat we ervan getikt hadden. Ik had een 9 en ik geloof nog met één of twee anderen. De rest had een dikke 1. Ik had namelijk de nationaliteit weggelaten in het bericht. Wie in de beginzin al gerept had over Turkse daders, bespaarde de docent het nodige nakijkwerk, want dat mocht niet. Dus een 1.
En dan waren er ook nog journalistieke parels die schreven over dat er 12 Raiders (nu Twix), 14 Banjo’s (kent u ze nog, die paars met gele verpakking) en 8 zakken Tengels chips (waarom die ooit zijn verdwenen, wie weet mag het zeggen) waren ontvreemd. Dat is reinste daderkennis – iets dat ik later leerde toen ik bij de politie ging werken – en natuurlijk ook totaal niet relevant om te melden.
Dat brengt mij bij mijn top 5 oftewel handvol recht toe recht aan tips voor een goed te maken persbericht. Ik laat de verzending aan de hand van perslijsten, handige sites en tools, even buiten beschouwing.
Gelukkig is dit blog geen persbericht, anders was het echt veel te lang.
Meer weten over alles wat te maken heeft met het persbericht? Ik kan je ermee helpen. Bel, app of mail mij gerust op www.mediabureaumeer.nl/contact. Oh ja, je mag ook een briefje op de typemachine tikken en mij sturen…