Vlieger

Blog 196 – 10 maart 2020

Lang leve LinkedIn

Als je je eenmaal hebt voorgenomen om ZZP’er te worden, dan komt er veel op je af. Naast al het regelwerk, koud watervrees is er ook nog zoiets van hoe wordt je dagritme? Begin je iedere ochtend met bijslapen, rustig ontbijten, krant lezen, Netflixen, brood halen bij de bakker of een blokje om? Om vervolgens niet voor 10.00 uur te starten met een wervelende werkdag? Ik heb gemerkt dat planning, structuur en discipline nauw samengaan. Anders wordt het niks.

Wat ik iedere dag doe, is beginnen met LinkedIn. Dat lijkt heel normaal, maar ik spreek zoveel mensen die geen of een slapend account hebben. Kortom, gebruikers die niks met LinkedIn doen (of laten). Ik geef toe, ik was er in mijn vorige leven ook niet veel mee bezig, maar kijk: “Er zijn dagelijks 771.000 gebruikers actief. In totaal zijn er in Nederland 4,7 miljoen gebruikers van LinkedIn”, aldus de site 2BFound onlangs.

Een ander bekend fenomeen van LinkedIn is het argeloos accepteren van uitnodigingen. Linkers die met je willen connecten op LinkedIn. Omdat het zakelijk is en vanwege het ontbreken van tijd en zin, klik je bij ieder contactverzoek op ja. Ik doe dat ook. Behalve bij een nepnaam (heel raar geschreven) een Nigeriaanse prins (weten waarom altijd een Nigeriaanse prins?) die mij als enige erfgenaam uitverkoren heeft of retecommerciële jongens en meisjes die via mijn berichtenbox een gesponsorde post ongevraagd voorleggen en vervolgens willen linken.
Die doe ik dus niet, voor de rest ieder ander wel. Het kan geen kwaad, want er zou maar een grote vis tussen zitten…

Iedere morgen kijk ik op mijn timeline van LinkedIn. In de vroege ochtend. In bed, op de bank, aan mijn bureau. Een interessante discussie waar ik wat vind? Bam, reageren! Een mooi jubileum, prestatie of een nieuwe baan behaald door één mijn volgers? Van harte! Een leuke, tijdige en bijna te mooi om waar te zijn redactionele klus? Ik steek subiet mijn vinger online op (nog beter is als volgers jou aandragen, je bedankt de aandrager en gaat natuurlijk meteen reageren).

En zo is er nog zoveel meer. Laat ik wat voorbeelden noemen uit mijn dagelijkse LinkedIn scroll-, lees- en reageerritueel. Gewoon een greep. Wat kom je zoal tegen op LinkedIn?

* Frank Boon: “Als je nu aan je werkt denkt, en het gevoel hebt van 'Hmmm....is dit het wel écht?' dan heb ik iets voor je...Aankomende dinsdagavond geef ik een speciale online masterclass (die ik slechts 1 of 2x per jaar doe!).” Frank Boon is naar eigen zeggen Dé Passie Expert. Ontdek wat je écht wilt, zo schrijft hij maar al te graag.
* Nico de Jong. Connecten? Graag 😉 Strateeg, pragmaticus, man met een plan. Zo kopt zijn LinkedIn pagina.
* Liesbeth Kasperink, organiseert waardevolle events die je raken in hoofd, hart én business. Ja, ja!
* Gerco van Oene. Hij is winstversneller, sparringpartner en van GO in control Finovion. Snel winst maken. Wie wil dat nu niet?
* Laurens Oosterbroek: “Ik maak films en foto's met verhaal en vertaal de drijfveren van jouw bedrijf of organisatie naar beeld met impact." Wauw!

Zomaar vijf voorbeelden van LinkedIn gebruikers. Zijn ze ontzettend waardevol voor mij? Word ik warm van een passie-expert, ga ik harder lopen voor een man met een plan of in zee met een vertaler van mijn drijfveren? Nee, niet meteen, maar toch heb ik een connectie met ze. Omdat ze misschien waardevol voor mij zouden kunnen zijn. Nu of ooit. Op LinkedIn ben je om zaken te doen. Om in contact te komen, om je netwerk aan te boren en om handel te drijven of je diensten aan te bieden.

In mijn geval gaat die vlieger zeker op. Een LinkedInner begint voor zichzelf en is nog bezig met het schrijven (doet een dappere poging) van zijn webteksten. Een medewerker van een bedrijf plaatst een spoedoproep voor een redactionele schrijfklus of heeft een ontembare behoefte aan social media-advies. Toch is de duidelijke hulpvraag niet bepaald altijd even duidelijk of zaligmakend. Het aanbod is ook nog eens megagroot, de ontvanger denkt in aantallen en de kans dat je wat hoort, is miniem. Sterker nog, je krijgt bijna nooit een reactie.

In algemene zin geloof ik erin dat als je goed doet, goed ontmoet. Je liket, je reageert positief of je complimenteert. Dat krijg je een keer terug. Of je biedt jouw hulp aan, met veel kennis van zaken en zonder meteen te beginnen over kosten; het gaat werken. Soms komt ineens een gebruiker voorbij, die je een beetje uit het zicht was verloren. Altijd goed om het contact weer aan te halen en of te verstevigen. Tot slot, het zal niet de eerste keer zijn dat je je droombaan vindt via LinkedIn.

Kortom, waarom zit ik dagelijks minimaal een uur op LinkedIn?

1. Ik zie direct of indirect werk en heb een standaardbericht over mezelf klaarstaan, wat ik aanpas aan het aanbod of de vraag. Wie ben ik, wat doe ik en wat kan ik specifiek voor jou betekenen?

2. Interessante LinkedInners met interessante content, kunnen interessant zijn. Om kennis te vergaren, te delen en te gebruiken.

3. Ik blaas het stof af van connecties die in de vergetelheid geraakt zijn en die ineens voorbijkomen. Even een (persoonlijk) berichtje is vaak waardevol en levert echt wat op. Je bouwt niet alleen een netwerk op, je onderhoudt het ook.

4.  Een like, een duimpje of een compliment. Het laat zien dat je interesse toont, je tijd neemt voor die ander en dat je er nog bent. Van een schouderklopje heeft nog nooit iemand een blessure gekregen. Ook niet op LinkedIn.  

5. Omdat social media dus ook LinkedIn, gratis reclame is voor mijn eigen bedrijf. Ik kan mezelf laten zien door mijn blog te delen. Ik kan mijn mening geven in een bijdrage of… uiteindelijk meer doen met mijn bedrijfspagina dan dat ik nu doe.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf elf in cijfers: