Blog 134 - 6 augustus 2019
Weer werken? Regel je regie!
Maandag ben ik officieel weer van start gegaan met werken. Eigenlijk klopt dat niet helemaal, want vorige week heb ik ook al de nodige werkafspraken gemaakt, wat onderwerpen bedacht en gemijmerd over what to do. Sterker nog, hoewel ik mij eigenlijk voor had genomen om geen opdrachten aan te nemen, heb ik toch een schrijfklus gedaan. En dat was prima te doen en voelde ook goed. Ik had in ieder geval niet het idee dat ik mij schuldig moest voelen of zo.
Als de vakantie erop zit, dan moet ik altijd denken aan mijn tijd toen ik nog in loondienst was. Hoe is de aanloop naar weer aan het werk gaan en de afloop van je vakantie? Op internet tuimelen de experts met hun adviezen over elkaar heen. Hoe pak je met een goed gevoel je werkbare leven weer op?
Een van die experts die ik met verregaande interesse volg, is Cynthia Schultz. Ex-miss Lipgloss, tegenwoordig structuurjunkie van beroep. Zo noemt zij haar zelf, want onder die noemer draagt ze haar boodschap uit. Maar Cynthia doet veel meer. Op haar site cynthia.nl schrijft ze van alles over lifestyle en vooral over wijn. En wie haar op Instagram nog niet is tegengekomen, die is echt toe aan een lange vakantie.
Ik heb daarom wel bewondering voor haar, omdat zij heel veel mensen aanspreekt en ook inspireert. Dat blijkt wel uit de diverse online reacties. Wat mij triggerde was de zinsnede: ‘’Niemand kan zo goed plannen als Cynthia.” (is het trouwens geen dan?). Al was het alleen maar omdat ik graag die ‘strijd’ met haar als structuurjunkie aanga. Zelf was ik altijd van de structuur en planning, maar sinds ik voor mezelf werk, is dat alleen maar toegenomen.
Ik leg mij afspraken het liefst zo snel mogelijk vast. Hoe eerder hoe beter. Voor mij geen ‘ik leef bij de dag’. Dat is simpelweg onhaalbaar. Ik moet het zelf doen, eigenhandig opdrachten binnenhalen en kan niet alles op het laatst laten aankomen. Dat merkte ik vandaag al meteen.
De voetbalbijlage voor de NDC komt er weer aan. Dat betekent veel relatief korte voetbalverhalen schrijven, waarvan ik de invalshoek zelf mag bedenken. Wat voor mij heel erg werkt, is het opdelen van deze opdracht. Dat wil zeggen eerst plannen wanneer ik mij hiermee ga bezighouden. Dat was vorige week op een dag toen mijn jongens allebei met de koptelefoon braaf en gebroederlijk op de bank naar Stuk TV aan het kijken waren en Fifa aan het spelen was. Ik had letterlijk geen kind aan ze en kon dus aan de slag.
Ik struinde op het internet naar clubnieuws, originele onderwerpen en spraakmakende personen voor de af te nemen interviews. Uiteindelijk had ik per vereniging een naam en idee. Op dat moment was dat voldoende en was ik klaar. Ik ging niet bezig met het zoeken van nummers, mailadressen en social mediakanalen om nu al pasklare afspraken te maken. Dat schoof ik door naar maandag 5 augustus.
Die dag benutte ik om de nummers te achterhalen, iedereen te appen met wat de bedoeling was en inderdaad afspraken te maken. Het lukte mij om er zes concreet te agenderen, de overige kon ik wat verder in de tijd zetten en van twee kreeg ik nog geen reactie. Het koste mij een paar uurtjes, maar ik was blij met het resultaat en heb begin volgende week weer een stand van zaken moment ingepland.
Het is niet zozeer de structuur of de planning die mij hierin helpt, maar veel meer de regie. Ik heb en houd regie. Ik bepaal mijn agenda, dus wanneer ik wat doe. Ik stuur bepaalde afspraken ook een kant op die mij het beste uitkomt. Hoe eerder ik dat doe, hoe meer kans van slagen. Natuurlijk, het kan niet altijd, maar hoe later je afspraken maakt hoe groter de kans is dat – en het is echt een verschrikkelijke kantoorterm – de agenda’s vollopen.
Naast op tijd afspraken plannen, helpt het mij ook dat ik niet te veel wil bereiken op een dag. Ik zie die collega’s nog zo zitten met hun langgerekte to do list. Vol geschreven met taken, omgeven door pijlen, uitroeptekens en onderstrepingen. En dan na een drukke dag erachter komen dat slechts door de helft een dikke streep kan. Morgen weer een dag, met een nog grotere lijst, die bijkans de pagina uitloopt. Dat werkt dus niet.
Wat wel? Voor mij zijn overzicht, haalbaarheid en flexibiliteit belangrijk. Allereerst wil ik in één oogopslag zien wat ik moet doen, daarnaast moeten een taak te realiseren zijn. Neem als voorbeeld een sollicitatiebrief schrijven. Maar niet een rapport lezen, bespreken en samenvatting van acht A4tjes opleveren. Je weet toch al dat je dat niet haalt. Deel die grote klus dan op in inderdaad lezen, een afspraak maken om één en ander te bespreken en een dag later je in de ochtend aan de ene helft van de samenvatting te zetten en later op die dag (of avond) aan de rest.
De flexibiliteit zit ‘m voor mij erin dat ik in het geval van een sollicitatiebrief ruim op tijd begin. Ik plan wanneer ik ermee aan de slag ga. Mocht er dan wat tussenkomen, dan kan ik schuiven met die taak, zonder dat ik te laat ben. En oh ja, ik ruil en schuif vaak met taken, zodat ik altijd op vier to do things uitkom. En ik plan niet alleen maar taken die echt die dag moeten. Noem het autistisch, star of gek, maar voor mij werkt het al jaren. Ook toen ik in loondienst werkte.
Kortom, houd regie, plan op tijd en ook voor een langere tijd, blijf een realist en bovenal baas over je eigen agenda, je werk en je vrije tijd. Het geeft mij in ieder geval rust, het idee dat ik veel meer aankan omdat ik overzicht heb en houd en vooral werkplezier.
Bovenstaande sluit behoorlijk aan wat Cynthia allemaal communiceert, doet en predikt. Ik zou bijna zeggen proost, maar helaas…ik houd niet van wijn.