Zuur

Blog 107 - 3 mei 2019

Eén van mijn bezigheden is het trainer/coach zijn van HTC JO11-2. Ik heb er weleens eerder over geschreven en dan met name over de betekenis van presteren, winnen en resultaat. Blijkbaar nog steeds begrippen die je niet mag bezigen op dat niveau. Ik blijf dat onterecht vinden. Op school krijgen mijn jongens dagelijks les, worden ze slimmer en gelden er allerlei afspraken.

Waarom niet op het voetbalveld? Dus trainen om beter te worden, wedstrijden om te winnen en duidelijkheid over wat te doen bij balbezit, balverlies en spelhervattingen. En zeg nou zelf, weten waar je aan toe bent, als team er alles aan doen en samen wedstrijden winnen, dat levert toch het meeste plezier op?

Woensdag was er een bijeenkomst belegd bij HTC. Over het technisch beleidsplan voor de jeugd. Dat was er ooit wel, maar niemand die het binnen de club nog kon vinden. Tijd voor een nieuw plan dus, dat werd gepresenteerd aan trainers, coördinatoren, leiders en andere belangstellenden. Een prima initiatief. Een beleidsplan dat dient als basis, zodat je vandaar uit verder kunt werken aan een betere jeugdopleiding. En waar je op kunt terugvallen bij weerstand of onduidelijkheden.
Het was allemaal niet verrassend of vernieuwend wat er gepresenteerd werd, maar dat maakte ook niet zoveel uit. Er waren dan ook geen echte vragen. Ik had er ook niet één, al kreeg ik in de aanloop wel een vraag. Van Harry Groenewoud, die de bijeenkomst leidde en mij vooraf een mail stuurde: “Als nieuwe TC van de sv HTC willen wij graag wij wat publiciteit proberen te genereren om de mooie ontwikkelingen die zich zowel op sportief en organisatorisch vlak voor doen binnen de sv HTC. Mijn vraag is. Zou u iets voor ons kunnen betekenen op dat gebied?”

Mijn antwoord is nee. Dat kan ik niet. Niet omdat ik het niet wil of kan opschrijven of de juiste mensen niet aan tafel krijg. Ik kan het niet, omdat het geen nieuws is. Een vereniging die de schouders eronder zet, een nieuwe start maakt en in dit geval een technisch beleidsplan presenteert, is absoluut niet bijzonder. Hoe goed bedacht en bedoeld ook.
De initiatiefnemers zien het als nieuws en willen het graag uitdragen. Alleen het is niet onderscheidend, anders of opmerkelijks. Wanneer was dat wel het geval geweest? Als bijvoorbeeld een hele bekende voetbaltrainer zich aan het beleidsplan had verbonden. Of als HTC besloten had dat er alleen maar trainers aangesteld worden voor prestatieteams. En dat de overige voetballertjes het maar moeten doen met een begeleider die op een trainingsmiddag twee partijen samenstelt, een bal in het midden schiet en er vervolgens voor zorgt dat spelers elkaar het voetballeven niet zuur maken. En wat te denken van dat ouders die niet meer welkom zouden zijn tijdens trainingen, omdat dat te veel zou afleiden?

Het zijn drie bijzondere en onrealistische voorbeelden van aandacht die je dan wel krijgt. Dat garandeer ik je. Alleen is dat wat je wilt als vereniging? Nee. Je wilt alleen maar positieve aandacht. Maar dat is vaak helemaal niet interessant voor de media.

Het is bijzonder lastig om op te vallen en interessant genoeg te zijn voor de media. Vind maar eens de manier dat journalisten bereid zijn om tijd te investeren in jou. En er zo voor zorgen dat je wel in de publiciteit komt. Voordat je de media benadert, denk daarom eens na over de volgende vijf punten:

1. Stel jezelf de vraag of jouw verhaal, boodschap of gebeurtenis überhaupt interessant genoeg is voor de media? Misschien volstaat alleen een intern bericht naar je achterban wel. Zij moeten toch als eerste op de hoogte zijn. Onder het mom binnen ‘beginnen is buiten winnen.’
2. Wat heb je de media te bieden? In dit geval een interview met de TC? Inzage in het beleidsplan? Of wat anders? En is dat aansprekend genoeg? Of organiseer je iets exclusiefs?
3. Wanneer bied je de media wat? Met andere woorden, is het nu actueel, urgent of kan het ook nog wel even wachten? Timing is essentieel, alleen journalisten zijn niet zo goed in lange termijn denken, plannen en agendasetting. Voor je het weet zijn ze het vergeten.
4. Op welke media richt je je? Huis aan huis krantjes, regionale dagbladen, lokale websites of denk je aan andere media? Denk er in ieder geval eerst over na.
5. En schiet je met een losse flodder, hagel of wat voor grof geschut ook alle kanten op in de media en begin je je bericht met L.S.? Of heb je een heuse perslijst, warme contacten en goede ingangen?

Mijn top 5 aan antwoorden, die ik graag nog een keer verduidelijk:

1. Wees nieuwswaardig
2. Wees onderscheidend
3. Wees persoonlijk
4. Wees bereidwillig
5. Wees flexibel

Heb je een onderwerp waarover je twijfelt of en hoe je dat in de media moet brengen? Neem dan gerust contact met mij op: www.mediabureaumeer.nl/contact. Het is HTC en Harry door middel van dit blog toch gelukt…

 

 


 

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf negen in cijfers: