Blog 208 – 21 april 2020
Mediabureau MEER adviseert over goede
publiciteit allereerste coronaprentenboek
In deze coronatijd zie je ook allerlei mooie initiatieven de kop opsteken. En allemaal hebben ze als gemeenschappelijke waarden: samen, samenwerking en samen sterk. Je kunt veel waarderen, maar niet overal aan meedoen of bijdragen. Soms geef ik een bepaalde post een like of een retweet, of initieer ik iets heel kleins.
Ik ben zeker in het weekend een krantenlezer. Eerst bracht ik de kranten op zondag, voordat ik afreisde om een voetbalwedstrijd te verslaan, naar een vriend. Die vriend is er gelukkig nog, de verslaglegging niet meer. Ik bied mijn kranten daarom iedere week aan. Gratis af te halen. Ze hangen aan de deur, een Facebookberichtje is genoeg voor het adres. Er is nog niemand geweest.
Afgelopen week zag ik iets bijzonders voorbijkomen. Het trok om twee redenen mijn aandacht. Het ging om een boek, of beter gezegd een coronaprentenboek, bedoeld voor kleine kinderen. Ik las het met veel interesse en vond het meteen een sympathiek idee. Mijn oog viel ook op de makers: Marjolein de Jong en Silvia Woudberg. Laatstgenoemde was één van de eerste speelsters van de FC Zwolle Vrouwen in het debuutseizoen 2010/2011. Het jaar dat ik teammanager was bij de vrouwen. Met een groot aantal meiden heb ik nog weleens contact, vooral via social media. Zo ook met Silvia, die overigens door blessureleed bijzonder weinig in actie kwam.
En nu heeft ze dus een prentenboek voorzien van teksten gemaakt. Wat goed. Ik besloot contact te zoeken en mijn hulp aan te bieden, ondanks dat er geen marketingbudget was. Mijn publiciteitswerkzaamheden bestonden uit het maken van een persbericht. Adviezen over social mediaposts, wanneer de media te zoeken en diverse bekende Nederlanders of influencers te benaderen.
Het zijn allemaal elementen die passen bij mijn openingszin op mijn website: Jij wilt toch ook goede publiciteit? Een volledige garantie is niet te geven, maar je kunt media-aandacht wel zo organiseren, dat je het de media zo gemakkelijk mogelijk maakt en dat ze overgaan tot publiciteit. En dat begint met weten waar je het over hebt (je insteek, je boodschap en waarin onderscheid jij je?), hoe je dat publiceert (in dit geval een persbericht, social mediaposts oftewel freepublicity), wanneer je de wereld je verhaal laat weten (eenmalige nieuwsaankondiging, nieuwshaakje en frequentie verhogen richting de lancering), maar ook ben je beschikbaar voor een toelichting en wie benader je precies en hoe? Schiet je wild om je heen of mik je gericht en benader je redacties persoonlijk?
Je kunt deze informatie ook nalezen op mijn website, uiteraard kan ik je er ook alles over vertellen. Kijk dan even op mijn website onder contact.
De opsomming hierboven en op mijn website: het zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden. Daar heb ik Silvia wat over geadviseerd, een persbericht gemaakt en een afgeleide social mediapost. En haar ook gewezen om contact op te nemen met scholen, jeugdgezondheidorganisaties en twee mensen in mijn netwerk, die vakmatig in de boekenwereld zitten.
Het persbericht dat ik gemaakt heb, tref je hierbij aan. Ik had beloofd om in mijn blog aandacht te besteden aan corona prentenboek ‘Job en Juultje en de onzichtbare druppeltjes’. Bij deze. Hopelijk wordt het een groot succes.
Prentenboek biedt kinderen handvatten en
ondersteuning tijdens coronacrisis
Om jonge kinderen de huidige ingrijpende coronamaatregelen uit te leggen, verschijnt binnenkort het allereerste coronaprentenboek ‘Job en Juultje en de onzichtbare druppeltjes’. “Er wordt natuurlijk veel gepraat over het coronavirus. Dat is voor kinderen vaak vluchtig. Met een tastbaar prentenboek met aansprekende tekeningen en een herkenbaar verhaal, denken we dat kinderen de maatregelen beter snappen en ook meer begrijpen wat ze kunnen doen”, menen schrijver Silvia Woudberg en tekenaar Marjolein de Jong.
Het coronaprentenboek telt 32 pagina’s en is gericht op kinderen in de onderbouw van de basisschool. In ‘Job en Juultje en de onzichtbare druppeltjes’ krijgen Job en Juultje beiden op hun eigen manier te maken met de gevolgen van het virus. De vader van Job wordt erg ziek en het hele gezin moet in quarantaine. De moeder van Juultje werkt in het ziekenhuis.
In het boek komt duidelijk naar voren hoe het coronavirus zich verspreidt en wat kinderen zelf kunnen doen om het virus of mogelijke toekomstige virussen op afstand te houden. “Voor kinderen is het momenteel een lastige periode. Ze kunnen niet naar school, moeten afstand houden, kunnen niet naar opa en oma en moeten veel afstand houden”, aldus de makers. “Dit boek kan hen handvatten en ondersteuning geven.”
Blijvende herinnering
De makers zijn ervan overtuigd dat het prentenboek bij veel doelgroepen kan worden ingezet. “Vooral kinderen in moeilijke gezinssituaties, achterstandsleerlingen en kinderen met verschillende culturen en achtergronden hebben baat bij dit boek, maar ook in de geestelijke gezondheidszorg zou het van pas kunnen komen”. Daarnaast is het prentenboek een aandenken aan deze bizarre corona periode. “Dit boek zal nog vaak tevoorschijn gehaald worden als blijvende herinnering aan deze periode.”
Woudberg en de Jong doneren een groot gedeelte van de opbrengst van het boek aan het Rode Kruis. “Zij verrichten fantastisch werk in deze tijd en wij steunen hen graag op deze manier.”
‘Job en Juultje en de onzichtbare druppeltjes’ verschijnt de eerste week van mei en wordt als ‘goede doelen boek’ uitgegeven door Gigaboek (ISBN: 9789085484554). Het boek kost 15 euro en is verkrijgbaar in alle boekhandels in Nederland en Vlaanderen.
Wil je meer informatie? Dan kun je contact opnemen met Silvia Woudberg en Marjolein de Jong. Dat kan op: coronaprentenboek@gmail.com.