Doel

Blog 207 - 17 april 2020

Waarom je je social media-activiteiten wél moet uitbesteden

Eén van de gevolgen van het coronavirus is ook dat de wedstrijden van mijn zaalvoetbalteam stil zijn komen te liggen. Mijn moet overigens niet al te letterlijk worden genomen, hoewel ik mediasponsor ben. Dat is natuurlijk met een kwinkslag. Ons team heet officieel Nico Brillen, maar over de naamgever straks meer. Het team bestaat uit spelers van het oude Nico Brillen team en dat van Exact en we speelden iedere maandagavond in de tweede klasse van de WRZV competitie.

Ach en net zoals iedereen mis ik ook mijn teammatties. Voor de wedstrijd (om de zaak op scherp te zetten hanteren we altijd dit uitgangspunt: ‘’Vandaag tegen de koploper jongens”), tijdens het duel je ergeren aan van alles en nog wat, een nederlaag verwerken, een puntendeling koesteren en een zege vieren. En altijd gewoon normaal doen tegen elkaar. Geen gezeur, gezeik of gekibbel. Dat schijnt bij andere zaalvoetbalteams weleens anders te gaan. Sowieso moet je als verdwaalde toeschouwer niet het idee hebben dat er geen lichamelijk contact te zien en dat alle zaalvoetbalregels naar de letter der wet worden nageleefd. Het is veelal een mix van algehele onkunde, te veel veld- en te weinig zaalvoetbal en de nodige lompheid.

Het is nu ruim zes weken geleden dat we elkaar voor het laatst gezien en gebald hebben. Een zoomsessie van twee weken geleden deed ons beseffen dat we gelukkig allemaal nog gezond zijn.  

Naast de sociale contacten, heb ik ook een zakelijk belang in mijn zaalvoetbalteam. Zo ben ik met Mediabureau MEER dus mediasponsor van ons zaalvoetbalteam. Dat betekent niet dat ik de grote man ben achter het programmaboekje, perscontacten of andere media-uitingen. Het zit anders in elkaar. We moeten net als alle andere teams een behoorlijk pittig bedrag inleggen aan contributie.
Eigenlijk een beetje de omgekeerde wereld. De faciliteiten van de WRZV hallen worden jaar na jaar minder en minder. Ik ben de keeper van het team en iedere keer als een schot boven of naast mij op lat of pal belandt, kijk ik met ietwat angst of het doel het nog wel houdt. En dat terwijl de bijdrage om deel te nemen, ieder seizoen behoorlijk stijgt. Straks gaan we met zijn allen naar de nieuwe WRZV hallen even verderop, maar met dat fonkelnieuwe onderkomen en de coronacrisis, ben ik zeer benieuwd welk bedrag straks opgehoest moet worden.
Mediasponsor houdt niks meer of minder in dan dat het teamtwitteraccount de naam van Mediabureau MEER draagt. Met een lolletje houden we zo onze achterban op de hoogte van het programma en de uitslag van de gespeelde wedstrijd.

Toch zit er voor mij ook een serieuze kant aan. Naamgever Nico is inmiddels ook een klant van mij. Ik ben zijn contentspecialist. Het is eigenlijk niet meer dan dat ik hem iedere keer met meerdere social mediaberichten de week doorhelp. Een weekjournaal dat hij elke maandag krijgt. Die dag is zijn winkel aan de Diezerpoortplas gesloten, dus het gaat om de social mediaberichten op de dagen erna. Samen met hem zet ik in op drie berichten per week. Nico is zelf ook iemand die veel op Facebook post. Selfies met klanten – keurig op 1,5 meter afstand – na een geslaagde aankoop bijvoorbeeld. Dat is zijn manier van marketing en dat doet hij goed.
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Misschien is het goed om eerst na te gaan hoe en waarom hij met mij in zee is gegaan. Dat heeft alles te maken met marktwerking. Zeker nu. In mijn vorige blog ging ik in op waarom social media in dit coronatijdperk juist nu zo belangrijk is. Dat heeft helaas ook gevolgen voor mensen die menen daar hun graantje in mee te moeten pikken. Ik merk aan mezelf dat mij dat nog steeds stoort of moet ik zeggen nog meer stoort. Dit schreef ik erover:

Beste beunhazen, bijklussers of bijbaangelukzoekers. Leuk hoor dat je af en toe wat op social media doet en daar eens een adviesje over geeft aan je met zijn handen in het haar zittende buurman of je ploeterende beste vriend. Dat mag echt wel, maar stop met je communicatiedeskundige te noemen, een logo te ontwerpen en dat allemaal ook nog eens uit te dragen.

En ook dit:

En als die buurman of vriend bij een veel te duur reclamebureau (!) zit, omdat hij al lang blij is dat hij het allemaal niet zelf hoeft te doen? Laat hem daar dan letterlijk zitten, want hij weet dus blijkbaar heel goed dat hij communicatie aan experts moet overlaten. Bevalt het hem toch niet? Verwijs ‘m dan door naar een mogelijk goedkopere of beter bereikbare professional, die wellicht nog meer voor hem kan betekenen.

Laten we zeker in deze coronatijdperk gewoon doen wat we kunnen, waar we goed in zijn en zoveel mogelijk voor de ander betekenen. Wat ik doe voor Nico Brillen is het volgende:

  1. Ik maak drie social mediaberichten per week. Voor de dinsdag, donderdag en zaterdag. Structuur geeft duidelijkheid, herkenbaarheid en is voor zijn eigen planning ook handig. Uiteraard is er tussendoor volop gelegenheid voor actuele en andere berichten, maar met drie berichten om de dag, voorkom je een overkill.
  2. Deze posts zijn kant en klaar en kan hij zo op Facebook en LinkedIn plaatsen.
  3. Ik geef aan welk bericht het beste geschikt is voor welk social mediakanaal, ook geef ik suggesties over afbeeldingen. Zoals bekend worden berichten met afbeeldingen veel beter gelezen.
  4. Ik bedenk de berichten zelf, of ik kijk met een schuin oog naar de actualiteit en houd daarnaast rekening met bepaalde thema’s in de opticienwereld.
  5. Ik doe aan webcare, dat wil zeggen ik volg de geplaatste berichten, lees de reacties en attendeer Nico erop dat hij op een bepaalde post zo moeten reageren. Als hij dat wilt, kan ik hem ook daarin een advies geven of eventueel het bericht zelf schrijven.  
     

Ondernemers hebben weinig tijd en veel prioriteiten. Ze zijn druk met van alles en nog wat. Nadenken over wanneer je wat post op welk social mediakanaal, schiet er o zo vaak bij in.

Ik kan je daar dus mee helpen. Weten hoe? Bericht mij via www.mediabureaumeer.nl/contact.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zes in cijfers: