Vos

Blog 326 – 11 juni 2021

Communicatie? In Nijeveen gebeurt het

Ik ben dezer dagen nog geen fan van Oranje, maar stiekem wel een beetje van SVN’69. De dappere derdeklasser uit Nijeveen. Want? De club heeft het helemaal begrepen als het gaat om de communicatie. Er prijkt namelijk een heuse vacature communicatie op de website en de social mediakanalen. Hulde!

Waarom vind ik het zo goed? Omdat de club de communicatie op waarde schat en inzet op een aparte functie. Dus het niet in de mik schuift van de voorzitter, die goed kan lullen en de communicatiesores maar moet aanhoren én oplossen, omdat hij toevallig voorzitter is. Laten we de functiebeschrijving van SVN’69 eens wat gaan afpellen.

‘Ben je sterk in het schrijven van enthousiaste maar ook duidelijke teksten? Kun je goed overweg met programma’s als Indesign, Photoshop, Illustrator. Dan zijn wij bij SVN’69 op zoek naar jou!’ Los gezien van het feit dat je een vacaturetekst nooit begint met een vraag en ook niet met ’als de nieuwe medewerker van Mediabureau MEER ben je proactief, flexibel, kun je goed in een team werken, maar ook prima zelfstandig en heb je geen 9 tot 5 uur mentaliteit.’

Een beetje flauw, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat ik tegenwoordig heel veel vacatureteksten zie, die geknipt en geplakt zijn en waar de clichés over elkaar heen en tuimelen. Ik gooi er ook eentje in: ‘vacatureteksten schrijven is een vak apart’. Dat schrijven doe ik namens Mediabureau MEER op dit moment heel veel.
Recent werd ik bevestigd in mijn stelling. Ik had een contactpersoon aan de lijn voor een intakegesprek. “Vacatureteksten schrijven? Nee dat kunnen wij niet”, hoorde ik uit de mond van een manager van toch echt een hele grote landelijke zorgorganisatie.

Terug naar SVN’69. Het is een kerngezonde vereniging met zo’n 400 leden, een traditioneel hoog dorpsgehalte en originele shirts. Wit met een rode v. Prachtig. Toch kleurt SVN’69 vooral groen, want de club is maar wat druk met het thema verduurzaming. Ledverlichting, binnen en buiten, inclusief aanwezigheidsmelders.
De verlichting op de velden wordt bediend met een app. Het licht doet het alleen als het daadwerkelijk donker genoeg is. Verder zijn er zonnepanelen, deurdrangers en één moderne zonneboiler met zonnecollectoren. Voor de cv is er een slimme op afstand bedienbare thermostaat.

De vereniging staat er goed op en dat is dus ook het geval als het gaat om de communicatie. Want wat zijn sportclubs toch vaak slordig met en in hun communicatie-uitingen. Oude berichten, nietszeggende artikelen en vooral heel veel informatie niet. Je hebt er eigenlijk helemaal niks aan, zo’n website. En communicatie is niet alleen een speeltje van het bestuur, zoals nog zo ouderwets wordt gedacht en geredeneerd. Misschien wel het belangrijkste en de grootste verandering is toch wel dat iedereen tegenwoordig communiceert namens de club.

Bij SVN’69 begrijpen ze dat. Ik ben al een tijdje bezig met het ontwikkelen bezig van zo’n basistraining communicatie. Inderdaad Sportclub Communicatie. Wie weet het nog? Ik schreef er al meerdere blogs over. Ik heb wat met sport, ik heb wat met communicatie en ik heb zeker ook wat met sportcommunicatie. Ik weet waar de sportverenigingen tegen aanlopen, waar ze mee worstelen en wat ze maar niet voor elkaar krijgen. Nu we kranig uit de coronaschulp kruipen, hoop ik deze cursus eindelijk een keer live te kunnen geven.

De belangrijkste issues bij iedere club zijn grofweg hetzelfde. Ledencommunicatie, een actuele website en de optimalisatie van de social mediakanalen. Daar gaat mijn training over. Een basistraining communicatie voor sportclubs. Praktisch, herkenbaar en uitvoerbaar.

‘Het is niet de bedoeling om van de cursisten volwaardige communicatieprofessionals te maken. We gaan dus geen communicatiestrategie bedenken en/of communicatieplan maken. Wel is het een kennismaking met de inhoud, omvang en het belang van juiste communicatie. Met die kennis van zaken hoop ik dat cursisten aandacht vragen (en krijgen!) voor communicatie bij hun vereniging, maar ook dat ze zelf enthousiast worden om communicatietaken op te pakken’, zo luidt mijn inleiding.

Ik wil die cursisten – dat kunnen ook bestuursleden zijn, zelfs communicatiebestuursleden communicatie – graag wat meegeven. Een aantal basisvaardigheden en het antwoord op deze handvol vragen.

-Wat komt er allemaal kijken bij het communiceren in je vereniging en daarbuiten?

-Waarom is goede communicatie zo belangrijk voor jouw vereniging?

-Wat gebeurt als je dat niet goed doet? Oftewel wat zijn de gevolgen van slechte communicatie?

-Waar sta je voor als vereniging en hoe kan je je onderscheiden als vereniging?

-Hoe kan je anders leren denken en doen als het gaat om communicatie binnen je vereniging?

Ik probeer in die training zoveel mogelijk te helpen. (How can I help? Iedere medewerker van het New Yorker ziekenhuis New Amsterdam, kent dat ene zinnetje uit zijn hoofd en gebruikt het als openingszin. Bedacht door Max Goodwin, de medisch directeur. Iedere Netflix aflevering weer. En ook ik moet toegeven dat ik het niet uit mijn kop krijg. Hoe kan ik helpen?)
Dat wil ik doen aan de hand van interactie, voorbeelden en zaken waar je echt wat aan hebt. Het instapniveau is laagdrempelig, omdat ik uit ervaring weet dat maar heel weinig sportverenigingen voltreffers scoren met hun communicatie. Voor nu alvast een paar tips:

-Communiceren is voor 90 procent informeren. Als je iets niet kunt (dat woordje ‘kunt’ is heel belangrijk) weten, ontstaat er vaak miscommunicatie.
-Doe iets goed of doe het niet. Het communicatiegras bij de buren is niet altijd groener.
-Leer en leen van andere verenigingen.
-Procescommunicatie: zeggen hoe iets gaat plaatsvinden, kan altijd.
-Maak gebruik van algemene kennisinstituten voor allerlei communicatiemiddelen. (Denk aan KNVB, Kenniscentrum Sport en Bewegen en het ministerie van VWS).

Terug naar de vacature van SVN’69. Je moet thuis zijn in social media, aan de slag met het programmablad, de TV-kantine of de presentatiegids. Verder ondersteun je de organisatie van evenementen, heb je zo je verantwoordelijkheden als het gaat om diverse communicatieprojecten en moet je kunnen vormgeven. Oftewel overweg kunnen met programma’s als Indesign, Photoshop, Illustrator.

Ik geef subiet toe, het is allemaal nogal wat. Maar de vereniging verdient het. Wie is zo slim als een vos en levert SVN’69 de juiste streken?


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf elf in cijfers: