Blog 200 - 24 maart 2020
Hoe train ik een tennisser?
Afgelopen week had ik nog een opdracht. Tegenwoordig is dat al nieuws. Maar goed. Ik help al een poosje een tennisser uit Meppel wat op weg. Niet met het leren van de tennissport, maar op het gebied van PR en communicatie. Mattheo Knoop is een talentvolle speler van 22 jaar die niets liever wil dan slagen in het tenniswereldje. Inmiddels is hij in het bezit van een ATP punt, bivakkeert rond plek 1500 op de wereldranglijst en wil in alles meer. Zo kwam ik met Mediabureau MEER met hem in contact. Eerst interviewde ik hem voor de Meppeler Courant. Daarna bleven we contact houden over communicatie en zijn website waar ik wat teksten voor schreef.
Daarna maakte ik een notitie met de do’s en don’t op social media, welke berichten hij het beste kon posten op welk kanaal, op welk moment en op welke manier. Allemaal bedoeld om hem meer onder de aandacht te brengen, zodat hij interessanter zou worden voor media, publiek en vooral voor sponsors. Dat alles begint met goede publiciteit. En dat wil Mattheo ook.
Jij wilt toch ook goede publiciteit, zo staat er op mijn website te lezen. Daar vind je ook meer over wat ik media-organisatie genoemd hen. Ik schreef er al eerder over. Op mijn site en in eerdere blogs. Ik maakte er drie. Onder het mom herhaling is de kracht van de boodschap, licht ik het nog een keer kort toe.
Hoe zat het ook alweer?
Media-organisatie bestaat uit media-attendering, media-advisering en media-alarmering.
Bij media-attendering gaat het heel simpel gezegd om hoe kom ik in de media? Wat moet ik doen? Hoe werkt het medialandschap? Moet ik gaan voor online en offline of allebei? Wie benader ik en hoe doe ik dat? Als een scherpschutter of met alleen maar hagel?
Bij media-advisering is het gelukt om media-aandacht te krijgen. Dan gaat het over hele basale zaken. Wat nu? Hoe bereid je je voor? Wat is überhaupt je boodschap? Is er iemand beschikbaar met kennis van zaken? Heb je zeggenschap over een mogelijke foto, verschijningsmoment en mag je het item nog zien voordat het gepubliceerd wordt?
En als derde media-alarmering. Je komt ongewild in de media. Een Corona besmetting. Er is wat gebeurd bij je bedrijf en de journalisten staan op de stoep. Wat doe jij? Barricadeer jij de deur, wil je ze buiten houden en sluit je je volledig af/op? Of kies je een bepaalde strategie die vaak onder grote tijdsdruk, maar wel snel en goed gedaan moet worden? Wie voert het woord, heb je een statement, welk communicatiemiddel zet je in, wat doe je aan webcare en (hoe) houd je de regie?
Terug naar Mattheo. Onlangs investeerde hij in zichzelf en ging hij met een aantal tennismaten naar Marokko voor een trainingskamp en een toernooi. De bedoeling was om daarna door te gaan naar Turkije, om daar ook een tennistoernooi te spelen. Het Coronavirus verhinderde dat. Voor vertrek adviseerde ik hem om regelmatig wat van zich te laten horen op social media.
Een veel gemaakte fout als het gaat om social media is dat de gebruiker vaak enthousiast begint, van alles post en dat op een dag er niets meer te melden is. En dan? Hij of zij is te druk om content te bedenken en laat het wat versloffen. Morgen weer een dag, wat overmorgen wordt, of nog een week later of in het ergste geval helemaal niet meer. Weg aandacht, weg volgers en weg business.
Op Linkedin reageerde ik laatst op een post van contentspecialist en LinkedIn-nerd (zijn haar eigen woorden) Renske Holwerda. Zij had het over een populaire post op LinkedIn, die viraal gaat en waar we stiekem, stilletjes en zachtjes allemaal over dromen. “Maar weet je wat uiteindelijk veel belangrijker is dan viraal gaan? Consistentie. Mensen onthouden niet dat je viraal ging, ze onthouden dat je in hun timeline verscheen. Elke dag weer. Focus je dus liever op consistentie.”
En zo is het.
Mattheo kwam zelf met het idee voor een blog. Aan de hand van zijn tennistrip. Bedoeld om iedereen een kijkje te geven in zijn tennisleven. Wat is de realiteit? Niet dat hij slaapt in luxe hotels, tennist voor horden publiek of een enorm prijzengeld casht. Of dat hij iedere dag aan de rand van het zwembad ligt, tussen de zonnige bedrijven door nog een keer een tennisballetje slaat en in de avonduren lekker losgaat.
De Meppeler tennisser deelde via de app zijn gedachten met mij, ik adviseerde hem wat over vorm, opbouw en inhoud en uiteindelijk tikte hij ruim zes A4’tjes. Ik knipte het in zes gedeelten en keek het na op spelling, zinsopbouw, zonder dat het mijn verhaal zou worden. Dat was best een opgave, want Mattheo schrijft vanuit zijn tennishart en legt meer gevoel in een slicebal dan in zijn taalgebruik.
Eén passage wil ik hierbij weergeven. Ter info: Mattheo sloeg zich door de kwalificatieronden en haalde het hoofdtoernooi. Daarin verloor hij de eerste wedstrijd van Adam Pavaslek, een voormalig top 100 speler uit Tsjechië.
‘Ik geef graag een totaalbedrag voor mijn gemaakte kosten: 8 hotelovernachtingen. 2x single room = 190 euro, 6x keer double room 6x 65 =390 euro. Vliegtickets: Heenreis 65 euro. Terugreis 100 euro. Dan nog bespanningen: 2x 15 en 3x 10= 65 euro, 1x keer inschrijfgeld = 50 euro. Transport airport en resort: 40 euro en nog 30 euro om mij te beschermen tegen de zon. Is totaal 930 euro. Daar gaat het prijzengeld van 112 euro vanaf. Dus 818 euro aan totale kosten voor 8 dagen.'
‘Dat zijn de kosten voor Future spelers die vaak de kwalificatie niet doorkomen of de eerste ronde van het hoofdtoernooi verliezen. Zoals ik deze keer. Het is onmogelijke om dat vol te houden als werkend tennisleraar. Iemand zoals ik die parttime lesgeeft en de ander helft van zijn tijd besteedt aan eigen tennis.'
Het zijn allemaal moeilijke tijden. Voor iedereen. Mattheo kan zeker wel een extra steuntje gebruiken. Meer info, kijk op zijn site.