Brug

Blog 263 – 27 oktober 2020

Mediabureau MEER, what’s in a name?

Zondag bestaat Mediabureau MEER exact 30 maanden. Feest! Want 30 dat is het getal van… Nou bij 30 denk je toch meteen aan…. Euh, niets dus. Wat is 30 nu? Niks toch? Dus ging ik het internet op en kwam ik op de site leerzaam.com. Dertig of 30 (volgens Onze Taal zijn daar geen regels voor) betekent nogal wat.

Als je wat met het getal dertig hebt, dan heb je het vermogen om jezelf goed uit te drukken. Dan houd je van praten en heb je geweldige communicatieve vaardigheden. Nou, nou, maar het is in mijn werk wel handig. En dertig is nog veel meer, van iets met spiritualiteit, creatieve zelfexpressie en als je plotseling het getal dertig overal opmerkt, dan is dat een teken van je beschermengelen met een belangrijke boodschap. Help! Laat maar en ik moet ineens aan een complottheorie, Lange Frans en andere gekkies denken.

Teug naar MEER. Op 1 mei 2018 was het zover. Ik vond de dag van de arbeid wel een mooi haakje. Op mijn LinkedIn pagina schreef ik om mijn bestaan nader te omschrijven: “Geef me werk dat bij mij past en ik hoef nooit meer te werken.” Een citaat van de Chinese filosoof Confucius. Hij deed deze uitspraak zo’n 2500 jaar geleden.

Mijn allereerste blog dat ik die dag schreef – het was een dinsdag dus een vaste blogdag – had de titel Meer en ging over het gelijknamige nummer van het bandje Grof Geschut. En als laatste over MEER. Meer staat voor Media Expert Erik Riemens. De naam was er al, de afkorting kwam van de receptioniste van GGD GHOR Nederland. Andermaal dank Loes!

Deze week zag ik in het Sallands Ondernemers Magazine (SOM) een artikel over Namarama voorbijkomen. Dat is een Deventer bedrijf, of beter gezegd een naamcreatiebureau. De medewerkers bedenken namen voor bedrijven uit binnen- en buitenland, maar ook voor producten, diensten en zelfs een…brug, zo las ik in het magazine.

Begin dit jaar kreeg ik een ondernemer aan de lijn. Hij had mij al googelend gevonden en was op zoek naar een creatief iemand die hem kon helpen aan een nieuwe bedrijfsnaam, omdat hij een BV wilde beginnen. Hij is actief in de mobiele masten, die hij verkoopt of verhuurt. Ook biedt hij oplossingen aan voor verbindingsvraagstukken door middel van een straalverbinding. Dat kan voor een dag, langere periode of evenement zijn.

Ik was positief verrast en het duurde niet lang voordat de eigenaar hier aan de keukentafel zat. We zaten wat te praten, ik luisterde en ik bedacht de naam: Hoogtepunt bv. Als eigenaar heeft hij wat met hoogte, zijn voornaam begint met een H en met zijn masten en verbindingen, kun je met een beetje fantasie er een punt van a naar b (horizontaal), of de hoogte in (verticaal) van maken. Ook niet onbelangrijk: de domeinnaam hoogtepuntbv.com was nog vrij.

Helaas. De klant vond het niet wat, dus het ging over. Inmiddels heeft hij een naam uit het jargon gekozen en het mooie is… Ik mag de teksten voor zijn website maken. Want dat is wat ik eigenlijk doe; teksten schrijven.

Zeker in het begin van Mediabureau MEER kreeg ik weleens de vraag waarom ik gekozen had voor de benaming mediabureau. Ik ben toch een tekstschrijver, die zich bezighoud met het schrijven en redigeren van allerlei teksten? Webteksten, social mediaberichten en andere mobiele teksten. Maar ook interviews, nieuwsberichten, human interest- en achtergrondverhalen. Kortom alles wel, online en offline, maar vooral sport. Hoezo een mediabureau? Bovendien ben ik toch alleen? Dan ben je toch geen bureau?

Mijn eerste reden om voor mediabureau te gaan, is de alliteratie met MEER. Het bekt wel lekker en het onthoudt nog beter. Om nog even met het SOM-artikel over Namarama te spreken. ‘Met een sterke naam word je beter gevonden, onthouden en je kunt gemakkelijker personeel vinden. Als je een naam hebt die lastig te spellen of te begrijpen is, dan sta je met 1-0 achter.’

Maar ik wil juist meer zijn dan alleen maar een tekstschrijver. Anders. Dat heeft alles te maken met dat ik naast het schrijven van teksten, ook het onderdeel media zo boeiend vind. Wat doen ondernemingen, verenigingen en andere organisaties eigenlijk met media? Hoe verlopen hun media-optredens? Wat doen ze om media-aandacht te krijgen, bijvoorbeeld door hun inzet van social media? Maar ook, waarom doen sommige bedrijven of clubs helemaal niks met media?

Mijn afweging was dus hoe ik kan ik mezelf zo kan positioneren dat klanten zien dat ik meer dan alleen maar teksten schrijf? Door Mediabureau voor MEER te zetten. In mijn ogen is een mediabureau een organisatie die zich bezighoudt met wat ik media-organisatie heb genoemd. Ik kan voor diezelfde ondernemingen en verenigingen, de hele media-organisatie verzorgen.

Wat ik daarmee bedoel is hoe in de media te komen, mediabegeleiding en -coaching, organiseren van een media-evenement, maar ook hoe om te gaan met ongewenste media-aandacht. Dat verdeel ik in drie onderdelen en die vormen mijn meerwaarde ten opzichte van alleen maar een tekstschrijver.

* media-attendering

* media-advisering

* media-alarmering

Ik vul het rijtje even aan tot vijf. Mijn volgende punt is publiciteit. Gratis publiciteit. In mijn kopregel op LinkedIn – de eerst zin onder mijn naam  – staat dit: ‘Jij wilt toch ook goede publiciteit? Met Mediabureau MEER zorg ik daar voor. Offline en online.’ Daarbij richt ik mij op free publicity. Goede en gratis publiciteit, want ik weet inmiddels dat mijn klanten niet heel veel tijd en geld willen besteden aan media-uitingen. Zeker nu niet.

Daarom houd ik mij ook zo bezig met social media en blogs. Naamsbekendheid, publiciteit en dat allemaal helemaal gratis. Wie wil dat nu niet? Met een goed verhaal, het juiste moment en het passende medium kom je echt een heel eind.

En het laatste punt is offline versus online. Natuurlijk, alles is tegenwoordig bijna online, maar ik weet ook dat er nog heel erg traditioneel gedacht wordt, lees veelal offline. En eigenlijk is dat ook weer niet zo gek, want tijdens de eerste coronagolf in maart werd bekend dat we in coronatijd de meeste waarde hechten aan nieuws dat we lezen in kranten of zien op televisie.

Meer weten over media-attendering, -advisering, alarmering, goede en gratis publiciteit, off- of online of meer, neem dan gerust contact op via www.mediabureaumeer.nl/contact.

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf elf in cijfers: