Bloggen

Zondag besta ik twee maanden. Althans Mediabureau MEER dan. Ik houd ‘m er toch nog even in. Over een maand besta ik vanzelfsprekend drie maanden, ook dan probeer ik weer een nieuwshaakje te vinden. Dat moet overigens wel lukken, want dat is mijn verjaardag. Ik weet nu de insteek al.

Vorige maand schreef ik in mijn blog over mijn eerste MediabureauMEERmaand. We zijn weer wat verder in de tijd. Dat betekent ook weer meer blogs. Dit is nummer 18. Iedere week, sinds 1 mei, twee keer in de week. Op de dinsdag. Op de vrijdag. Over verschillende onderwerpen, waar ik wat van vind, items die actueel zijn of zomaar komen opborrelen. Soms krijg ik zelfs de vraag waar mijn volgende blog over gaat. Ik geef toe, mijn blogs zijn redelijk lang van lengte, maar ik schrijf graag en zolang ik er nog positieve reacties op krijg – zelfs van een sportieve vakantieganger uit Italië – blijf ik er nog lekker lang mee doorgaan.

Los gezien van het onderwerp, is het bij een blog ook van belang welke invalshoek je kiest. En wat ik belangrijk vind; je stijl van schrijven. Ik vind dat iedere schrijver die eigenlijk moet hebben. Dat lezers het geschrevene meteen aan je linken en zeggen van ‘typisch hij of zij.’ Ongeacht de inhoud. Dat wil je als auteur graag bereiken. Althans, ik wel. Voeg daarbij dat je een blog – ik doe dat braaf – iedere keer op dezelfde dag laat verschijnen. Ook nu weer in het kader van herkenbaarheid. Weten wanneer wat komt op de voor jou vertrouwde manier en dan toch weer wat verrast worden. Dat wil toch iedereen?

Nu lijkt het of ik alle blogwijsheid in pacht heb. Dat heb ik niet. Om mij toch verder te bekwamen, las ik een artikel van Zwollenaar Rutger Steenbergen. Hij is zoekmachineoptimalisator. Zo’n baan waar je vroeger steevast van droomde. SEO staat voor Search Engine Optimization (SEO) oftewel hoe kun je op internet opvallen en gevonden worden. Over blogs zegt hij: Je speelt je via je blog in de kijker, laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied en trekt zo potentiële klanten aan, want mensen willen zaken doen met de expert. Vaak ongeacht de prijs. Nou, komt dat even goed uit. Mediabureau MEER (Media Expert Erik Riemens). Vinkje!

Laten we de meeste punten van hem toch maar eens langslopen, waarbij ik punt  9: blogs schrijven en optimaliseren voor zoekmachines buiten beschouwing laat (nou ja een beetje dan).  

Het eerste is geduld. Ok. Niet mijn sterkste kant, maar geduld om kwaliteit te leveren. Ook als het om een (super)blog. Ach, ik denk maar zo. Als het niet goed is, hoor ik het wel. En ik hoor vaak niets, dus dan is het goed. 
Schrijf blogs met strategie. Oftewel denk er over na. Dat doe ik. Al vind ik de koppeling onderwerp en expert, wel een interessante om te onthouden.
Blog regelmatig. Dat lukt mij wel. Kwestie van discipline, planning en doen. En oh ja, voorbeelden bekijken hoe het niet moet. Helpt ook. 
Varieer op je blog. Dat lijkt een beetje in tegenspraak, want een bepaald onderwerp link je aan je expert zijn, maar bedoeld wordt de lengte van blogs en afgewisseld met andere communicatiemiddelen. Daar ga ik over nadenken. Een keer werken met video? Als ik een jaar besta misschien?
Gebruik goede foto’s op je blog. Ik heb er ooit eentje van mijn jongens gebruikt, die vind ik zelf heel goed. En dat je als lezer steeds naar mijn foto moet kijken…Mag ik? Het is één van de weinige gelukte foto’s, waar ik redelijk goed op sta. Ben ik blij mee. 
Help oprecht, schrijft Rutger. Ik doe mijn best door klanten wegwijs te maken in het medialandschap en ze te helpen met media-attendering, media-advisering en media-alarmering. En dat gaat best wel goed, geloof ik.
Laat jezelf zien en van je horen. Tja, met die ene foto doe ik dat en ook qua tekst toch? Daarnaast met echt heel veel aandacht op social media (Facebook, Twitter en Linkedin), als ik sommigen mag geloven, maar goed. Het kan altijd meer. Daarmee heb ik het punt van haal meer uit je blog, ook meteen te pakken.
Ook moet je een soort van fanbase zien te bemachtigen. Blogfans. Nou, ik ben druk doende. Ik probeer af en toe ergens op in te haken, zoals die vermaledijde CAPS LOCK dag op donderdag 28 juni en daarmee weer mijn fans te bedienen, al kan ik mij niet voorstellen dat er iemand in mijn fanschare gelukkig is met die knop.
Tot slot, schrijf ijzersterke titels. Ik beperk het tot één woord. Elke keer weer. In kader eigen stijl, herkenbaarheid en regelmaat. Het zijn woorden waar de blogtekst een beetje overgaat en ook weer niet. Beetje dubbelzinnig dus, maar dan anders zeg maar.

Nou dat was het dus. Hoe schrijf je een blog? Nou je kunt er een (te lange?) blog over schrijven en dat heb ik dus bij deze gedaan. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor...

Na het lezen van deze blog over bloggen, toch nog vragen, opmerkingen of ander soort reacties? Of wil je zelf een keer een gastblog schrijven op deze plek? Het kan.

Laat het mij gerust weten, beste fan. Klik op het woordje gerust en schrijf! Zie je meteen een voorbeeld van een mindere foto van mij...



 

 

 

 

 


 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf tien in cijfers: