02 februari 2022
Was je ook zo onrustig de laatste tijd? Hikte je ergens tegenaan? En bleek slapen meer dommelen dan doorpitten? Nou dat hoeft allemaal niet meer. De social media cijfers 2022 zijn namelijk bekend. Jaarlijks voert Newcom Research een onderzoek uit naar het gebruik van social media in Nederland. Het onderzoek werd vorige maand afgenomen met 7.057 deelnemers van 15 jaar en ouder. En? Houd je vast. Tromgeroffel in het kwadraat. We gebruiken social media vaker. Gemiddeld 10 minuten meer per dag. Gemiddeld komen we uit op 107 minuten per dag.
Door de lockdown, hybride werken en minder op kantoor bivakkeren, is dat allemaal niet verrassend te noemen. Net als dat TikTok de grote winnaar is qua gebruik. Vooral onder twintigers. Instagram doet het ook goed. In het dagelijks gebruik groeien naast TikTok, vooral Snapchat en Twitter. Dat laatste stemt mij bijzonder tevree. Ik ben een Twitter verslaafde. Nog even en dan zit ik aan de 40.000 tweets in iets meer dan 10 jaar. Een dag niet getwitterd, is een dag niet bestaan. Weten waarom? Lees dan mijn oude blog woestijn. En oh ja. Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt.
Koffieautomaat
Het zijn geen uitkomsten voor het hoogste woord bij de kantoorkoffie-automaat, opening van het achtuurjournaal of een extra vergaderpunt bij de Zoom, Teams of Webex (die laatste tool is best handig en wordt vooral door de Rijksoverheid gebruikt en tegenwoordig ook door mij. Daarover in een volgende Meermaals, meer).
Wat mij wel triggerde was dat we meer social-mediakanalen gebruiken. Het landelijk gemiddelde ligt op het gebruik van 4,2 social-mediakanalen per persoon, ten opzichte van 3,9 vorig jaar. Bij de groep 20-39 jaar is die stijging gemiddeld het grootst: van 5 naar 5,6 kanalen. Even afpellen. De big five zijn Whatsapp, Facebook, LinkedIn, You Tube en Instagram. En dan vallen Twitter, Tik Tok en Snapchat hier nog buiten. En hoe zit het met Pinterest, Telegram en Signal? Of Reddit, Discord of Twitch? Juist ja. Dat is best veel.
Ook in 2022 zien we enthousiastelingen die bruisend van contentenergie veel, vaak (hetzelfde) en overal posten. Totdat het even niet uitkomt, de nieuwsbron opgedroogd is en interactie ver te zoeken is. Dan maar even niet. En niet wordt nooit.
Daarom een tijdloze conclusie en daar is geen onderzoek voor nodig. Doe het goed of doe het niet. Beter 1 social mediazwaluw in de hand dan 10 in de lucht. Meer weten? Klik dan heel verrassend hierop.