17-01-2024
Wat moet je doen voor freepublicity?
Ik las laatst op X dat een ervaren sportjournalist de maand januari steevast gebruikt om zijn archief op te ruimen. Nu ben ik bepaald geen sloddervos, maar even grasduinen – gek woord eigenlijk – door mijn actieve journalistieke leven, is altijd leuk en ook wel leerzaam. Onlangs stuitte ik op iets bijzonders van alweer bijna vijf jaar (!) geleden.
Wie kent ze nog? De lange mannen van Coniche Topvolleybal? Toen ik in Zwolle kwam wonen, had ik weleens gehoord van Kuipers Zwolle, Remote IT en uiteraard van Landstede Volleybal, maar echt heel erg geïnteresseerd was ik niet. Dat kwam eigenlijk pas toen ik een jaartje gedetacheerd werd bij Landstede. Niet om te volleyballen of te basketballen, maar voor de extra handjes op de afdeling communicatie.
Wat een feest
Op die afdeling kwam ik ook in aanraking met de medewerkers die over de communicatie van het volleybal en basketbal gingen. Ik kreeg prompt een seizoenkaart en bezocht met regelmatig wedstrijden. Het was de tijd van glitter en glorie. Met als hoogtepunt de landskampioenwedstrijd (filmpje!) van Landstede Volleybal in 2015, toen de Zwolse volleyballers voor de derde keer op rij kampioen werden. Wat een feest. Landstede Sportcentrum was voller dan vol en ik stond ergens op de korte zijde, oud-burgemeester Henk Jan Meijer leunde even verderop wat stijfjes tegen de muur. Zelfs hij had geen zitplaats.
Ter wereld
Nadat Landstede stopte met sponsoring van de volleybaltak, nam Coniche het over. Zelf verbaasde ik mij over de weinige ruchtbaarheid die aan de vernieuwing en verandering werd gegeven. Het was een hele zoektocht naar het bestaan van Coniche Topvolleybal Zwolle. Daardoor ontstond bij mij iets dat ik daar wat aan wilde doen. Ze noemden zichzelf notabene het eerste zelfsturende sportteam ter wereld! Toe maar.
Ik dacht hardop. Je begint iets nieuws, je doet aan sportvermaak, dan ben je toch gebaat bij belangstelling, publiciteit en publiek? En dan vooral freepublicity, want budget is er amper en moet opgehoest worden door sponsors en… spelers. Dat wil zeggen dat ze op de een of andere manier zorg moeten dragen voor een robuust financieel fundament. En zo kwam ik in gesprek met speler Jelle Hilarius, werd ik hun media-adviseur en de rest is geschiedenis.
Wel en wee
Ik redigeerde af en toe een persbericht, schreef een communicatienotitie en gaf advies over de social mediakanalen, de organisatie rondom de thuiswedstrijden en allerhande communicatiedingetjes. Aan publiciteit sowieso geen gebrek. Zo volgde NRC het team eens een hele week.
Zelf publiceerde ik op dinsdag 1 oktober 2019 op SportKnow XL een groot artikel over het wel en wee van Coniche Topvolleybal Zwolle. En dat in ruil voor sponsoring, want Mediabureau MEER stond op de onderkant van het shirt op de rug. Een seizoen lang, want daarna was het gebeurd.
Freepublicity dus. Dat staat of valt met een aantal zaken. Allereerst met hoe kom ik in de media. Ik heb dat media-attendering genoemd. Wat voor nieuws heb je nu echt, is het onderscheidend, anders? Hoe val je op tussen al dat aanbod?
Het tweede is, hoe organiseer en faciliteer je een en ander voor de media? Dat noem ik media-advisering. Niet pamperen of pleasen, maar zorg voor een professionele en tijdige persuitnodiging, actuele wedstrijdinfo en faciliteer een gratis kop koffie en een warm welkom. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Nul punten
Onlangs was ik als journalist bij de dameswedstijd VC Zwolle Topvolleybal tegen Utrecht. We hebben het over toperedivisie (!) en de uitslag was top, maar op het gebied van media-advisering scoorde de Zwolse volleybalploeg nul punten.