Hangmat

Blog 130 – 23 juli 2019

Van een communicatiespecialist mag je meer verwachten

Eén van de belangrijkste onderdelen van communicatie is timing. Natuurlijk, je hebt de boodschap (wat), de afzender (wie) en de hoe (op welke manier). Soms wordt de ‘hoe’ vervangen door het ‘waarom’, meestal gaan die twee samen. En je hebt uiteraard het wanneer.
Soms kun je door actuele ontwikkelingen niet anders, maar timing, planning en regie, zijn in de communicatie heel belangrijk.

Maar wanneer zet je iets weg in de tijd? En – daar is die toch – waarom juist dan? Eén van de dingen die je kan helpen is een content- of issuekalender. Daarin staat de dag of de week van…centraal. Juist op dat moment en als het kan, breng je je boodschap. Ik schreef er al eerder een blog over, maar ook in de vakantieperiode gaan de ‘dagen’ natuurlijk gewoon door.

Ik weet niet of het zo is, maar als dit blog verschijnt, hang ik misschien wel in een hangmat. Ik ben namelijk op vakantie en eigenlijk ben ik een dag te laat. Maandag 22 juli was het namelijk hangmatdag. Dus als het goed is, hebben alle hangmatbedrijven op social media aandacht hiervoor gevraagd, heb je een spotgoedkope hangmat kunnen aanschaffen, omdat werkelijk iedere winkel een superkorting toepaste en weet je alles over hoe het beste een hangmat te bevestigen, welk materiaal het meest slijtagevast is en welke kleur dit jaar in de hangmatmode is.

Maar er is meer. Het is best opvallend dat een groot aantal dagen in de maand juli, te maken hebben met eten. Zondag 7 juli was het wereld chocolade dag. Zaterdag 13 juli, de dag van de Franse frietjes (onbegrijpelijk dat het nieuwe Food Court in Zwolle dan niet openging, maar de 18e). Woensdag de 17e, hotdogdag, gevolgd door – and now are we talking 😉 – de dag van de kaviaar op 18 juli. En wat te denken van 21 juli. Toen mocht alles, want het was afgelopen zondag Junk Food Day. Hoera! Oh ja, deze maand nog één eetdag te gaan. De 29ste is het Lasagnadag. En vlak augustus ook niet uit. Op 3 augustus is het namelijk watermeloendag.

Natuurlijk, met een aantal dagen kun je feitelijk niks. Waarom toch zo’n dag? Dat je denkt van wat moet ik ermee en wat heb ik eraan? Maandag 15 juli was het de internationale dag van de jongerenvaardigheden. Wat zijn dat eigenlijk? Het is een dag georganiseerd en geïnitieerd door de Verenigde Naties. Op de website staat:

Op 15 juli vieren we de Internationale Dag voor de Jongerenvaardigheden, waarbij we stilstaan bij hoe belangrijk een praktische opleiding is voor jongeren om het in de grote wereld te redden. Tijdens de Dag wordt er gekeken naar de mogelijkheden om jongeren goede praktische vaardigheden aan te leren, en wat er moet veranderen aan het huidige leerstelsel om dat te bereiken.

Daar kun je dus niet zoveel mee. Of wat te denken van 26 juli, de praat in de liftdag. Ga je dan eindelijk het mooiste meisje van kantoor in de lift zeggen dat ze het mooiste meisje van kantoor is? Of zeg je dan meer dan ‘hallo’ of ‘ook naar de derde’? En als je nou geen lift hebt? Of met zijn allen naar deze scene kijken van de film De Lift en erover napraten? (Vanaf 2.30 minuut)

Toch mag je van een communicatieprofessional juist dan wat verwachten. Namelijk creativiteit. Dat begint met de boodschap, die eens wat anders dan anders kan zijn. Durf gewoon te zeggen waarover het echt gaat. Of kies voor een andere afzender, in plaats van veelal de geprakte kliek door de woordvoerder. Het levert vaak een authentiek verhaal op. En het communicatiemiddel, dat moet uiteraard bij jou of je organisatie passen, maar het mag best wat afwijken hoor. Dan val je wel op.

Terug naar de dag van. Neem nu afgelopen zondag: 21 juli. Het was de dag van de verjaardag van Twitter. Je zou juist die dag een twitteraccount kunnen beginnen, of een project lanceren (en je onderscheidt je omdat het een zondag is) of iets met een opening, zoals de supermarkten in Kampen die die dag voor het eerst open mochten. Kortom, een hausse aan tweets onder het mom ‘het is de dag van de verjaardag van Twitter, dus ik twitter er lekker op los.'

Nog een voorbeeld. Dinsdag 30 juli is het de dag van de vriendschap. ‘Vriendschap is een illusie’, zong het Goede Doel ook. Brengen ze die dag een nieuwe single uit? Of schudt Bridgeclub Vriendschap uit Deventer de kaarten en brengt het juist die dag een persbericht uit over de nieuwe voorzitter, over de aanstaande fusie met voorheen de vijandige buurtbridgevereniging of een interne memo over de andere spelregels? Of komen de Linda, het Psychologiemagazine en de Happinez met een special over speciale vriendschappen?

Een content- en issuekalender is superhandig, heel belangrijk en een waar houvast voor de communicatieprofessional. Maar met de wie, wat, wanneer en waarom of hoe, kom je er niet altijd. Daarom voeg ik bij deze de c van creativiteit eraan toe. Dat creatieve proces begint dus vandaag en daarmee hoef je niet te wachten tot volgend jaar. Want dan is het op 21 april de dag van de creativiteit en innovatie, die voor het eerst (?) op de (content- en issue)kalender staat.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf twaalf in cijfers: