Blog 278 – 18 december 2020
Ja, ik wil…gratis en goede publiciteit
Sinds gisteren, donderdag 17 december, staat het dan online. Op Darmspecialist.com. Het ervaringsverhaal van Daniëlle Wemeijer uit Coevorden. Ik heb het geschreven en het is de eerste van een reeks. Het is zoals het lijkt een nieuwe opdrachtgever voor mij.
Helemaal nieuw is het overigens niet. Ik ken oprichter Jeroen le Duc al wat langer, want ik interviewde hem ooit voor de Nieuwe Ooststellingwerver (ja, ja) over zijn darmperikelen. Het is een mooi verhaal, omdat de Oldeberkoper daadwerkelijk wat bereikt heeft. Le Duc heeft Colitis Ulcerosa, een variant van de ziekte van Crohn. Dankzij een andere levensstijl en voedingspatroon, is hij inmiddels al een paar jaren klachten- en pijnvrij en dat zonder gebruik van medicijnen. “Ik heb gefikst wat eigenlijk niet kan”, stond in één van de eerste zinnen te lezen.
Die woorden hebben hem blijkbaar geïnspireerd, want zijn handtekening onder zijn e-mail bevat vandaag de dag de sloganachtige zin: Let’s fix your shit. Maar daarover straks meer.
Le Duc richtte eerder Chronproof op, wat hij later veranderde in de Darmspecialist, dat voor kort in Zwolle zat, maar inmiddels in Emmeloord huist. “Darmspecialist is een organisatie die zich richt op de begeleiding van mensen met diverse darmklachten en/of chronische darmziekten zoals het prikkelbaar darmsyndroom, de ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa maar ook op mensen die met onverklaarbare darmklachten rondlopen. De klachten die door deze mensen ervaren worden zijn namelijk te herstellen.”
Inmiddels is Jeroen orthomoleculair therapeut en gespecialiseerd in de ziekte van Crohn. Ik bleef hem volgen en hield het contact warm. Ik houd wel van die vechtersmentaliteit. Dat knokken, ergens in geloven en voor gaan. En ook zorgen dat je weet waar je het overhebt en niet geheel onbelangrijk: de mensen die in de shit zitten daadwerkelijk helpen.
Ik schreef vorig jaar een publiciteitsplan voor hem. Ik richt mij dan vooral op de ZZP’ers en de MKB’ers en help ze met free publicity. Dat begint met hoe kom ik in de media? Hoe werkt de media? En wat moet ik doen? De media-attendering.
Bij Jeroen adviseerde ik over de website, zijn social mediakanalen en de contentkalender. En ik moet zeggen en oordeel gerust zelf, zijn site is strak en simpel. Ik geef het advies vaker: klanten komen op een site met een vraag of probleem, waar ze snel een antwoord of oplossing voor willen. Als je dan menuknoppen maakt met Voor wie is het? Wat doen we? Wie zijn we? Wat kost het? Nou, dan kom je al een heel eind.
Uiteraard geef je passend antwoord op de vragen met niet te veel tekst. Je verplaats in je klant of gebruiker en komt met een call-to-action, waar je niet op tegen kan zijn. In dit geval: ‘Ja, ik wil ook van mijn darmklachten af.’ Wie kan daar nu op tegen zijn?
Waar ik het met Jeroen ook over had waren zaken als logo’s, beeldmerken en fotografie. Maar ook over slogans, payoffs en een tagline. Hoe zat het ook alweer?
Een slogan hangt vaak samen met een campagne of een actie. De houdbaarheid is in veel gevallen wat korter. Een slogan is er vooral gericht op aandacht. Het prikkelen van de doelgroep is het belangrijkste doel.
Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je te bieden hebt. Het vat je bedrijf of organisatie simpel gezegd in één zin samen en gaat over je merk. Het wordt vaak toegepast bij bedrijven waarbij de bedrijfsnaam niet direct duidelijkheid geeft. Je ziet een tagline dan ook vaak terug op de website en die vertelt direct wat een bezoeker aan een onderneming heeft.
Een logo is heel goed voor de herkenbaarheid. Het moet een bepaalde gedachte of emotie oproepen, het moet aanspreken, doelmatig zijn en herkenbaar. De goede voorbeelden zijn bekend. Het verschil met een beeldmerk is dat een beeldmerk alleen de afbeelding betreft. Het Apple-logo is eigenlijk het Apple-beeldmerk.
Op het allereerste logo van Apple stond Isaac Newton afgebeeld. De wetenschapper die volgens de legende de wet van de zwaartekracht ontdekt heeft toen een appel op zijn hoofd viel. Jarenlang gingen er geruchten dat het hapje uit de appel stond voor een byte, of een verwijzing was naar het bijbelverhaal rond Adam en Eva, maar de reden is anders: zonder de hap zag de appel eruit als een kers.
Ik gaf Jeroen de opdracht mee: denk eens na over een slogan of payoff. Zelf kwam hij voor een slogan met: ‘Darmspecialist: Het leven is namelijk te leuk om het door te brengen op de wc!’ Zelf ging ik wat mijmeren over een payoff: ‘Darmspecialist: door dik en dun.’
Uiteindelijk is het dus ‘Let’s fix your shit’ geworden.
In zijn succesverhaal zijn er ook wel momenten geweest dat hij advertenties geplaatst heeft en betaalde content heeft ingezet. Niks mis mee, maar de kunst is om toch te gaan voor gratis publiciteit. Dan is de verbinding met de mooie kant van social media snel gefixt. Social media = gratis adverteren.
Neem een persbericht. Gratis. Je kunt het gericht rondsturen, je meldt het op je social mediakanalen, je deelt het op zodat je het nog een keer, maar dan net anders kunt gebruiken. (Tip: geef nooit te veel boodschappen prijs in je bericht. Spaar het op) en zet het op je eigen site. Het wordt gelezen, gedeeld en dat allemaal gratis. Is het ouderwets, is het te mooi om waar te zijn of is het gewoon degelijke marketing?
Ik mag daar nog één onderdeel aan toevoegen: storytelling. De persoonlijke en herkenbare verhalen. Ik heb daar altijd wel bewondering voor, om in dit geval letterlijk met je shit naar buiten te treden. Met maar één echte reden: dat anderen baat bij jouw verhaal kunnen hebben. Met woorden die de ander ertoe te zetten om ook iets te doen, te durven of voor te laten. Wat is en blijft het dan mooi dat je als tekstschrijver daar een fikse bijdrage aan mag leveren. Want het is immers ook mijn verhaal.
Weten hoe ik jouw project, plan of ideaal publicitair kan maken? Wil je meer weten over media-attendering, social media en teksten voor je website, persbericht of welk communicatiemiddel dan ook? Mijn call to action is ook helder. Klik hier voor als jij ook gratis en goede publiciteit wilt.