Mijn vorige blog – Vlag – eindigde ik met de aankondiging van nog een fout voorbeeld van een mediamoment. Naar aanleiding van dat blog, kreeg ik de opmerking dat de PEC-foto van 2015 en dus erg gedateerd was. Bovendien was de situatie nadien behoorlijk verbeterd en was bij de verlenging van het contract, er wel een goed mediamoment gecreëerd. Ok, dan maar een recent voorbeeld.
Kijk eens naar deze foto van vv SVI. Bij het zien, stapelen de vragen zich op in mijn hoofd.
De sponsor staat rechts, neem ik aan. Hij kijkt niet erg blij (hoewel het volgens de twittertekst nog wel een gezellige bijeenkomst was) alsof hem een enorme k..deal is voorgeschoteld. Dit tot genoegen van de man links. Ondertussen denk ik dat het om een sponsordeal van Heineken gaat, aan de viltjes te zien, maar het is Wahler Consumer Products. Wow. Wat is dat eigenlijk? Wat doen ze? Waar is dat te zien? Aan de bedrijfskleding? Aan een reclamebord? Aan de inrichting van de tent? Is het een tentenmaker? Waarom een foto in een tent? Omdat het regende? Omdat de kantine vol zat met schreeuwerige pupillen? Omdat de bestuurskamersleutel zoek was? En heeft meneer Wahler ook een naam? En die vrolijke heer links ook?
En ook wat houdt het sponsorcontract in? De gehele SVI-jeugd voorzien van trainingspakken (dure deal)? Zorgdragen voor de eerste selectie van trainer Joram Hendriks (toffe gast trouwens, maar ook een dure deal)? Of een rij reclameborden langs het nieuwe kunstgrasveld (minst dure deal)? Je kijkt bijna smekend naar de foto en denkt geef ons een kleine hint en laat ons alsjeblieft niet wachten tot de eerstkomende Flits. Als-je-bli-eft...
Het zijn twee overduidelijke voorbeelden van hoe het niet moet. Daar is iedereen het wel over eens. En er zijn nog wel tweehonderd vergelijkbare voorbeelden. Hoe hoort het dan wel? Allereerst, besteed er gewoonweg aandacht aan. Iemand geeft geld aan jouw club. Dan mag je toch wel een beetje egards en tromgeroffel verwachten? We beginnen met de omgeving – oh ja was het trouwens opgevallen dat bij de foto in mijn vorige blog, een schimmig figuur links in een soort van spiegel te zien was? Is het de maker van de foto, een passant die zich net zo verbaasde als ik over de gang van zaken of is het de bedrukking op een shirt dat gedragen wordt door een aankleedpop? We zullen het nooit weten – die moet representatief en herkenbaar zijn.
In dit geval iets met SVI: een banner, een vlag (!) die wappert of een andere verenigingsuiting. En dan? Doe een keer wat anders dan een contract, een pen en een brave opstelling achter een tafel. Ga staan (heel goed SVI), straal iets actiefs uit en wees creatief. Sta je schouder aan schouder met je club, maak er een foto van. Intens tevreden met de deal, geef elkaar een high five of breng een vergulde verenigingsman of vrouw met het contract in de hand in beeld, terwijl de sponsor even verderop een bal in de lucht houdt; kortom, ietwat ludiek, anders en opvallend.
Twee dingen zijn nog van belang: een goede fotograaf, die er een beetje verstand van heeft en iemand die ook wat woorden kan opschrijven. Om wie gaat het? Wat houdt de deal in? Hoe blij is de club ermee? En een linkje naar de website en of social mediakanalen van de sponsor? Niks mee hoor.
En tenslotte. Wacht geen drie weken met plaatsing tot de volgende Flits, Contact of het clubblad Zonder Naam. Deel de content meteen via alle social mediakanalen en zorg er voor dat plaatselijke blaadjes het ook kant, klaar en tijdig krijgen.
Sponsor blij met de spotlights, vereniging verguld met het geld, materiaal of iets anders en op naar de volgende megadeal.
Meer weten over media-organisatie? Neem vrijblijvend contact met mij op.