13-09-2023
Struisvogels steken hun kop helemaal niet in het zand. Dus jij toch ook niet?
Mason Greenwood werd woensdag 6 september officieel gepresenteerd als speler van Getafe. De aanvaller staat nog tot medio 2025 onder contract bij Manchester United en komt dit seizoen op huurbasis uit voor de huidige nummer veertien van LaLiga. Hij kan zondag in het thuisduel tegen Osasuna zijn debuut maken voor de Spaanse ploeg.
Voor de niet-voetballers die deze MEERMAALS al weg hebben geklikt. Blijf nog even. Het gaat over communicatie. Oké, oké, in de voetballerij. Maar dat is al heel wat. Want communicatie in de sport, daar zijn we gewoonweg niet zo goed in met zijn allen.
Verkrachting
Greenwoord wordt verdacht van verkrachting. In de NRC van 25 augustus staat een gewichtig artikel over hoe voetbalclubs worstelen met dergelijk gedrag van spelers. Wat moet je doen? Wat vooral niet? Kun je het überhaupt goed doen? En vooral wanneer?
Ik prijs het artikel van harte aan. Typisch gevalletje verplicht leesvoer. Zo komt de situatie Rai Vloet bij Heracles Almelo ter sprake, de voetballer reed te hard én met drank op een kind dood, maar de club hield hem in eerste instantie binnenboord. Overigens kwam Heracles afgelopen week weer in het nieuws. Het liet de toch wel omstreden Tom Egbers de spelerspresentatie doen. Hoe dan ook, behoorlijk controversieel.
Terug naar het artikel. En ik citeer. ‘De zaak-Greenwood staat niet op zichzelf. In deze tijd van voortdurende (sociale) media-aandacht en verregaande commercialisering wordt van profclubs, groot en klein, publieke verantwoording verwacht wanneer hun spelers zich buiten het veld misdragen. Ook als het gaat om wangedrag dat (nog) niet tot een veroordeling heeft geleid. Dat dwingt tot snelle, scherpe keuzes, waarbij reputatiekwesties, financieel-sportieve belangen, ethische overwegingen en de zorgplicht als werkgever kunnen botsen.’
Communicatieplan
Dit citaat is zo waar als wat, maar ik bleef al lezend hangen bij een bepalend woord verderop: communicatieplan. ‘Hoe kan het dat Manchester United, dat maanden de tijd nam om een beslissing te nemen over Greenwood en een gedetailleerd communicatieplan bedacht voor zijn terugkeer, alsnog de regie verloor en op het laatste moment moest inbinden om verdere reputatieschade te voorkomen?’
Een communicatieplan. Dat is al heel wat. Eureka! Winst! Punten scoren!
Het zou zo mooi zijn als ik daar inzage in zou hebben. Welke strategie kiest de club? Wie draagt de verantwoordelijkheid en dient de belangen, die huge zijn. Denk alleen maar aan megasponsordeals, merchandisingopbrengsten en de angst dat de supportersschare zich tegen je keert. Ik geef het je te doen hoor. Daar zullen heel wat communicatieadviseurs een ei over gelegd hebben.
Struisvogelpolitiek
Ik pel even af naar ons land, jouw regio of lokale sportclub. Al eerder sprak ik mijn verbazing uit in meerdere MEERMAALS dat bijna geen voetbalclub – uitgezonderd de grote clubs hoop ik – een communicatiestrateeg in dienst hebben. Meestal volstaat een club wijze mannen en vrouwen. Denk maar zo, dit kan jou ook overkomen. Check het nieuws maar. En wat dan? Struisvogelpolitiek? Hopen dat de wind de goede kant opstaat, het zelf wegwuiven, bagatelliseren of helemaal niks doen? Wat ik zei, dit kan jou ook gebeuren. Niet alleen als grote voetbalclub, maar ook op je werk of bij de plaatselijke padelvereniging. Ongewild in de media en wat nu?
Sorteer er nu eens op voor. Zet om te beginnen een stappenplan op papier. Voorkomen is beter dan genezen. Toch hulp nodig? Lees het onderdeel media-alarmering van wat ik mediaorganisatie heb genoemd en neem gerust contact op voor het noodzakelijke communicatieadvies.